Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vit Älghund?

Featured Replies

Publicerat

Hej jag undrar om det är någon som har vit älghund här på forumet? vill mest höra hur de är och hur de jagar. vore roligt, är väääldigt sällan man ser en vit älghund, kan endast komma på att jag sett en i hela mitt liv. och den blev testat på en permobjörn och skällde riktigt bra! i övrigt är det väldigt fina hundar tycker jag och skulle gärna vilja testa en nån gång i livet. vore roligt att höra av er som har, eller vet någon som använder dessa hundar, eller kanske provjagat med någon? :)

Publicerat

Hej,en som jag fick en hund av har två vita. 8 och 10 år gammla.

Han tycker dom är som Jämthundar att jaga och leva med,men med mindre sök generellt. Han har jagat med jämtar innan.

Jag upplevde dom som lugna och trygga.

/Lars.

Publicerat

Har en bekant med två vita... En tik som är runt 7-8 och en hane strax under 3 år.

Tiken är eg helt värdelös i skogen. Springer runt fötterna och agerar tveksamt när hon stöter på älg. Tror det är bara en älg som ramlat när hon var med. Hon skällde tillsammans med 2 gråhundar när den kalven ramlade. Hon skäller dock gärna ekorre och ibland fågel.... Tror hon lyckats med 3-4 stånd till under sin karriär

Hanen går som tåget och det är skjutet runt 10 älgar för honom. Nästan lite för ihärdig och håller i länge med bra sök(gränsar till för stort). Ägaren behöver inte åka till nästa kommun och hämta hunden, men det händer det blir sena kvällar iaf. Om jag minns rätt så har han varit ute och skällt över natten någon gång.

Tiken är väldigt glad och trivsam, hanen har jag inte träffat så mycket men det jag har sett så är även han trivsam.

• 2 weeks later...
Publicerat

Farsan har en 3,5årig tik som jag jagar mycket med. Trevlig hund på alla sätt och mycket jakt i sig, å ett kanonskall!

som regel är det 2-400m till upptaget, ibland mer/mindre. Väldigt kontaktsökande hund, Går att kalla in från fast ståndskall utan problem.

Släpper ståndet efter ca 1h för att kolla om hon har någon med sig, släpper man på hon igen så skäller hon tills det smäller/går loss. förföljer 1,5-2,5km beroende på älgens fart.

Hon har 20 älgar på sitt samvete varav 8st iår. och haft en en hel del fina arbeten på olovliga älgar.

Farsan har bokat 3jaktprov iår, bara att hålla tummarna att hon fortsätter imponera :)

img1466iz.jpg

Publicerat

Någon som vet något om planerade kullar? Är också väldigt inresserade av den här rasen.

• 2 weeks later...
Publicerat

Tror det finns valpar hos Berit i örebrotrakten.

Skickat från min GT-S5830i via Tapatalk 2

Publicerat

Jag har en vitälghund som jag jagar vildsvin och rovdjur med i huvudsak.. och på det funkar hon kanon.. socialt trevliga och mjuka hundar med bra rovskärpa skulle jag säga generellt... av dom få jag sett..

Publicerat

Den vita älghunden är ju egentligen inget annat än en jämthund i förklädnad, alltså en jämte med fel färg.

Publicerat

Den vita älghunden är ju egentligen inget annat än en jämthund i förklädnad, alltså en jämte med fel färg.

..... i gråhundsformat :thumbsup:

Publicerat

Japp :smile: