Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

H&K 630 licens?

Featured Replies

Publicerat

är det svårt att få licens på en sån eller läste nåt om det på nätet nån som vett nåt?

Publicerat

Ja den är väl i stort sett bannlyst numera.

Synd, då det är en mycket välgjord, välskjutande och trevlig jaktbössa, sålde dock min 222:a i fjol, då den inte passade för den lockjakt jag bedriver.

Publicerat
  • Författare

är det sant att förbundet hade nåt med i att den förbjöds?

Publicerat

Har hört något om att de såg negativt på den, men jag kan inte uttala mig om sanningshalten i det.

Publicerat
  • Författare

okej

Publicerat
  • Författare

kan nån på förbundet svara på det här på forumet ?

Publicerat

är det sant att förbundet hade nåt med i att den förbjöds?

Delvis.

I paniken efter Utöya så beslöts det att Mini14 skulle vara no-no, och det motiverade man med att det är en militär konstruktion i grunden. Det kan man måhända diskutera men det lämnar vi därhän - frågar ni mig så faller den innanför vad paragrafen menar med "militär konstruktion". Förbundet har ingen som helst beslutsrätt i frågan men Polisen frågar förbundet om de anser det kan finnas själ att fundera på VAD man ansöker om för jakt - förbundets svar är inte att anse som ett beslut, men Polisen brukar fästa stor vikt vid sånt som förbundet avstyrker.

En konsekvens av det beslutet kring Mini14 var att man insåg att HK serie 630/740/770 och 940 var mer militära än Mini14 (helt korrekt) och sålunda avstyrker förbundet dessa med om Polisen frågar. Och det finns en massa till..... Men beslutet ligger enbart hos Polisen.

I grunden kan man nog anse att förbundet mörkat frågan ganska länge - hade man förstått lagstiftningen hade Mini14, Mini30 och HK's serie ovan aldrig passerat ens från början när paragrafen i fråga infördes. Men det har man tydligen inte klarat av att förstå innan Utöya.

Utöya väkte frågan till liv och sedan dess avstyrker man - för nu förstår man tydligen.

/T - som kanske inte imponeras sådär väldigt av förbundets vapenkunskaper alla gånger

Publicerat
  • Författare

jag förstår det med att förbundet inte har beslutsrätt i frågan men hur kan ett förbund som ska leda och stödja sina medlemar med allt vad jakt kan innebära dom borde ju ha sakt saningen att det är inte en viss model som kan vara farlig för samhället det vi skulle behöva är att förbundet slutar smöra för polisen och staten

Publicerat

Nja - nu är det ju ett Jägarförbund som ska främja jakten - inte ett vapenägarförbund som ska främja vapenägandet. Även om HKs 630 är trevlig som halvautomat så står och faller jakten som sådan i Sverige knappast med den. Förbundet ska i mina ögon fokusera på morkullorna och korpen om du frågar mig - vad vi sedan har för att jaga dessa kan vi ju fundera på där och då.

Ska man vara en remissinstans så måste man följa den lagtext som vi har - annars är det snart slut med den remissinstansen, och hade RPS fått råda ensamt i frågan hade vi förmodligen haft än mindre att välja på..... Att ändra reglerna är ett annat arbete som pågår just nu i de två utredningarna regeringen lanserade efter Utöya.

Men den största betydelsen i frågan är i grunden hur vi röstar i valen - det är politikerna som stiftar lagarna. och det är vi som väljer dem. För vi har de politiker vi förtjänar och därmed de vapenlagar vi förtjänar......

/T

Publicerat

Sedan är det värt att poängtera att Mini-14 faktiskt var no-no innan stollen i Norge var på tapeten. Den var redan förbjuden.

Publicerat

Sedan är det värt att poängtera att Mini-14 faktiskt var no-no innan stollen i Norge var på tapeten. Den var redan förbjuden.

Jo, men det var liksom lite si-och-så med det i praktiken....... Och HK la inte ner modellerna för att de var dåliga eller inte sålde - det är flera andra länder i europa som hade lite svårt med konstruktioner som är så nära sina militära förlagor. I Sverige så såg man lite mellan fingrarna och lät de som fanns i landet snurra utan nämnvärda bekymmer. Nu är det såvitt jag förstår no-no även för beggade.

Sedan har Rugers Mini en lite sollkig historia då den slank igenom då dåvarande experten som polisen/NVV frågade till råds råkade ha agenturen för Ruger i Sverige..... Den skulle som Felix skriver egentligen ha varit bannad låååångt tidigare.

/T

Publicerat
  • Författare

men då kan det ju gå så långt att man inte får ha jakt vapen själv så då tycker jag att det förbunden borde gå ihop och lobba för att att vi ska ha få ha våra vapen i framtiden det har ju redan gåt så långt att dom förbjuder visa vapen var ska det hela sluta man får ju inte ens jaga med luftgevär här i sverige om man inte har tillstånd