Publicerat November 6, 201213 yr Hejsan, har nu en 308w, och en bock som jag ska söka licens på om ett år kanske även en 222a, men vill ha en 22a att skjuta lite fågel med på åtlarna hemma, helst bra presion gärna ett bra pris med inget måste, 5000kr kan vi väl säg och sedan ett billigt sikte. Vad föreslår ni? Gärna syntet med inget måste.
Publicerat November 6, 201213 yr Det är tumhål, men du får väl såga upp det eller köpa dig en Boyd. Finns tyvärr rätt få 22or med syntet som håller både budget och erkänt god precision.
Publicerat November 6, 201213 yr Budget på siktet? Jag köpte nyligen en Vortex Diamondback till min 22a, 3600kr och då levereras den med flipskydd.
Publicerat November 6, 201213 yr Författare Sikter har jag ej tänkt på ännu! Men 2-3000kr är väl max i nuläget
Publicerat November 6, 201213 yr Författare Brno 453 Varmint den med lite smör på Man får nog köpa benstöd också...
Publicerat November 6, 201213 yr Då finns ju lite billigare Vortex Diamondback. Rekommenderar dock att du precis som jag satsar på toppmodellen i denna budgetserie, dvs 4-12x40AO med riktmedlet Dead Hold BDC. Det du betalar extra för jmf med de billigare modellerna är justerbar parallax (AO) samt ett riktmedel som i sin utformning påminner lite om en förenklad Mil Dot. Båda hjälper till mycket vid skytte med 22lr från 10-100m. Googla och se.
Publicerat November 6, 201213 yr den med lite smör på Man får nog köpa benstöd också... En riktig favoritbössa, skjuter tätt och fint. Fungerar i stort sett med alla sorters ammunition, är i förhållandevis billiga också, tror jag köpte min för 3500kr. Varmintpipan gör att den väger ungefär likvärdigt med en klass 1 studsare och det är en fördel vid övningsskytte
Publicerat November 6, 201213 yr Hade jag haft ekonomin skulle jag köpt mig en CZ 455 Varmint med en .22lr och en .17 HMR pipa till, samma bössa men både klass 4 och 3!
Publicerat November 6, 201213 yr Är detta sikte något att stoppa på en 22:a. går också i tankarna på en Brno... Eller är det bara att slänga pengarna i sjön? http://www.xxl.se/jakt-vapen/optik/kikarsikte/kikarsikte-2-5-10x50-belyst-1074134
Publicerat November 6, 201213 yr Hade jag haft ekonomin skulle jag köpt mig en CZ 455 Varmint med en .22lr och en .17 HMR pipa till, samma bössa men både klass 4 och 3! Nope, de är båda klass 4 i lagens skrift. 22wmr är däremot klass 3.
Publicerat November 6, 201213 yr Nope, de är båda klass 4 i lagens skrift. 22wmr är däremot klass 3. Aha fel av mig, har nog snurrat till det lite i tankevurpan där!! Fast då kommer följd frågan i min hjärna, vad skall man med .17HMR till om man har en .22lr? Bättre prestanda/precision eller vad är fördelen med .17HMR?
Publicerat November 6, 201213 yr Aha fel av mig, har nog snurrat till det lite i tankevurpan där!! Fast då kommer följd frågan i min hjärna, vad skall man med .17HMR till om man har en .22lr? Bättre prestanda/precision eller vad är fördelen med .17HMR? Mindre vindavdrift, bättre kulbana, större skada med rätt ammo, större praktisk räckvidd, kulfång inte fullt så kritiskt med en splittergranat på ca 1g.
Publicerat November 6, 201213 yr Mindre vindavdrift, bättre kulbana, större skada med rätt ammo, större praktisk räckvidd, kulfång inte fullt så kritiskt med en splittergranat på ca 1g. Aha bättre skyddsjakts kaliber mao..
Publicerat November 6, 201213 yr Aha bättre skyddsjakts kaliber mao.. I många fall ja, dock inte inomhus eller där ljudet måste hållas till ett verkligt minimum.
Publicerat November 6, 201213 yr Tycker nog att CZ 453 Varmint är riktigt prisvärd faktiskt. Ännu hellre skulle jag vilja ha tillbaka min Sako Finnfire Varmint, men såna löser man inte för under 5000 spänn Sakos nya 22:or är ännu dyrare så det kan du nog tyvärr glömma också. CZ 455 med tumhålskolv är faktiskt riktigt skön att hålla i - vart positivt överraskad av den Här är min 453 Varmint som skjuter riktigt bra
Publicerat November 6, 201213 yr Såg en Savage mkII 22lr hos interjakt butiken i stan för 2995:- i fredags, kan inte vara farligt! http://www.interjakt.com/vara-produkter/produkt/40
Publicerat November 6, 201213 yr Jag har skjutit mängder med en Brno utan kikarsikte! Vill du köra budget så strunta i glugg och träna med öppna riktmedel, det går utmärkt att plocka ner kråka på 100m med öppna riktmedel också men du kanske får träna lite längre innan du börjar på dessa levande mål Riktigt rolig träning blir det i varje fall!!!
Publicerat November 6, 201213 yr Aha fel av mig, har nog snurrat till det lite i tankevurpan där!! Fast då kommer följd frågan i min hjärna, vad skall man med .17HMR till om man har en .22lr? Bättre prestanda/precision eller vad är fördelen med .17HMR? Eller.... Vad ska man med 22LR till när man har 17HMR? Förutom skjuta billigt då..
Publicerat November 6, 201213 yr Eller.... Vad ska man med 22LR till när man har 17HMR? Förutom skjuta billigt då.. Pluppa fågel i lada eller använda där 17hmr väsnas för mycket.:-) Om man inte har ett shroudat luftgevär då.
Publicerat November 6, 201213 yr Jag äger en quad med två pipor men den känns lite ynklig även om den skjuter bra. Såhär i efterhand så hade jag nog satsat pengarna på en CZ 455 med samma uppsättning pipor. En 17Hmr ger räckvidd ut till 150-170m om det är vindstilla och hälsningen som den skickar till kråkor och skator med TNT eller V-max lämnar inget mer att önska, dessutom är kalibern väldigt vanebildande och förbaskat kul att skjuta med. En 22 pipa har man för att skjuta billigt och mycket med och för dem som idkar skyddsjakt så är den ju i det närmaste helt tyst med dämpare och subsonicammo.
Publicerat November 7, 201213 yr Jag skulle alla dagar i veckan köpa tillbaks min Anschutz 1451 sporter i .22lr. Bättre 22a har jag inte haft i mina händer. Trillat MÅNGA ripor för den Nu finns de inte i produktion utan har ersatts av 64r sporter. Fulare dyrare men säkert kanonfunkis. Mitt tipps e ändå att leta upp en gammal 1451 sporter om du bara ska ha .22lr Vill du ha en pipbytare så finns ju som sagt cz 455 american, likt min jag har i skåpet, till billig peng. Mkt mindre känsla, riktig skitstock o sämre egenprecision. Men har man drabbats av 17hmr sjukan e den inte lätt att göra sig av med. Har ingen koll på varmintarna. Dyrare? Bättre stock? Men min röst går deffinitivt till en begagnad Anschutz med sporterstock. Typ Anschutz 1903 Smallbore Match Rifle