Hoppa till innehåll

Grattis Åland


Teffek

Recommended Posts

Sitter på kobben i godan ro och så får jag höra att det simmat hit en jättekatt så tänkte bara att jag skulle gratulera alla Ålänningar till den ökade biologiska mångfalden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du menar samma rykte som det går 13 på dussinet varje år fram till snön lägger sig på ön,

såvitt jag vet finns det inga, 0 bekräftade djur på ön, inte ens ett enda trafikdödat. Simma förresten, stor risk i vad 14 gradigt vatten?!

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

`Två slagna rådjur har dom hittat. Troligen har den inte simmat nej utan tagit sig hit på annat vis, kanske på isarna under senvintern?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med god insikt i ålänningarnas psyke och insikten om att det är en främmande ras, ie inte naturlig i faunan så är det inget bekymmer som jag ser det,

att det skulle vara ett lo är jag fortfarande skeptiskt till och om så vore fallet, grundat på två slagna rådjur, så är jag än mer skeptiskt till idén om att det skulle ha vandrat över isen från fastlandet, men det är jag det./CHristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någonstans lär det ju kommit ifrån om det nu är ett lo som slagit rådjuren. Har tydligen varit en del attacker på får nu i veckan också i samma område.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man tänker över isarna från finska sidan skulle det ju säkert gå med tanke på antalet öar mellan Åland och fastland.

Vilket fall som helst lär det i alla fall inte traskat över från Sverige.

Sen går hösten snabbt nu - vi har en vattentemperatur på 5-6 grader bara.

Kanske kommer det bildbevis snart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag vet flera som fått bromsa för lo här på kobben. å det har rivits får av lo här förra veckan..

vi har haft lo spår i byn i flera vintrar i rad, så nog finns dom här..

vet en som får lo på åtel kameran här på kobben också..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du menar samma rykte som det går 13 på dussinet varje år fram till snön lägger sig på ön,

såvitt jag vet finns det inga, 0 bekräftade djur på ön, inte ens ett enda trafikdödat. Simma förresten, stor risk i vad 14 gradigt vatten?!

/Christian

Hur är det nu, när ålänningarna sagt sitt i tråden, finns det fortfarande 0 bekräftade djur på ön?

Eller måste det bekräftas av någon myndighetsperson?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag vet flera som fått bromsa för lo här på kobben. å det har rivits får av lo här förra veckan..

vi har haft lo spår i byn i flera vintrar i rad, så nog finns dom här..

vet en som får lo på åtel kameran här på kobben också..

Bromsa :blink: :blink:
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns en film på youtube där ett lodjur springer över flattö bron på kökar.filmat med åtel kamera.

Från den ön kommer morfar :) Så vi (mamma) har en sommarstuga där.

Hade vart kul att få vara med o test på jakten där ute nån gång :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Från den ön kommer morfar :) Så vi (mamma) har en sommarstuga där.

Hade vart kul att få vara med o test på jakten där ute nån gång :)

Jo det är fint där.Har varit med hundarna o jagat en hel del rådjur.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det är fint där.Har varit med hundarna o jagat en hel del rådjur.

Ja riktigt fint :) Måste åka dit i sommar! Var allt för länge sen jag var där. Var på ön är det du brukar jaga? Våran stuga ligger på en udde som heter tommosholm på högersidan om man tar farleden ut från karlby.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja riktigt fint :) Måste åka dit i sommar! Var allt för länge sen jag var där. Var på ön är det du brukar jaga? Våran stuga ligger på en udde som heter tommosholm på högersidan om man tar farleden ut från karlby.

Brukar jaga i Värvan.Ganska direkt när man kommer upp från färjfästet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Brukar jaga i Värvan.Ganska direkt när man kommer upp från färjfästet.

okej :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lodjur finns det men frågan är hur många. Föryngringar har också setts. Intressant att se vad regeringen kommer att göra, blir eventuellt inventering i vinter om det kommer snö.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det har du rätt i. Men det ska ju ligga ett visst antal dagar för man kör igång. Sen brukar viltet stå ganska stilla ett tag vid första snön.

Sen angående simning så klara lodjuren det riktigt bra. Så dom har väl simmat eller gått över isen österifrån hit. Västerifrån är också möjligt om det är riktiga isvintrar, men oftast är rännan för bred och fryser inte igen tillräckligt fort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...