Publicerat November 5, 201213 yr Min blandrashund Jack russell/tax som var tänkt till rådjursjakt visar mer intresse för gryt än för rådjur. Jag har provat henne i ett konstgryt med bra resultat för första gången. Hon har vart ner i ett par olika gryt när vi vart på skogen också, nu senast i söndags då hon låg och skällde i 10min innan hon kom upp igen. Jag har alltid hört att man inte ska ha halsband på dom för risken att fastna. Men har kikat lite på utbudet av grytpejlar. Och funderar på att handla in en terrier-finder. Är det riskfritt att ha en sådan på henne, är det någon form av utlösare på halsbandet? Eller är det så pass att det bara är att börja gräva om hon fastnar? Tar gärna emot tips om hur jag ska träna henne. Vill helst ha henne till räv-sprängare om hon nu prompt vill bli grythund.
Publicerat November 5, 201213 yr Hundar kan fastna och gå åt,sten gryt är det vanligaste grytet i rävjakt och där blir några hundar kvar per år..Men mot hur många hundar som blir överkörda är det ganska liten risk.. Terrier finder är ingen dum ide att skaffa om man inte tänkt satsa 100% på gryt..Släpp henne på så många rävar du kan så får man se om hon bryter eller lyckas få ut rävar,injagning brukar följa med i födseln
Publicerat November 5, 201213 yr Nog ganska riskfritt med halsband. De allra flesta som jagar gryt idag använder grytpejl som sitter på ett halsband. Fäst det bara ordentligt så att det inte är löst kring halsen. Överväg lavinpejlsalternativet istället för Deben. Dyrare men ack så mycket bättre. Halsband från Bellman&Flint i England och handenhet från Mammut eller Pieps.
Publicerat November 5, 201213 yr Författare Jo så klart om man väger riskerna mot varandra. Jakthundar har ju aldrig en riskfri vardag, med bilar, tåg, diken och även gråben. Så min oro för att hon ska fastna är säkert bara okunskap, men jag har ingen erfarenhet av grytjakt. Och jag hade inte tanke att lära mig det heller, men tycker mitt lilla "hjärta" att det är roligast så ska hon så klart få jaga i gryt. Den engelska varrianten? Finns den hos återförsäljare i Sverige, eller blir det att beställa? Jag måste också komplettera utrustningen med en fin Fiskarsspade å ha med i King-caben också.
Publicerat November 6, 201213 yr Vet faktiskt inte. Du får kolla runt. Jag köpte min från england. Vikbar armespade, spett och en riktig spade är bra grundutrustning! Grytjakt är det roiligaste man kan göra med kläderna på!
Publicerat November 6, 201213 yr Författare Kollade på den. Nu ska man väll inte snåla när det gäller hundens säkerhet på något sätt, men är den här brittiska varianten dubbelt så bra som en Terrier-finder. Efter som den kostar dubbelt så mycket?
Publicerat November 7, 201213 yr jag vill nog påstå det. Terrierfindern måste du i princip stå rakt ovanför hunden för att kunna lokalisera den. Dvs du går i blindo ovanpå grytet och först då du befinner dej ovanför hunden så ger den utslag. Beroende på vilken terrierfinder du köper så söker den 5 el 12 m djupt. Den senare räcker oftast till och den tidigare räcker inte alltid till B/f-varianten söker 60 meter ovanjord. Dvs du ser i vilken riktning du skall gå först. Då du befinner dig ovanför hunden så skriker den till. Lägg pejlen på marken och den visar hur djupt hunden ligger på 10 cm när. Min erfarenhet är att debenpejlarna 'ljuger' mycket mer beroende på vilken typ av mark det är. Skall du jaga någon gång och huvudsakligen i grunda kända gryt så räcker deben långt men skall du jaga mer ofta, på okända marker etc så är b/f the shit! Jag jagade en gång i ett gryt som var 8-10 meter brett och ca 50 m långt. Grytet var över 5 m djupt på sina ställen. Det blir ca 4-500 kvadratmeter som skall sökas av med böjd rygg. Efter ca en timme hittade jag hunden i andra änden av grytet på 60 cm djup. Efter det köpte jag b/f! Hade jag haft den pejlen den aktuella dagen hade jag lokaliserat hunden på några minuter.
Publicerat November 7, 201213 yr Författare Ok, låter ganska övertygande det där. Blir till att snåla med sambons julklapp i år då, eller köpa en grytpejl till henne som jag kan låna. =)
Publicerat November 9, 201213 yr Länken funkar inte alls. Terrierfindern här kommer snart bytas ut mot riktig pejl. Jagar för mkt. Terrierfindern fungerar de gör den. Men den andra verkar ju klart bättre o självfallet dyrare men de får de va värt.
Publicerat November 9, 201213 yr http://www.trampet.se/grytjakt/mammut-pulse-barryvox.html -Bästa på marknaden..Har själv den sedan några år. http://www.grytjakt.com/?Utrustning:Analoga_grytpejlar -Liten redogörelse om pejlen. Om1000kr spelar roll ska man välja Pieps´n annars är Mammuten överlägsen..Finns en ny avskalad variant som jag ej testat och låter vara osagt om den fungerar bra http://www.skistore.se/sv/sandare/6870-mammut-barryvox-element-2390.html Använde terrierfindern i helgen och fy fan vilket rat,glömt hur dåliga dom är
Publicerat November 10, 201213 yr 5400kr är ju lite pengar helt klart! Men terrierfindern är fan inge roligt så får se om man kan kränga av den för 1000kr om man har tur. Så blir de lite skonsammare iaf.
Publicerat November 10, 201213 yr Aldrig brukat astro tro de eller ej. Haha men förstår vad du menar och ja de får bli en sådan införskaffad när lönen kommit. Så less på o springa som en jojo efter terrierfindern :/
Publicerat November 24, 201213 yr Värdelös på prylar men är det detta "paket" man ska beställa? Är det såkallat komplett o färdiga att användas? Eller ännu mer prylar man ska ha. Behöver snart elaggregat i bilen mtp alla elektriska prytlar
Publicerat November 24, 201213 yr https://www.bellmanandflint.co.uk/product_details.aspx?product_id=1900 Det paketwt jag då menade såklart. Men ser nu att jag tittar på fel. Känner dock ingen skam över att beställa utomland om jag kommer undan lite billigare jag.
Publicerat November 24, 201213 yr Inte testat den nya enheten men halsbandet är bra..Bara klippa till
Publicerat November 24, 201213 yr Tyckte iof handenheten som du länkar till såg mkt enklare ut. Dock dyrare men säljer av lite grejer nu så hunden får julens finaste julklapp. Tanten får gott nöja sig med o komma tvåa detta år