Publicerat November 4, 201213 yr Jagar men grythund så ingen astro behövs den saken är säker. MEN jag behöver karta över södra delen av vårt avlånga land o jag behöver funktioner så jag kan lägga in märkningar över exempelvis gryt. Gärna så man kan ta direkt från datorn o lägga över men inge krav. Behöver en frilufsgps mao. Är de astron jag aka ha eller finns de annan billigare som fungerar? Astron blir tokigt dyr med sina 4k för handenheten samt 1690kr för kartan. Vet att vanlig karta fungerar oxå men klart mer lätthanterligt med gps för en själv som inte föddes på hedenhös tider där man va tvungen o använda karta för o hitta till bygdens handel
Publicerat November 4, 201213 yr Har du grythund så lär du väl hamna på rävjakt med stövare? Då kan det vara trevligt att se varthän drevet går. Annars så funkar väl vilken som av Garmins eller Magellans handburna GPSer hur bra som helst att märka gryt. Eftersom så många jägare har Astro så kanske Garmin i så fall är att föredra då det är lättare att föra över waypoints i samma system.
Publicerat November 4, 201213 yr Författare Stövarjakt lär inte bli aktuellt trots grythund. Jagar mkt ensam samt mkt vägar häromkring så inte spec många duktiga rävhundar i bekantskapskretsen. Ska ta o titta. Garmins gps:er är trevliga. Ligger dock högt i pris så en handenhet från astron känns befogad ändå. Tycker nästan en så pass ny tele som min samsung s-III a borde ha någon sådan gps funktion trots allt...
Publicerat November 4, 201213 yr Modellen som ser ut som astro utan antenn, GPSMAP 62, har funnits på marknaden ett tag och borde väl gå att få till bra pris beg.
Publicerat November 4, 201213 yr Ska leta lite.. Tror jag var en Garmin 60Csx som ligger, om det kan vara av intresse?
Publicerat November 4, 201213 yr Författare Kan va av intresse. Eller ja, vet inget om den modellen i sig eller någon annan modell för den heller. Vad är ett vettigt pris samt hur fungerar dess kartor? Eller rättare sagt. Vad är de för ett par kartor i såna fall? Markgränser behövs ju inte men behöver så detaljerat så man kan markera ut ganska så exakt vart grytet är samt "se" området på karta.
Publicerat November 4, 201213 yr Är nu en van astro användare men föredrar handhavandet på astro/60/62 över modellerna med pekskärm, tumrullare å allt vad det är. Är väl samma kartor i 60 och 62 men tycker färg är att föredra. Upplösningen som erbjuds av friluftskartan ger tillräckligt precision på kartan för gryt mm
Publicerat November 5, 201213 yr Författare Okej. Så 60:an styrs med pilar? Är det samma karta som man kör till astron? 60/62:an. Vad är det som skiljer dom? Är 60an svartvit? O den andra färg? Är det som kartorna så är don nog så detaljerade samt lagom storlek då jag håller mig i min landsända på jakten. Finns nog med gryt här
Publicerat November 5, 201213 yr I begynnelsen fanns det en 60 modell som var svartvit och en som hade färgskärm. Samma kartor som astron - notera dock att det är olika versioner till frliuftskartan till 220 resp 320 Köper du beg å lite äldre så, om det inte finns karta med, kolla att rätt version fortfarande finns att få tag i.
Publicerat November 5, 201213 yr I begynnelsen fanns det en 60 modell som var svartvit och en som hade färgskärm.Samma kartor som astron - notera dock att det är olika versioner till frliuftskartan till 220 resp 320 Köper du beg å lite äldre så, om det inte finns karta med, kolla att rätt version fortfarande finns att få tag i. Jag har använt samma kartor till Astro 220 & 320, är det en äldre Garmin 60 så se till att den har minneskort, det inbyggda minnet räcker inte till för de nyare kartorna. Skickat från min ST17i via Tapatalk 2
Publicerat November 5, 201213 yr 60 Csx är samma som Astro 220, fast utan hundpejl. 62 är samma som Astro 320, fast utan hundpejl. Det finns några äldre, men då ska man veta vad man köper. 60 = svart/vit utan minneskort 60C = färgskärm utan minneskort 60Cs = färgskärm med minneskort Alla kartor fungerar både till äldre och nyare enheter, men det är inte säkert att alls kartfunktioner i nyare kartor fungerar i äldre gps:er.
Publicerat November 5, 201213 yr Stövarjakt lär inte bli aktuellt trots grythund. Jagar mkt ensam samt mkt vägar häromkring så inte spec många duktiga rävhundar i bekantskapskretsen.Ska ta o titta. Garmins gps:er är trevliga. Ligger dock högt i pris så en handenhet från astron känns befogad ändå. Tycker nästan en så pass ny tele som min samsung s-III a borde ha någon sådan gps funktion trots allt... Men om laddar ner tex wehunt så kan du ju lägga in både jaktmarksgränser och märka ut de olika gryten etc. 95 kr per år kostar det, finns även andra gratisprogram. Tycker dessa verkar funka bra för de krav du ställt. Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Publicerat November 5, 201213 yr Ang Wehunt så vet i tusan om den, i nuläget är tillförlitlig. Vi gjorde ett test under älgjakten, men det var en del strul. T ex gick inte positionen att lita på då den kunde hoppa ett par km.
Publicerat November 5, 201213 yr Hm, vill minnas någon liten magellan handenhet var snor billig i jaktbuktien här nere sist jag var där. Tittade inte så nog på vad det var men stod 695:- på prislappen vill jag minnas!!
Publicerat November 5, 201213 yr Ang Wehunt så vet i tusan om den, i nuläget är tillförlitlig. Vi gjorde ett test under älgjakten, men det var en del strul. T ex gick inte positionen att lita på då den kunde hoppa ett par km. De släpper ju uppdateringar med mmjämna mellanrum och jag upplever dey som stabilt. Jag vågar ändå påstå att den kommer duga för hans behov. De waypoints han lägger in kommer inte att flytta sig tex. Sen jagar han ensam så han behöver bara hålla reda på sin position. Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Publicerat November 5, 201213 yr Författare Man blir ju bar mer o mer förvirrad av detta allt är av intresse än så länge. Ska sätta mig ikväll o läsa på lite om detta kånner jag. Om nu inte molnen behagar o va kvar för då blir de vakjakt på räv istället
Publicerat November 7, 201213 yr Författare Löste sig för stunden då jag får en astro 320 handenhet då jag ska gå på den nya marken. Men beg varianter är fortfarande lockande så skicka gärna pm.
Publicerat November 11, 201213 yr Författare Hämtar ut en garmin astro handenhet sprojtans ny på tisdag så blev en sådan ändå. Vet ej varför men men nu har jag iaf en!
Publicerat November 19, 201213 yr Författare Testat min garmin nu lite. Extremt enkel o fixa med. Till o med jag klarar av den utan några som helst problem. Grymt nöjd o förstår tjusningen med denna