Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Remington CoreLokt

Featured Replies

Publicerat

Finns nån i detta forum som har erfaringar med Remington CoreLokt. Dom är billiga som ladad ammunition, men jag vill inte köpa dom, om dom inte är okej. Jag skall skjuta med dom i 8x57 JS, där är en skillnad i prisen på 200 dkk. for 20 skott, om man vill bruka dom istället for Norma eller RWS.

Hoppas ni fattar ni själv-lärda svensk

Publicerat

Det finns en anledning till att dom är billiga, Corelokt kulan är rätt "blöt", expanderar kraftigt, troligen med mycker död som resultat, så är du bekymmrad om penetration och köttförstöring så skulle jag nog välja en annan ammo.

Men å andra sidan så är inte 8x57 den snabbaste patronen, kanske den fungerar hyfsat i den?

Publicerat

Hej1

Köp du core-lokt och skjut det finns nämligen inte en mera prisvärd kula än den , jag själv har aldrig tvekat att använda mig av den i olika kalibrar. och har man dessutom en inte allt för hastighets benägen kaliber så är core-lokten perfekt , det man ska ha i åtanke vid just 8mm är att den var fabrix laddad till 8mm remington magnum @958m/s  så nog duger den mer än väl till 8x57an när den funkade bra till magnumen ;) 

Publicerat

Vill minnas att Arne Bergman-Sucksdorf med frun, använde just den kulan i 30-06 för att skjuta ett antal tigrar....men jag kan ha fel, jag har fel förr......en gång -74 hade jag ett fel...

Publicerat

Core-locked är som en oryx, blöt men verkar funka för vissa

Publicerat

For det spelar ju en roll när man är studerande, som också skall ha pengar kvar til en flygbiljett i hösten från Danmark och till umeå  ;)

Publicerat

Här är en 185gr core-lokt skjuten ur en 8mmRM i en älg och vad jag kan se verkar den vara rent skaplig även i dessa hastigheter . så man behöver inte ruinera sig för att köpa en kula som funkar  ;) 

album_pic.php?pic_id=3060

Publicerat
Här är en 185gr core-lokt skjuten ur en 8mmRM i en älg och vad jag kan se verkar den vara rent skaplig även i dessa hastigheter . så man behöver inte ruinera sig för att köpa en kula som funkar  ;) 

album_pic.php?pic_id=3060

Var har Du hittat den ??? Jag har enbart sett denna kula i 200 gr och 220 gr i 8 mm rem. mag. :D

Publicerat

från Vapex

8mm (.323") 185gr Remington PSPCL 100/påse [REMB8PSP185]  213.00 SEK

Remington 8mm Blyspets Rund Spets Core-Lokt (PSPCL)

Diameter: 8mm (.323") 8,20 mm

Vikt: 185 grain / 11,99 gram

Påse om 100 Kulor

Publicerat
från Vapex

Jaha, se där ja. :o När jag köpte min 8 mm rem mag -85 så fanns det bara nämnda kulor färdigladdade till denna kal. ::)

Publicerat
Det finns en anledning till att dom är billiga, Corelokt kulan är rätt "blöt", expanderar kraftigt, troligen med mycker död som resultat, så är du bekymmrad om penetration och köttförstöring så skulle jag nog välja en annan ammo.

Men å andra sidan så är inte 8x57 den snabbaste patronen, kanske den fungerar hyfsat i den?

hade CoreLokt till min 30-06a...

Den är väldigt blöt...

Skjöt nått rådjur med dom och det blev bara sopor av bogarna...

Förkastligt att behöva rensa bort så mycket skottskador... >:(

kommer inte att köpa dom till "kött" jakt igen, dock tycker jag dom

funkar bra och glugga räv med, då man inte behöver vara rädd om köttet...

Ok då... kanske om man är student... ;) ;D ;D

Publicerat
Jaha, se där ja. :o När jag köpte min 8 mm rem mag -85 så fanns det bara nämnda kulor färdigladdade till denna kal. ::)

Tja, det KAN ju har hänt något på försäljningfronten sen -85  ;D ;D ;)

(Sorry, men ibland är det bara så kul att slå in öppna dörrar  :-*  ;D)

Publicerat

Såg på Vapex hemsida att det finns 195gr Hornady SP Interlock fabriksladdat till rätt bra pris 270kr/20st, det kanske också är ett alternativ. Har dock inte själv provat, men det kanske finns någon som kan komma med erfarenheter?

Publicerat
Tja, det KAN ju har hänt något på försäljningfronten sen -85   ;D ;D ;)

(Sorry, men ibland är det bara så kul att slå in öppna dörrar  :-*  ;D)

Ja, jag förstår det. Jag har jagat med Core lokt 220 gr. från -85 när jag köpte denna bysse och har skjutit alla älgar precis bakom bogen och då har den hållt bra. Minimal köttförstöring har jag haft då. :D

Publicerat
Tja, det KAN ju har hänt något på försäljningfronten sen -85   ;D ;D ;)

Det som hände var att Remington för några år sedan bytte Core-lokten mot Swift A-frame i 8mmRM  :)