November 6, 201213 yr om jag kör på ett råjdjur och den liger kvar på platsen men lever hur tar man död på den på bästa sett så den inte lider ? och sen hur går jag vidare med djuret kan man köra in den till polisen med kroppen ?
November 6, 201213 yr Du låter djuret ligga kvar och ringer in till polisen och meddelar din viltolycka, sen får markägaren ett samtal om var djuret finns och ta hand om. Själv klart har du märkt ut platsen väl och beskrivit den bra för polisen. Vad gäller avlivning så är det väl att sticka det eller som en i jakt laget sa till mig en gång: Sätt klacken på luftstruopn så lugnar det sig snart!
November 6, 201213 yr Du ringer polisen och meddelar att du kört på ett rådjur, talar om att det lever, svarar på deras frågor och åker därifrån. Polisen kontaktar en eftersöksjägare som kommer och avlivar djuret. Risken är, om du inte klarar att avliva djuret på ett adekvat sätt, att du åsamkar det större lidande i dina försök att hjälpa det. Polisen vill inte ha döda djur på stationerna, eftersöksjägaren ser till att jakträttsinnehavaren får djuret.
November 6, 201213 yr Author så man får inte avliva den själv snacka om dålig att låta djuret lida tills att eftersöksjägaren har komigt dit kan ju tar flera timmar ju
November 6, 201213 yr Du får själv avliva den men det ska vara på ett humant sätt.. Sen gäller det att anmäla och, lyssna nu noga allihopa, MÄRK ALLTID UT PLATSEN TYDLIGT!
November 6, 201213 yr så man får inte avliva den själv snacka om dålig att låta djuret lida tills att eftersöksjägaren har komigt dit kan ju tar flera timmar ju Det är klart att man får, men klart är av din fråga och följdfrågor är att du inte har den kunskapen och färdigheten som krävs, således är det förenat med mindre lidande för viltet att inte behöva utsättas för misslyckade och eller klumpiga avlivningsförsök än det motsatta. Vilt som lämnas i fred efter en kollission, går undan om det klarar det för att sedan gå i chock, det vi kallar sårlega och det är oftast som så att det dör där ganska snabbt och med begränsad smärtförnimmelse med anledning av chocken i systemet. Jag har svårt att förstå ditt perspektiv eller var din fråga kommer från ursprungligen, detta omfattar även dess ärlighet och seriositet då svaret på din fråga är något man antingen erhåller via en förälder, via en trafikutbildning, via jägarexamen eller bara genom att följa med i medierna, där detta faktiskt omtalas, i varje fall det momentet som avser hur man agerar vid en viltolycka, Förövrigt skall tilläggas att det enbart är efter att du har erhållit tillstånd av polisen att lämna platsen för olyckan som det är i sin ordning att göra det, dessförinnan är det smitning från olycksplats, ett brott på dagsbotsnivå. Har du körkort?/Christian
November 6, 201213 yr Author det stog inget i jägarexamen hur man avlivar ett djur i trafiken jag vett att man ska ringa polisen när det händer vart med en i viltolycka men då har djuret dött direkt men ingen som kan förklara hur och vart på kroppen jag ska ta livet av djuret på då? jag har körkort kör med bullbar så inga djur kommer troligen inte att överleva om jag träfar ett