Publicerat November 4, 201213 yr Förstår att det är frågan utan svar... Men vilken är favoritkalibern på kulan på en kombi som ska med ut på blandjakt?
Publicerat November 5, 201213 yr 7x57R Varför? Som du skriver själv "fråga utan svar" 7*57R är väl den vanligaste kalibern i en kombi klass 1 så den borde vara "favorit" Det beror i först hand på att det är en R och således gjord för brytvapen. Men jag bytte bort min kombi i 7*57R mot vanlig 6,5*55. Anledningen var att jag av någon outgrundlig anledning inte trivdes med kalibern. vet inte varför, den slog inget specielt, det var en effektiv kaliber men något var det. 6,5an fördelar är väl att det finns ett betydligt större utbud av ammo till den och att priset är bättre på ammon. Man får altid skit om man föredrar 6,5 mot 7*57R, oftast för hylsorna ska visst fastna i bössan eftersom det inte är en randhylsa. Men det har aldrig hänt mig eller min kompis. Har även hört att påfrestningen att skjuta med 6,5 är högre och att det är inte bra i ett brytvapen.
Publicerat November 5, 201213 yr Edsvalla anför många goda skäl, har svårt att tillägga något, om man talar optimal är det rimligt att jämföra mot ett mål, dvs toppfågel, klövvilt, rävlock etc. För klövvilt är 7x57R långt mer än bra, men 8x57R är snäppet bättre, osv, men en generellt sätt optimal kaliber det är 7x57R. /Christian
Publicerat November 5, 201213 yr Författare Dum fråga men varför skulle det vara större påfrestning skjuta 6,5x55 än 7x57? Tack för bra inspel!!
Publicerat November 5, 201213 yr Dum fråga men varför skulle det vara större påfrestning skjuta 6,5x55 än 7x57? Tack för bra inspel!! Generellt sett har randlösa patroner ett högre arbetstryck än de med rand..... Och när det gäller 6,5 så ligger den snudd på alltid högt för att klara klass1. Annars har väl Christian sagt vad som behöver sägas om kalibervalet - ska det vara klass1 och allround i största allmänhet så är det 7x57R som gäller. Ska det vara klöv i fokus så är det 8x57IRS som är bättre, ska man skjuta en del toppfågel eller sånt finlir så torde 7x65R ligga bäst till. Personligen letar jag efter en Sauer m/32 pipa (eller drilling) i 12/12/5,6x52R från innan 1945. Kombinationen 8x57 och 5,6x52R är snudd på idealisk. /T
Publicerat November 5, 201213 yr Författare Tack PMT klargörande som alltid! Har arbetstrycket med krutmängd, krutsort eller något annat att göra?
Publicerat November 5, 201213 yr Tack PMT klargörande som alltid! Har arbetstrycket med krutmängd, krutsort eller något annat att göra? Det är så enligt specifikationen, hylsan är den samma fast med/utan rand, krutet det samma, hatten den samma, kulan den samma - men max tillåtet arbetstryck skiljer lite mellan tex 7x57/7x57R, 8x57IS/8x57IRS, 7x64/7x65R. Sedan behöver ju inte tillverkaren ladda upp till maximalt tillåtet arbetstryck alltid i varje laddning, men kalibrar som ligger på gränsen till att klara klass 1 laddas vanligen nära taket för att klara klass1. Och specikationen skrevs inte från ingenstans utan man utgår vanligen från existerande vapen som finns ute och vad de tidigare specats för. Och då hamnar man vanligen några hundra MPa under flänslösa. Undantaget torde vara vår kära 6,5x55 som specats av CIP trots att vi inte är medlemmar - alltså tillåter man den att ha väldigt mycket högre tryck än vad kronan en gång specade den för: 3100 bar piezo mot 3800 bar piezo. Och inte ens med 3800 orkar den gamla trotjänaren prestera klass1 med 9g kulor..... I moderna lådor är det ju inget man behöver fundera över, men kör man på en gammal kronolåda som på sin tid specades för 2700-2900 atm cu blir det ett skutt på 30% upp även om kompenserar för olika märtmetoder. Och det är det samma diff som man vanligen sprängtestar med...... Men i övriga världen som inte översvämmas med gamla 96:or och 38:or ser man inte den risken. /T
Publicerat November 5, 201213 yr PMT: Ursäkta lite lätt OT men har du någon koll på / uppskattning på vad vi som laddat upp 9gr 6,5:or till klass 1 egentligen leker med för tryck? Jag har laddat upp 9 grams Rhino och provskjutit (med chronografen på 100m) stegar tills jag nådde klass 1. (Det är en HVA 1900 med lååång pipa) Laddar med MRP. Har alla ladd data osv hemma i Sverige så jag kan inte ens säga hur lång pipan egentligen är... Men du kanske har någon erfarenhet eller uppskattning ändå?
