Publicerat November 3, 201213 yr Jag har ett gäng bössor, för mig har det enbart varit något jag kunnat jaga med men efter att ha hängt här ett tag så förstår jag att det finns mycket man kan ha nytta av att veta. Jag har en Saku 8,6x64BR, en CG 1900 7,62x51, en Saku 5,7x43,en Brno 5,6x36R, en Tikka 12x222. Dessutom en gammal Valmet hagelbock, hur vet jag vad det är för typ av hagel, vilken räffelstigning som kulgevären har, behöver jag överhuvudtaget veta detta för jaktens skull? Är detta viktigt om man skall börja handladda? Känner mig som ett ? hela jag. Nån som kan förklara mysteriet på ett nåt så när enkelt sätt?
Publicerat November 3, 201213 yr Börjar från början med detta svar.:-) Saku är en estnisk ölsort, mycket god enligt min mening. Dina vapen är med största sannolikhet Sako. Det andra som finns att säga är att: 8,6x64BR = 338win mag 7,62x51 = 308win 5,6x43 = 222rem 5,6x36r = 22 hornet Förstår inte riktigt vad du menar med "typ av hagel". Räffelstigningen avgör vilken kulvikt som är mest lämpad för ditt vapen. Fråga respektive tillverkare eller mät med en borstförsedd läskstång hur många tum du kan trycka den genom pipan innan den snurrat ett varv. Du behöver knappast veta räffelstigningen för jaktens skull, skjuter en patron bra så räcker det i alla normala situationer.
Publicerat November 3, 201213 yr Naturvårdsverket har en länk till olika kalibrar här i tråden. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/9235-naturvaardsverkets-regler-om-jaktvapen-och-kalibrar/#entry132299
Publicerat November 3, 201213 yr antar du menar dels material på haglen om det är bly eller stål och storleken på haglen ?