Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grattis Åland

Featured Replies

Publicerat

Sitter på kobben i godan ro och så får jag höra att det simmat hit en jättekatt så tänkte bara att jag skulle gratulera alla Ålänningar till den ökade biologiska mångfalden.

Publicerat

Du menar samma rykte som det går 13 på dussinet varje år fram till snön lägger sig på ön,

såvitt jag vet finns det inga, 0 bekräftade djur på ön, inte ens ett enda trafikdödat. Simma förresten, stor risk i vad 14 gradigt vatten?!

/Christian

Publicerat
  • Författare

`Två slagna rådjur har dom hittat. Troligen har den inte simmat nej utan tagit sig hit på annat vis, kanske på isarna under senvintern?

Publicerat

Med god insikt i ålänningarnas psyke och insikten om att det är en främmande ras, ie inte naturlig i faunan så är det inget bekymmer som jag ser det,

att det skulle vara ett lo är jag fortfarande skeptiskt till och om så vore fallet, grundat på två slagna rådjur, så är jag än mer skeptiskt till idén om att det skulle ha vandrat över isen från fastlandet, men det är jag det./CHristian

Publicerat
  • Författare

Någonstans lär det ju kommit ifrån om det nu är ett lo som slagit rådjuren. Har tydligen varit en del attacker på får nu i veckan också i samma område.

Publicerat

Om man tänker över isarna från finska sidan skulle det ju säkert gå med tanke på antalet öar mellan Åland och fastland.

Vilket fall som helst lär det i alla fall inte traskat över från Sverige.

Sen går hösten snabbt nu - vi har en vattentemperatur på 5-6 grader bara.

Kanske kommer det bildbevis snart.

Publicerat

jag vet flera som fått bromsa för lo här på kobben. å det har rivits får av lo här förra veckan..

vi har haft lo spår i byn i flera vintrar i rad, så nog finns dom här..

vet en som får lo på åtel kameran här på kobben också..

Publicerat

Finns en film på youtube där ett lodjur springer över flattö bron på kökar.filmat med åtel kamera.

Publicerat
  • Författare

Ser man på, då finns det alltså en och annan lo här då, dom ålänningarna jag talade med trodde detta var den första.

Publicerat

Nej nej... nog finns det en hel bunt redan...

Publicerat
  • Författare

Dåså, dags att börja jaga dom snart då?

Publicerat

Du menar samma rykte som det går 13 på dussinet varje år fram till snön lägger sig på ön,

såvitt jag vet finns det inga, 0 bekräftade djur på ön, inte ens ett enda trafikdödat. Simma förresten, stor risk i vad 14 gradigt vatten?!

/Christian

Hur är det nu, när ålänningarna sagt sitt i tråden, finns det fortfarande 0 bekräftade djur på ön?

Eller måste det bekräftas av någon myndighetsperson?

Publicerat

jag vet flera som fått bromsa för lo här på kobben. å det har rivits får av lo här förra veckan..

vi har haft lo spår i byn i flera vintrar i rad, så nog finns dom här..

vet en som får lo på åtel kameran här på kobben också..

Bromsa :blink: :blink:
Publicerat

Bromsa :blink: :blink:

det finns ett folk slag som heter kvinnor....

Publicerat

Finns en film på youtube där ett lodjur springer över flattö bron på kökar.filmat med åtel kamera.

Från den ön kommer morfar :) Så vi (mamma) har en sommarstuga där.

Hade vart kul att få vara med o test på jakten där ute nån gång :)

Publicerat

Från den ön kommer morfar :) Så vi (mamma) har en sommarstuga där.

Hade vart kul att få vara med o test på jakten där ute nån gång :)

Jo det är fint där.Har varit med hundarna o jagat en hel del rådjur.

Publicerat

Jo det är fint där.Har varit med hundarna o jagat en hel del rådjur.

Ja riktigt fint :) Måste åka dit i sommar! Var allt för länge sen jag var där. Var på ön är det du brukar jaga? Våran stuga ligger på en udde som heter tommosholm på högersidan om man tar farleden ut från karlby.

Publicerat

Ja riktigt fint :) Måste åka dit i sommar! Var allt för länge sen jag var där. Var på ön är det du brukar jaga? Våran stuga ligger på en udde som heter tommosholm på högersidan om man tar farleden ut från karlby.

Brukar jaga i Värvan.Ganska direkt när man kommer upp från färjfästet.

Publicerat

Brukar jaga i Värvan.Ganska direkt när man kommer upp från färjfästet.

okej :)

Publicerat
Publicerat

Lodjur finns det men frågan är hur många. Föryngringar har också setts. Intressant att se vad regeringen kommer att göra, blir eventuellt inventering i vinter om det kommer snö.

Publicerat
  • Författare

Var ju snö i förra veckan :)

Publicerat

Det har du rätt i. Men det ska ju ligga ett visst antal dagar för man kör igång. Sen brukar viltet stå ganska stilla ett tag vid första snön.

Sen angående simning så klara lodjuren det riktigt bra. Så dom har väl simmat eller gått över isen österifrån hit. Västerifrån är också möjligt om det är riktiga isvintrar, men oftast är rännan för bred och fryser inte igen tillräckligt fort.