Publicerat November 5, 201213 yr PMT: Ursäkta lite lätt OT men har du någon koll på / uppskattning på vad vi som laddat upp 9gr 6,5:or till klass 1 egentligen leker med för tryck? Jag har laddat upp 9 grams Rhino och provskjutit (med chronografen på 100m) stegar tills jag nådde klass 1. (Det är en HVA 1900 med lååång pipa) ............. De trycktecken handladdare normalt sett brukar reagera på ligger vanligen med en bra hylsa i regionen av 4200 till 4400 och däröver. Den enda klass1 9g jag vet fabriksladdats var en Lapua helmantel (därmed inte i klass 1) som enligt Bofors låg på lite över 3900 om jag nu inte missminner mig. Och då nådde den typ klass 1 med 2joule tillgodo. Så gissningsvis runt 4000...... Inget att bry sig om om man har en bra mekanism och en lång bra pipa som man håller ren. Men att göra det med en kort kombi som ska hållas runt 3500-3600 eller i en gammal 96:a som ska hållas ännu lägre ser jag liksom ingen vett och sans med. Därtill väderar jag mina fingrar och ögon betydligt högre än några sketna joule hit eller dit. /T
Publicerat November 5, 201213 yr Jag tycker att det skall vara en randhylsa i ett brytvapen av den anledningen att det är lättare att ladda om snabbt pga hylsan är lättare att få ut genom att vända bössan. Det kan ju dyka upp en situation under jakt då du behöver ladda en ny patron snabbt. När vi arrangerade Drillingkungen så hade alla skyttar utom en randpatron. De med randpatron klarade att ladda om på älgen som sköts enligt jägarexamen. Först ett stillastående skott snabb omladdning och sedan löpande. Snyggaste omladdningen gjordes av Stig, först öppnade han drillingen och med ett snabbt ryck mot sig själv så flög tomhylsan över axeln. Han som sköt med 6,5x55 lyckades nätt och jämt ladda om till första löpande vilket resulterade i en bom. Andra löpet gav han upp. Ett par veckor innan tävlingen ringde en herre och undrade om vi verkligen skall skjuta älgen som jägarexamen. Han menade att det inte går att ladda om så snabbt pga att han hade 6,5x55 i sin drilling. Tyvärr så deltog han inte till tävlingen pga detta. Skall tilläggas att under älgskyttet på jägarexamen så skall älgen stå stilla 2-3 sekunder efter första skottet men vi lät figuren stå i 4 sekunder innan start. Själv har jag 7x65r i min drilling och är väldigt nöjd förutom att hylsorna är dyrare än 7x57r och man hittar sällan sådana på skjutbanan för omladdning. Mvh Einar
Publicerat November 5, 201213 yr Författare Första kombin kanske lika bra att tänka "flugmentalitet" vad gäller kaliber... 10000000 flugor kan inte ha fel, skjut 7x57r eller @christian ska jag höra dig som att man borde tänka 8x57r om man tänker klöv o räv
Publicerat November 5, 201213 yr Fnula på om du laddar själv eller inte, om du inte laddar själv är 8x57R uteslutet av rena ekonomiska skäl./Christian
Publicerat November 5, 201213 yr Einar Låter du den stå 4 sekunder tycker jag man skall kunna kräva att alla klarar det. Jag brukar klara det med endast ljudets hastighet och mänsklig reaktionsförmåga som fördröjning. Men det är betydligt mindre risk för krångel med en rand patron så varför chansa? PMT Tackar. Ungefär vad jag gissade men skönt när fler säger ungefär samma sak. Jag har valt Rhino till 6,5:an för att den har Molly. Och för den bössan ligger huvudfocus egentligen på mina Scenar kulor för toppfågeln. (Jag är ingen stjärna och tillbringar allt för lite tid med denna jakten men det är ändå den jaktformen som prioriteras högst) Rhino's finns i 10,1 men då fick jag lite precisionsproblem. Kan vara lite psykologiskt då man hört så mycket om problem med stabilisering av så långa kulor. Men det räknas det också...
