Publicerat November 5, 201213 yr hej! Har precis tagit min jägarexamen och skall nu börja fundera på bössa. Jag kommer inte köpa mig en älgstudsare det första jag gör. Jag hade tänkt att köpa mig en övningskulbössa som är billig att öva med, och som helst inte låter speciellt mycket. Jag skulle helst vilja köpa begagnat. Har ni några tips? Jag funderar på något klass 4 vapen, där verkar ammunitionen vara riktigt billig. Lite senare kommer jag även införskaffa ett bockhagel, men som jag förstått så är hagelvapen något som är lite dyrare om man skall ha hyfsad kvalitet, vilka märken skall man försöka hålla sig till?
Publicerat November 5, 201213 yr Köp en Brno/Cz, Krico, Anschutz, Weirauch eller Sako i 22lr så blir det i regel bra! Hagelbössor får du söka på själv då den listan plitats ner massvis med gånger. Googla: jaktsidan nybörjare hagel
Publicerat November 6, 201213 yr Författare Köp en Brno/Cz, Krico, Anschutz, Weirauch eller Sako i 22lr så blir det i regel bra! Hagelbössor får du söka på själv då den listan plitats ner massvis med gånger. Googla: jaktsidan nybörjare hagel Tack för infon! Har kollat lite på bösserna du tipsade om. Det jag har kommit på nu är att jag vill ha både en .22lr och en klass 3:a tex .22wm. Helst köper jag nog beggat egentligen, men det verkar inte finnas så mycket utlagt nu. Skall man satsa på en ny brno 455 bössa med utbytbar pipa och ett bra sikte eller två olika begagnade bössor med två olika sikten. känns som priset blir ungefär detsamma.
Publicerat November 6, 201213 yr Beror helt på hur du disponerar din vapengarderob. Två bössor är enklare du du alltid kan ta det du behöver och skjuta direkt. Har man inte plats för det så får man skaffa pipbytare som jag. Vill du ha en särskild bössa i klass 3 så kika även på 22 hornet, speciellt om du planerar att börja handladda då den kan laddas snorbilligt.
Publicerat November 6, 201213 yr Jag skulle själv satsat på en Brno 455 med både 22lr och 22wmr pipa så har du fortfarande plats i vapengarderoben för 3st vapen till i framtiden. Sikte till 22lr pipan behöver inte vara något dyrt sikte, sikta in dig på något med 3-9x40 förstoring i budget klass så klarar du dig för övningsskyttet. Om du skall hålla efter räv och diverse annat smått med 22wmr så skaffa något mellanklass sikte antingen begagnat eller nytt, plånboken avgör. Ett sånt här kanske skulle vara något. http://natur.astrosweden.se/vortex-viper-pa-65-20x50/19072-0 Detta är bara ett tips på hur jag skulle ha gjort, kommer säkert att komma flera vettiga förslag i denna tråden. //Niklas
Publicerat November 22, 201213 yr Författare Så! Då var första bössan(bössorna) beställda. Det blev en brno 455 .22lr varmint med en .22wmr varmin extrapipa. Jag var och budade på en beggad krico .22lr varmint innan som var rätt trevlig innan. men den fick jag inte, så det fick bli nytt istället Tack för tipsen.
Publicerat November 22, 201213 yr Så! Då var första bössan(bössorna) beställda. Det blev en brno 455 .22lr varmint med en .22wmr varmin extrapipa. Jag var och budade på en beggad krico .22lr varmint innan som var rätt trevlig innan. men den fick jag inte, så det fick bli nytt istället Tack för tipsen. Lycka till