Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Klass 2 pipa

Featured Replies

Publicerat

Hej,

ytterligare en tråd i ämnet 'förändring i skåpet', som många andra har jag lite funderingar så här års. Är sugen på en klass 2 kaliber, inte för att jag direkt måste ha den ur ett jaktperspektiv, huvudskälet är nog egentligen att det är kul... men jag gillar jaktformer på räv och rå där denna kommer att vara klockren. Nu kan man ju göra det på olika sätt, men eftersom jag har skaffat mig en pipbytare så tycker jag att jag bör utnyttja den möjligheten. Jag har också blivit varse att det går att köpa en R93 pipa i 6MM BR (finns hos handlare men inte uppräknad på Blasers egen sida), vilket känns som ett intressant val. Jag laddar själv, kan tilläggas.

Någon som vet vilken stigning det är i en sådan pipa, i.e. vilka kulvikter som är lämpliga där? Jag har skickat fråga till handlaren som jag såg hade dylik, men inte fått svar - därav att jag efterfrågar er kunskap. Pipan som finns tillgänglig är en jaktmatch dito, och den är flutad - ser det helt malplacerat ut om man sätter dämpare på en sådan? Jag har sett någonstans att matningen diskuterats, men vad jag förstår verkar det funka.

Måhända gör jag det onödigt komplicerat, kanske skulle gå på det enkla alternativet och välja en .243 istället... eller byta ut .308 pipan på T3:an (vilket säkert är billigare, men den har inte gått mer än ca 500 skott och jag gillar den som den är...). Men det är väl det som är finessen med detta forum, man skickar in sina funderingar och med nyvunnen kunskap går man från ett tillstånd av lätt tvekan till total förvirring :biggrin:

I vilket fall tillkommer kostnad för nytt fäste och ny högförstorande glugg, så priset för pipan är inte avgörande.

Men, som sagt, mottager tacksamt input kring stigning, dämp och generella kommentarer kring kalibern.

/Bosse

Publicerat

Tror blaser kör med 8" stigning i sina pipor det innebär att du i princip kan skjuta alla kulor men troligen fungerar inte dem lättare optimalt. Dämpare är väl alltid fult så flutad eller inte tycker jag kvittar. Kalibern är mycket trevlig lagom effekt bra precision enkel att ladda bra pipliv och Lapua gör extremt fina hylsor. Enda nackdelen jag ser med kalibern är att den är lite besvärlig att mata ur magasin vet inte hur det fungerar i blaser men misstänker att det kan strula.

Publicerat

6br har nog en standardräffelstigning precis som övriga kalibrar, men på en beställningspipa kan den vara hur som helst.:-/

För min del blev det .224 som klass 2 då största syftet med den är att eliminera rikoschettrisken. Låg rekyl och ljudnivå är en bonus med dämpare på.

Du kan ladda 55gr splitterkulor i 6br med men jag tycker att charmen hos 6mm försvinner lite med kulor under 65gr och ännu mer så pga Sveriges lag som förbjuder den vid jakt på tex hjort.:-/

Mina fem öre.