Jump to content

Fiocchi FMJ

Galne
 Share

Recommended Posts

Är Fiocchi FMJ något användbart?? Eller är det lika bra/dåliga som S&B..

Isåfall har ni som bor nära XXL guldläge, 99:- asken (20st) istället för 199:- . Dock finns de bara i .308 och .30-06 .

Är Fiocchi FMJ något användbart?? Eller är det lika bra/dåliga som S&B..

Isåfall har ni som bor nära XXL guldläge, 99:- asken (20st) istället för 199:- . Dock finns de bara i .308 och .30-06 .

Som 08 är det relativt nära till XXL, har slagit till på ett antal Fiocchi FMJ på XXLs erbjudande. Kommer att behöva ett antal för att skjuta in kikarsiktet jag köpte till min Benelli Argo 30-06. Enligt lite webläsning är Fiocchi inte helt usla, XXL hjälpredan tyckte att Fiocchi placerade sig mellan Norma och Prvi partizan.

Köpte 50 skott Scandium för 480 sek för att få lite perspektiv.

Behöver bara komma ut på banan och skottställa när det passar i kalendern.

Som 08 är det relativt nära till XXL, har slagit till på ett antal Fiocchi FMJ på XXLs erbjudande. Kommer att behöva ett antal för att skjuta in kikarsiktet jag köpte till min Benelli Argo 30-06. Enligt lite webläsning är Fiocchi inte helt usla, XXL hjälpredan tyckte att Fiocchi placerade sig mellan Norma och Prvi partizan.

Köpte 50 skott Scandium för 480 sek för att få lite perspektiv.

Behöver bara komma ut på banan och skottställa när det passar i kalendern.

Hade med behövet ett gäng för och skjuta in nya kikaren, men som sörlängin får man nöja sig med full pris i jakt handeln.. :wallbash:

Men inte behöver ni väll ett gäng kulor för att skjuta in en kikare?

Man lägger ju vara bössan på ett bord, kika genom loppet och skruvar tills siktet pekar rätt på 100m. Sen skjuter man ett skott på 30m för att vara säker på att man inte gjort något dumt, ev skurvar lite och tänker på att här behövs 3 klick för varje 7 mm (om det är 1/4 moa dvs). Nu bör man ligga några cm högt på 100m och det kan man ju testa med ett skott. Summa 2 skott. ;)

Sen kan man så klart börja jaga de sista centimetern, men då kan man inte använda annan ammunition än den man ska jaga med.

Men inte behöver ni väll ett gäng kulor för att skjuta in en kikare?

Man lägger ju vara bössan på ett bord, kika genom loppet och skruvar tills siktet pekar rätt på 100m. Sen skjuter man ett skott på 30m för att vara säker på att man inte gjort något dumt, ev skurvar lite och tänker på att här behövs 3 klick för varje 7 mm (om det är 1/4 moa dvs). Nu bör man ligga några cm högt på 100m och det kan man ju testa med ett skott. Summa 2 skott. ;)

Sen kan man så klart börja jaga de sista centimetern, men då kan man inte använda annan ammunition än den man ska jaga med.

Nä men då FMJ tog slut på älgbanan innan älgjakten så är det endast en patron kvar i skåpet.. och några fler behövs ju... :thumbsup:

• Like 1

• 2 weeks later...

Nä men då FMJ tog slut på älgbanan innan älgjakten så är det endast en patron kvar i skåpet.. och några fler behövs ju... :thumbsup:

På lördag är det dags för inskjutning av 30-06:an.

Det finns tre sorters ammuntion av prova med.

Scandium

Fiocchi

Prvi Partizan

• 2 weeks later...

På lördag är det dags för inskjutning av 30-06:an.

Det finns tre sorters ammuntion av prova med.

Scandium

Fiocchi

Prvi Partizan

hur gick det med provskjutningen av de olika ammunitionen?

• 5 years later...

Köpte 100st fiocchi  308 ca 146grain fmj idag. 6kr styck på XXL. Sköt lite olika ammo med min tikka t3x, och fiocchi var bäst ! Fick en treklöver på 80m, 8mm spridning. Sköt bara 3 skott fiocchi, då jag pröva 2 olika bössor i olika kalibrar, och mycket olika ammo, men fiocchi ska jag skjuta mer med nu då den verkar bra.

Fiocchi brukar skjuta ok, men för omladdning är dom lite sisådär. Jag har fått tag på en batch 223 hylsor där tändhattshålen är ocentrerade, så utstötarpinnen fastnar på kanten. tröttnade på att det krånglade och dumpade hylsorna i metallåtervinningen i stället. (detta gäller främst 223remington.  38spc,357mag o 44mag från fiocchi har jag inte haft några problem med) Ingen erfarenhet av 308 eller 30-06.

/Patrik

På 2018-08-27 at 09:11 Patrik L sa:

Fiocchi brukar skjuta ok, men för omladdning är dom lite sisådär. Jag har fått tag på en batch 223 hylsor där tändhattshålen är ocentrerade, så utstötarpinnen fastnar på kanten. tröttnade på att det krånglade och dumpade hylsorna i metallåtervinningen i stället. (detta gäller främst 223remington.  38spc,357mag o 44mag från fiocchi har jag inte haft några problem med) Ingen erfarenhet av 308 eller 30-06.

/Patrik

Liknande erfarenheter från .223. Hylsorna hade även en särdeles unik förmåga att vara för långa efter kalibrering.

På 2018-08-27 at 09:11 Patrik L sa:

Fiocchi brukar skjuta ok,  Ingen erfarenhet av 308 eller 30-06.

/Patrik

Så här något år senare har jag laddat om mina GFL hylsor två gånger 30-06 och delkalibrerat dessa. Har inte märkt att dessa skulle vara sämre efter detta. Har kvar dessa hylsor mest av vana att jag sparar mina tomhylsor.

2 hours ago mr Snok sa:

Liknande erfarenheter från .223. Hylsorna hade även en särdeles unik förmåga att vara för långa efter kalibrering.

Har också märkt att GFL hylsorna .223 har ocentrerade TH hål, fick tag i tomhylsor för ett tag sedan som hade dessa. Min LEE universal decapper tar dock dessa utan större besvär.

Då Fiocchi 308 fmj 147gr, sköt så bra, se inlägg ovan, så köpte jag även deras jaktammo 150gr SP (blyspets), och pröva dagen efter. Sköt först 3 fmj som träffa alla i centrumringen på 4cm som jag ställt in siktet för dagen innan, spridning nu 3cm, sen sköt jag 3 jaktammo och de träffa också innom samma centrumring med spridning 15mm. Jaktammon och FMJ går precis lika ! suverän kombo, och jaktammon kosta bara 10kr skottet och övning 6kr på XXL just nu ! Måste handla mer !

• 1 year later...
4 minutes ago Dansken sa:

Min lokala XXL nasare proklamerade att Tikka T3 var en instegsbössa till nyexaminerade jägare så dom kunde se om jakt var något för dom innan dom köpte ett riktigt vapen (Blaser underförstådd)

Det kommer många visdomsord från den koncernen ?

Vilka jävla töntar!

3 hours ago, L_L said:

Min lokala XXL handlare hävdar satt Fiocchi 308w inte passar i patronläget på Tikka T3x - verkar alltså vara rent nys?

Jag har köpt en del Fiocchi 308W till min x-bolt. Den har skjutit ok, men någon patron då och då har tjorvat lite med matningen. 
Om det är samma sak som "passar inte i patronläget" vet jag inte, men min bössa matar GGG FMJ bättre än Fiocchi.

Köp en ask och prova hur det funkar i din bössa!