Publicerat November 7, 201213 yr Jaha, då funderar man på bössbyte igen. Har svårt att kompromissa med min Heym. Jag vill ha en bössa att kunna montera benstöden på för att kunna ligga och sträcka ut hållen både på jakt och under övning. Samtidigt så ska den här bössan duga till grisvak, drevjakt, eventuella eftersök som ska göras för såväl egen som bekantas räkning, planer på ny hund ligger något år fram i tiden så varför inte ta med det i beräkningarna? Som även ni säkert ser så är det svårt att få EN enda bössa att täcka upp detta, oavsett om man har dubbla pipor. Dessutom har jag kommit till insikt i den bittra sanningen att en fulladdad 9,3x62 även med 16,2g kulor är "to much for me to handle" så någon Afrikansk storviltsjägare, det lär jag aldrig bli utan det får förbli en dröm. Under de förhållanden som jag jagar klass1 vilt så skulle jag klara mig alldeles ypperligt med en 308win laddad med 180grs kulor. Det är dock inte en optimal kombination på rådjur, räv och för de långa hållen utan där vill jag nog ner till en klen klass1 (6,5x55) eller en stark klass2 (243win) typ. Då tror jag absolut att jag skulle täcka upp alla mina tänkbara scenarion. Alltså funderar jag nu på att byta min Heym mot två bössor istället. En lite tyngre i en klenare kaliber och en lättare och kort i 308win. Det finns få bössor som jag verkligen sörjer att jag sålt, men det finns två som verkligen sitter djupt på näthinnan. Den ena är min gammla Ruger M77 (laminat rostfri) i 280Remington, har sällan stött på mysigare bössa! Den andra är min trogna gammla Tikka M55 i 6mmBR som aldrig svek mig antingen bocken stog på 230m eller räven kom i fullt sken på 80m. Minnerna är många med den lilla nätta BRen. Anledningen till att den bössan såldes var dels att den var byggd kring en M55a som är alldeles för begränsad. Finns inte alls mycket eftermarknadsprylar att frambringa och dels hade den en pipa med 1/12" stigning vilket gjorde att allt över 80grs var instabilt. Nu är jag därför inne på att skaffa något som går att customisera lite bättre i framtiden om man känner för det. Ruger M77an i 280Rem var verkligen en fröjd att äga som jag minns det. Det enda man igentligen behöver göra är att byta tryckerna och plastbädda sedan blir det rena "skjutmaskiner". Visst, det är inte ett under av finish och andra sidan är det oftast dessa lite grovhuggna bössor som är skönast att äga då man inte behöver bry sig nämnvärt över bössan. De skjuter väll inte direkt i världsklass heller som regel men 25-30mm på 100m räcker för mig och det klarade förra 280in. Det som känns aktuellt just nu i så fall är en Ruger M77 LS (laminated stainless) i 308win där pipan kommer att kortas till 46-47cm och gängas för dämpare. En så liten och smidig dämpare som möjligt kommer att monteras. Den andra bössan lutar väll i så fall åt att bli en Ruger M77 LSV (laminated stainless varmint) i 243win, även den gängad för dämpare. Båda bössorna kommer också att förses med nya trycken (timney eller något annat, inte bestämmt ännu) och bäddas. Det finns ett antal handlare som har en dröse Rugers i lager. Men är jag dum i huvudet om jag gör ett sådant här byte? Skulle behöva hjälp då jag står på ruinens brant just, jag vet inte riktigt vad jag ska göra, behålla eller byta bort och i så fall mot vad. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat November 7, 201213 yr Nu lugnar du ner dig. Att stressa fram ett vapenbyte kommer tära på både ekonomi och psyke i förlängningen. Sen kan du byta vapen om du vill, men byt TILL något du verkligen vill. Inte FRÅN något som du inte vill ha för då är risken att du blir lika missnöjd med det nya. Jag föreslår att du laddar lågt med Oryx 15g, då har du så du klarar dig för stunden och du kan då lugnt tänka igenom vad du vill byta till. Det kommer spara både pengar och vånda då det kommer ta längre tid innan bytet blir av, och förhoppningsvis även längre tid innan nästa byte. Är du i Varberg kan du få några provsmällar med min klövbyssa.
Publicerat November 7, 201213 yr Författare Är du i Varberg kan du få några provsmällar med min klövbyssa. Som om det skulle stilla mitt bytessug? Det tror jag knappast, det är ju något slikt fast i 308 som eftersöks Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat November 7, 201213 yr Djupt andetag, gå och byt blöja och därefter tar du din nuvarande pang i handen för att fara och jaga, jaga tills du sover, fortsätt på det sättet tills alla dina tankar har avklingat eller upphört. /CHristian
Publicerat November 7, 201213 yr Författare Ah, vilken neggativ svär jag kommit in i Är det verkligen så att det är "ute" att byta vapen helt plötsligt? Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat November 7, 201213 yr Bara i Varberg, pga Sara Bengtsson. Tanken är mest att du ska lugna dig först, byta sen.
