Publicerat November 7, 201213 yr Fick hem zeiss conquest och nyköpta Leupold prw ringar från torsbohandels. Men ringarna går inte på så lätt. Vad ska jag göra? Jag mätte ringarnas diameter och dem är 25,4 mm så som den ska vara. Tuben är ju mer svårmätt men kom fram till 83mm i omkrets. Vilket ger en diameter på 26.4 mm efter lite omräkningar. På förpackningen står det dock 1". Tänkte det kan ju vara logiskt att tuben är lite större än ringarna så de går att spänna, men om jag ska få på ringarna måste jag bruka våld i nån form, känns det som iaf. Hjälp mig innan jag förstör nåt
Publicerat November 7, 201213 yr Mitt tips, dela på ett visitkort, lägg det mellan tub och ring på varje sida, det är tight att få dem över mitten på tuben och som du känt på dig, det är med risk för att skada ytbehandligen på tuben om du inte lägger något i mellan. Det är å andra sidan helt rätt fästen till rätt tub så det är ingen fara. /CHristian
Publicerat November 7, 201213 yr Jag brukar ta två skruvmejslar i skruvhålen på ringen som ska träs över och bända ringen utåt så att den kan glida ner över tuben, smidigt om man behöver småjustera ringarna när de väl är på plats över tuben.
Publicerat November 7, 201213 yr Författare Jag brukar ta två skruvmejslar i skruvhålen på ringen som ska träs över och bända ringen utåt så att den kan glida ner över tuben, smidigt om man behöver småjustera ringarna när de väl är på plats över tuben. Tack, bra tips! Jag tänkte göra nåt liknande men nu vet jag att jag kan göra det med gott samvete också
Publicerat November 7, 201213 yr Författare Nu när jag ändå startat en tråd i lite panik, så kan jag väl passa på att ställa lite frågor också. Sån här locktight för skruvarna i basen är det nödvändigt och vart köper man det isåfall? Räcker det med lite vapenolja? Har jag fattat det rätt att basen ska man skruva ganska hårt, men ringarna ska man mest använda fingerkraft, med det lilla momentet på torxnyckeln? Man ska ju "slipa" in ringarna lite, 75 % yta har jag hört är lagom. Nån som har nåt tips om man inte vill sabba kikarens yta på hur man gör detta med 1" ringar? Nödvändigt? Nån form av rör för detta hade ju vart guld, vet ni var man kan köpa? Det var nog det hela
Publicerat November 7, 201213 yr Författare Körde på visitkorts tipset och det funkade prima! Ringarna går att flytta lätt och ingen skada på tuben. Tur att detta forum finns
Publicerat November 7, 201213 yr Sån här locktight för skruvarna i basen är det nödvändigt och vart köper man det isåfall? Räcker det med lite vapenolja? Gänglåsning hittar man på fackhandeln för verktyg och industri, och vapen olja gör tvärtemot att skruvar lossar lättare. Gänglåsningen (Loctite, Loxeal bl a) är till för att just låsa skruven så den itne lossnar, brukar nämnas blå dvs svag för man vill kunna lossa dem om det behövs!
Publicerat November 7, 201213 yr Författare Gänglåsning hittar man på fackhandeln för verktyg och industri, och vapen olja gör tvärtemot att skruvar lossar lättare. Gänglåsningen (Loctite, Loxeal bl a) är till för att just låsa skruven så den itne lossnar, brukar nämnas blå dvs svag för man vill kunna lossa dem om det behövs! Okej, hittade denna på mekonomen: Beskrivning: Loctite 243, medelstark. Duger den?
Publicerat November 7, 201213 yr Ja. Och när du ändå är där köper du ventilslippasta sedan behöver du bara en cylinder i 1" till inslipningen -Carl på sin galaxy
Publicerat November 7, 201213 yr Författare Ja. Och när du ändå är där köper du ventilslippasta sedan behöver du bara en cylinder i 1" till inslipningen -Carl på sin galaxy Tackar för tipset, verkar vara axeln som är det kniviga att få tag på.
Publicerat November 7, 201213 yr Tackar för tipset, verkar vara axeln som är det kniviga att få tag på. Var bor du? -Carl på sin galaxy
Publicerat November 7, 201213 yr Författare Var bor du? -Carl på sin galaxy Lägenhet i Göteborg men jagar i Halmstad med far min
Publicerat November 8, 201213 yr Författare Funderar på att ta den gamla kikaren som är 1" (den är 50 år minst) och använda den för att slipa in ringarna... Tror ni det kommer funka?
Publicerat November 8, 201213 yr Funderar på att ta den gamla kikaren som är 1" (den är 50 år minst) och använda den för att slipa in ringarna... Tror ni det kommer funka? Gör inte det så är du snäll, det lär varken bli bra eller vara snällt mot tuben. Du behöver inte slipa in ringarna om baserna är vettigt raka på pangen. Det är vad jag anser, eller med andra ord överarbeta inte detta enkom för något du läst på nätet. Får du bekymmer med träffbildsförflyttningar så är det kanske motiverat att återkomma till detta./Christian
Publicerat November 8, 201213 yr Författare Gör inte det så är du snäll, det lär varken bli bra eller vara snällt mot tuben. Du behöver inte slipa in ringarna om baserna är vettigt raka på pangen. Det är vad jag anser, eller med andra ord överarbeta inte detta enkom för något du läst på nätet. Får du bekymmer med träffbildsförflyttningar så är det kanske motiverat att återkomma till detta./Christian Ok kanske bara blir dumt...Teoretiker som man är har jag gjort en liten plan i förväg hur jag har tänkt att göra. Skulle vilja ha lite feedback på om de verkar vettigt eller om jag ska tänka på nåt mer. Here we go: Saker som behövs: låna momentnyckel av bilmekanikerkompis locktite 243 mekonomen rengöringsmedel typ t-sprit vapenolja tops rena trasor(sönderklippt lakan) Leopold PRW ringar(medium) med torxnyckel Weaver bas för remington 760. Zeiss Conquest 3-9x40 1. Spänn fast bössan i skruvstäd i verkstaden med en handduk på varsin sida.Montera av gamla kikaren. 2. Gör rent bössan med en trasa och lite t-röd, se till så att så lite som möjligt kommer i skruvhålen. 3. Ta lite vapenolja på en trasa och torka av där man gjort rent. 4. Ta en tops och försök göra rent gängorna. 5. Ta nån droppe locktite på skruvarna och skruva fast basen tills det blir lite motstånd. 6. Använd momentnyckeln för att skruva fast basen till 20inchpounds. 7. Skruva upp sidoskruvarna till ringarna och skruva fast dem i basen med 25 inchpound. Tänk på att sätta rätt i basen så ögonhöjden kan justeras. Det ska vara så långt avstånd mellan ringarna som möjligt. Den främre ringens rekylbult ska ligga an i framkant i basen för att stå emot rekyl på bästa sätt. 8. Montera kikaren och sätt på ringhalvorna löst. Ställ in rätt ögonavstånd. 9. Ställ in riktmedlet så både vapnet och kikarsiktet är i samma lod. 10. Kontrollera att allt ser bra ut och korsdra sen ringarna till 17 inchpounds. 11. Grovställ kikarsiktet. 12. SKjut in.