Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Samskjutande jakt och träningsammo

Featured Replies

Publicerat

Tjena!

Jag skjuter just nu med en hornadykula som en handladdar åt mig och utgångshastigheten ligger på runt 800 m/s och kalibern är 308. Det jag undrar är om någon vet någon övningsammunition som samskjuter hyfsat med jaktammon?

Har provat med normas jaktmatch men det slår på en halv meter, och det är ju liiiiiiiite för mycket ;)

Hoppas någon har nån idé...

/ Axel

Publicerat

Beror på ditt vapen, ingen kan hjälpa dig utan att testa. Samma kulvikt, kulform och fart är dock ett bra ställe att börja på.

Publicerat
  • Författare

Bössan är en tikka m55 om det kan hjälpa... Sant men jag tänkte om det var någon som haft samma kula eller liknande hastighet samt vapen och isåfall vad dom haft för kula

Publicerat

Modell kvittar, det är individuellt för bössan och andras erfarenheter säger ingenting.

Trist men sant.:-/

Publicerat

Har en Husqvarna 1900 som samskjuter väldigt fint med Lapua FMJ 123 gr och Mega 150 gr.

Behöver inte justera siktet inom 100 m iaf. Har inte testat på längre avstånd.

Publicerat
  • Författare

Det är precis nåt sånt som jag ska ha tag i Jonsson! Är det i 308?!

Publicerat

Har testat ett antal nu och Normas Jaktmatch .308 skiljer bara några centimeter (högre) jmf med Sakos Super Hammerhead 11,7 g = 2 klick. Så den kombon håller jag fast vid.

Ska ut en sväng i morgon och kolla kikaren så då testar jag igen. Bössan är en Sako 85 SS, .308

Publicerat

Som sagt så är det individuellt även om bössan har samma model, med det sagt:

I min M55:a i 308, samskjuter vulkan, mega och norma övning inom en 5krona! :yes:

Publicerat
  • Författare

Låter bra! Får väl ta och testa mig fram då. Någon som skjuter med kronans gamla ammo? Hur är den? Sprider den?

Publicerat

Låter bra! Får väl ta och testa mig fram då. Någon som skjuter med kronans gamla ammo? Hur är den? Sprider den?

Samma svar där! Individuellt i VARJE vapen/pipa, tänk också på att 7,62 kronammo och civila 308.win inte har exakt samma mått.......har inte full koll på det där men det har skrivits om det i tidigare trådar, och andra kommer säkert att ge ett bra svar.......
Publicerat

Det är precis nåt sånt som jag ska ha tag i Jonsson! Är det i 308?!

Oh yes, och det är bara att du provar olika sorters kulor för att hitta dom rätta.

Släng in köpesannons här på forumet på olika kulor om du laddar själv och prova dig fram. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Oh yes, och det är bara att du provar olika sorters kulor för att hitta dom rätta.

Släng in köpesannons här på forumet på olika kulor om du laddar själv och prova dig fram. :thumbsup:

tyvärr så laddar jag inte själv (ännu) men jag får ta och prova mig fram helt enkelt :)
Publicerat
  • Författare

Samma svar där! Individuellt i VARJE vapen/pipa, tänk också på att 7,62 kronammo och civila 308.win inte har exakt samma mått.......har inte full koll på det där men det har skrivits om det i tidigare trådar, och andra kommer säkert att ge ett bra svar.......

okej, får väl höra mig för och prova mig fram ;)
Publicerat

om du/någon laddar så kan jag rekomendera hornady match kulan. SKjuter den i 168gn och den sammskjuter med 165 sst med samma laddning men som sagt kan vara jag som har en generös bössa

Publicerat
  • Författare

om du/någon laddar så kan jag rekomendera hornady match kulan. SKjuter den i 168gn och den sammskjuter med 165 sst med samma laddning men som sagt kan vara jag som har en generös bössa

ska ta mig ett snack med han som laddar för det lät ju riktigt bra dedär. Tack så mycket :)
Publicerat

tyvärr så laddar jag inte själv (ännu) men jag får ta och prova mig fram helt enkelt :)

Ja, det får du göra!

Publicerat

du känner ingen som kan låna ut utrustningen till dej

Publicerat

Kronammo går trögare i patronläget. Man får ta i rejält alltså. Jag har provat men jag gör inte om det.

Publicerat
  • Författare

Kronammo går trögare i patronläget. Man får ta i rejält alltså. Jag har provat men jag gör inte om det.

okej, nej lite jobbigt om patronen fastnar... Bara till att hämta metallsågen då ;)
Publicerat
  • Författare

du känner ingen som kan låna ut utrustningen till dej

Så att jag kan ladda själv menar du?
Publicerat

okej, nej lite jobbigt om patronen fastnar... Bara till att hämta metallsågen då ;)

Ja, det är det! Typ! :down:

Publicerat

!