Publicerat November 7, 201213 yr SL- inget fel på Sara, hon behöver bara någon som motiverar henne lite, det är i grunden en fin tjej. dvs inte utan mer . J- jo det är ute att byta pang, fick du inte det PM:et om att så är fallet, jag har varken köpt eller sålt på snart ett år. /Christian
Publicerat November 7, 201213 yr Författare J- jo det är ute att byta pang, fick du inte det PM:et om att så är fallet, jag har varken köpt eller sålt på snart ett år. /Christian Nädu, det PMet har inte synts till. Måste tagit stopp någonstans på vägen, kanske kring Göteborg vid det Exabitianska nästet Misstänker att herrn kanske vill se fler "västkustprojekt" Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat November 7, 201213 yr Författare SL - För att göra en liten förklaring på vad jag vill ha resoektive vad jag inte vill ha så får alla komma med tips och råd om vad jag bör kika på. Vill ha: Två vapen. Ett tungt för mestadels bukskytte men kommer även nyttjas vid jakt från torn. Denna ska vara i en klenare kaliber. Ett lite lättare och kortare vapen för drevjakt, eftersök, hunföreri och vakjakt på gris (om den andra blir i en klass2-kaliber så får ju denna täcka all klass1-jakt såklart). "Klass1an" ska dessutom ha en "säker" säkring. Med det sagt inte tvunget en spänntangent eller flaggsäkring utan det skulle kunna vara en trögmanuvrerad Remington 700 säkring likagärna. Det jag vill undvika är säkringar som är fjäderlätta och en direkt fara när man husserar en grantätning. Oömma bössor. Har tröttnat på att det gör ont i hjärtat när grangrenarna raspar mot valnötkolven. Syntet eller laminat spelar kvitta. Vill inte ha: Pipbytessystem Valnötsstock Vill kunna: Customisera bössan efter hand. Detta gör att det finns fyra intressanta märken som jag kan komma fram till, vilka är; Remington 700 Ruger M77 Winchester M70 Howa 1500/Wheaterby Vangard Så hur tänker ni där ute i frågan? Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat November 7, 201213 yr Jag tycker i så fall att du ska göra som jag, dvs vänta tills rätt custombössa dyker upp och sen köpa den för en bråkdel av byggkostnaden. Då får du en riktigt fin bössa från scratch men du har samtidigt möjlighet att bygga om senare.
Publicerat November 7, 201213 yr En repa i plast är bestående, en repa i en träkolv kan räddas i 9 fall av 10 Kör det finska spåret. Bössa "tung": Tikka Continental 6.5x55 med en lämplig kikare nånstans omkring 4-16x50. Varför? De skjuter i regel för jävla bra, sjukt bra trycke. Kolven är väl inte skitrolig men den skulle du ju iaf byta ut framledes. Bössa "lätt": Tikka T3 Lite 308/8x57 med en 1-4, 1-6 eller 1.5-6 Varför? Skjuter bra, bra trycke, plastkolv (om man ser det som ett plus), skapliga öppna rikmedel som kan bytas mot lite glammigare och man slipper mecka dit kornfot etc. Övrig reflektion... Du krånglar för mycket
Publicerat November 7, 201213 yr Skulle hellre valt 8X57 framför .308 i den lätta bössan. Skickat från min ST17i via Tapatalk 2
Publicerat November 7, 201213 yr Författare Övrig reflektion... Du krånglar för mycket Hahaha "Finskt-skrot-spåret" Tack, men nej tack Mike, vart är du någonstans? Du som ska hålla jänkefanan högt och leda mig under dina lurviga "budweisservingar" Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat November 7, 201213 yr Jocke! Det finska bojsänkesspåret tycker jag hör hemma just där....i marianergraven Du behöver inte min hjälp,vad du än köper av remmy 700-Win 70 eller Ruger M77 så kommer det bli jackpot. vad det gäller att hålla jänkefanan högt så kan du lita på mig /Mike
Publicerat November 8, 201213 yr Finns en beg Ruger LS 308w med 50cm pipa hos fritid och vildmarksliv http://www.fritidvildmarksliv.se/begagnade_vapen_kulgevar_studsare_ruger_77_laminated_stainless_16714.html Skickat från min HTC Sensation Z710e