Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Härliga budget-bandyklubba!

Featured Replies

Publicerat

Tänkte bara, som en direkt konsekvens av mitt första fällda vilt med bössan, lovorda min fina gamla Hva 1640 i kaliber 30-06.

När jag först letade bössa i somras var jag inne på ett nyköp i budget-klassen, men ändrade mig tack vare kompisars i jaktvärlden bättre vetande.

Jag fick ett riktigt bra tips av en skjutinstruktör/bekant att köpa just äldre bössa. När ja sedan läckte till honom att jag köpt mig en 1640 från 1960 för 1400kr sa han åt mig att fixa till kolvkams-höjden. Det gjorda jag med en sån där "tråkig" neoprene variant från beartooth.

Nu är jag rätt lång och väldigt gänglig men bössan sitter som en smäck! Rekylen som jag läst att andra har/haft problem med på denna typ av bössa, är i mitt tycke fullt hanterbar.

Jag har plöjt av en hel del pilar på papper under sommaren och har den gamla orginal bakkappan på. Det är absolut inte axeln som först blir trött på mig:) psyket för att skjuta många och väl koncentrerade skott tar mer stryk:)

De fördelar jag ser med bössan är:

•Pålitlig mekanism

•Stryktålig konstruktion

•Bössan är LÄTT, pigga armar på min smala och klena kropp!

•Precisionen i mitt exemplar är gudalik för 1400kr(hål i hål på 100meter med norma jaktmatch)

•30-06 känns inte nämnvärt hård i rekylen när anlägget är bra.

Nackdelar:

•Man(tror det gäller samtliga normalbyggda människor) MÅSTE höja kolvkammen. Min höjning kostade 300kr och är väl inte skitsnygg men ruggigt effektiv!

•Den är inte jättevacker, men det skiter iof jag i:)

•Bössan är LÄTT, har hört andra som tycker den slår upp mycket i rekylen, men återigen störs inte jag av problemet.

Så har du en begränsad budget för att köpa bössa kan iaf jag rekomendera denna bössa då den duger gott åt mig:)

Sen tror jag att mina vänner som introducerat mig i jakt och skytte har en god sanning i det de oftast säger; köp en billig bössa som första bössa, kolla så att skicket är bra, sen SKA du TRÄNA MYCKET med DEN bössan!

Det spelar liksom ingen roll om man köper billigt och bra eller dyrt och bra, utan träning är de flesta ändå inte topp-bra på att skjuta:)

Så en 70kg tung gris föll iaf i fredags och det känns skönt att veta att kilopriset blev lägre med en funktionsduglig bössa(till och med skitfint skick då de endast varit en ägare innan) än vad köttet hade kostat med en lyxbössa:)

Får säkert mothugg på denna rosning av 1640, men jag gillar den fasen:)

Väl mött:)