Publicerat November 5, 201213 yr Författare Fnula på om du laddar själv eller inte, om du inte laddar själv är 8x57R uteslutet av rena ekonomiska skäl./Christian Märker ju att det kommer sluta med att jag laddar själv. Här på forumet så känns det lite som att vi som köper ammunition är som de som ta med köpebullar till PROs årsmöte ;-) Osäker på hur jag kommer gilla den kompromissen som en kombi är så jag provar med enklaste, smidigaste och tar det därifrån. Tack för hjälpen!!
Publicerat November 5, 201213 yr 5,6x52r alt. 7x57r. Kan vara det estetiska intrycket också, oerhört vackra kalibrar... Helst hade jag dock velat haft en drilling i 7x57r, men den dagen kommer nog den också.
Publicerat November 6, 201213 yr Författare Med risk för att låta korkad, lomhörd eller olydig efter era kommentarer MEN hur är en 222:a om man vill jaga rå? Toppen - Good enougt - Oförlåtligt?? Vad säger ni ?
Publicerat November 6, 201213 yr Den har ingen rand och är en väääääldigt liten hylsa att fippla ut med frusna fingrar, även om den inte sitter fast, visst är den funktionell till rådjur men det är inga stora marginaler om man nu vill försäkra sig om sådana. 5,6x52R är i det avseendet en bra mycket bättre kaliber även om den är .228, ibland poppar det ut supersöta små kombis på Egun, i 5,6x50R en verkligen trevlig kaliber för småviltet. /CHristian
Publicerat November 6, 201213 yr Jag har numer .222Rem i kombin, och jag understryker det Christian säger med fipplig hylsa då händerna är kalla. Skottverkan på rådjur kan bli lite kladdig då det åtminstone fabriksladdat oftast är lätta kulor i högre farter. Jag har iofs bara skjutit två med detta vapen. 5,6x52R är avgjort en lämpligare kaliber men den förutsätter handladdning av flera orsaker, bla att fabriksladdningarna är snabba (åtminstone var det så för femton år sedan). Sedan har ju .222Rem flera trevliga egenskaper, däribland liten värmeutveckling vilket innebär att värmestigningen blir ett i princip obefintligt problem de första tre-fyra skotten (beroende på vapen förstås). Nu spelar det ju ingen större roll på en kombi, men ändå. Likaså den obefintliga rekylen och de behagliga ammunitionspriserna.
Publicerat November 6, 201213 yr Med risk för att låta korkad, lomhörd eller olydig efter era kommentarer MEN hur är en 222:a om man vill jaga rå? Toppen - Good enougt - Oförlåtligt?? Vad säger ni ? Det är det enda jag har använt, och bara skjutit handladdat (lite långsammare än köpes) och jag har bara possitivt att säga om det. Den har 12 rådjur på sitt samvete, och ingen köttförstöring att tala om, längsta flyktsträckan är 50 m, näst längsta är 5 m. Det är den kaliber jag har i drillingen och den har inte utgjort något problem ännu ( är dock bara inne på sitt tredje år i min ägo och under 100 skott). Jag funderade länge och väl innan jag köpte en kombi med flänslös patron, men tänkte att det var värt risken att få fortsätta med 222 rem, och än så länge ångrar jag mig inte.