Publicerat November 7, 201213 yr Går och funderar lite löst på att skaffa en bössa uteslutande för hundförarjakt på älg. När hela laget jagar älg så har jag eg inte användning för egenskaperna hos min nuvarande pang. Sako Finnlight 75 i kaliber 7mm REM. Den är bra på pass och när jag är ensam på marken och kan ta de tillfällen som bjuds på även tex fågel när jag går med hunden. Tanken är en oöm korthållsbössa som är smidig och inte "tar skada" av att hugga sig genom sly eller att använda som "hacka" när jag klättrar i stenrammel och som inte rostar sönder om jag använder den som dragstör när jag drar fram en kalv genom en surmyr i spöregn. Dvs det ska vara en praktisk bössa som kommer att användas och den får inte kräva mycket vård för att vara funktionell. Helst vill jag att den ska tåla att gå en heldag i spöregn och sedan hängas på en krok i jaktkojan för att nästa dag vara i skogen igen. Jag är rätt övertygad om att kalibern ska vara 308, kanske med en 1,5-4 kikare. Möjligtvis ett lingonrör med 1 eller x2 förstorning ovanpå. Custom eller färdigt koncept, men till en liten peng. Helst max 5000:- men ej över 10 000 iaf. Gärna kort och den ska träffa rätt på 100 m. Tvivlar på att den kommer att användas på längre håll än ca 60 m, men den bör iaf träffa ok på pappälgen om jag får för mig att ta med den på bana. Har panelen någon ide om vad jag ska börja titta efter som uppfyller så mycket det går av mina önskemål??? För skytte på pass, långhåll på fågel och älgjakt ensam på marken osv så kommer jag behålla nuvarande kanske med en kikaruppgradering. Den håller iof de flesta kraven, men kunde varit kortare och med en stabilare kolv.....
Publicerat November 7, 201213 yr Författare Ligger en remington seven på blocket för 6900 Hur är remington? Funktion, spridning, tål dom lite blod och väta utan att blåneringen tar stryk och börjar rosta, osv? Såg det fans en med laminatstock ute också. Antar att laminat är mer oöm än vanlig träkolv.....
Publicerat November 7, 201213 yr Husqvarna ;-) Det är väl det vanligaste konceptet. En 98 med syntetkolv, oftast i 9.3x62.. Kört det själv ett tag, toppat med en Leupold 2-7 compact. Funkar!
Publicerat November 7, 201213 yr Seven är inte känd för att vara någon tätskjutare direkt men på dom hållen du pratar om funkar den. Annars tål den som vilken blånerad som hellst är iallafall min erfarenhet
Publicerat November 7, 201213 yr Författare Har en liten förkärlek till rostfritt(rost trögt). Är lite orolig att en vanlig blånerad pipa lätt tar skada med lite blod och väta på... Visst går det att torka av det värsta skiten in och utvändig i en trång koja. Men den ska tåla att vara ute i skogen i 7-9 dagar utan att några större ansträngningar till vapenvård. Har sett att det finns "plastade" pipor. Är det vanligt, och funkar det? Kaliber har jag svår att se att jag behöver något grövre än 308, möjligtvis att 8x57 kan funka....
Publicerat November 7, 201213 yr Personligen hade jag valt lite grövre än .308 för dina ändamål - även om den givetvis fungerar bra. 8X57 är ljuvlig, liksom 9,3X57 och 62. Och där finns alla möjligheter att hitta äldre bra vapen till småpengar. Du kan uppgradera med ny stock och trycke och ändå få bra custom för väl under tiotusen... En riktig blånering är ingen fara. Torka av och sedan på med en oljig trasa. Det är ju inget jättejobb efter en jaktdag. Däremot är diverse matta ytbehandlingar med coola namn en stor fara (eh... Remington...) Dom repas otroligt lätt och rostar så fort ett moln dyker upp på himlen.
Publicerat November 7, 201213 yr Författare Personligen hade jag valt lite grövre än .308 för dina ändamål - även om den givetvis fungerar bra. 8X57 är ljuvlig, liksom 9,3X57 och 62. Och där finns alla möjligheter att hitta äldre bra vapen till småpengar. Du kan uppgradera med ny stock och trycke och ändå få bra custom för väl under tiotusen... En riktig blånering är ingen fara. Torka av och sedan på med en oljig trasa. Det är ju inget jättejobb efter en jaktdag. Däremot är diverse matta ytbehandlingar med coola namn en stor fara (eh... Remington...) Dom repas otroligt lätt och rostar så fort ett moln dyker upp på himlen. Gick och funderade lite på en Remington 700 LTR, men den är bara att glömma då!?
Publicerat November 7, 201213 yr Med dom kriterierna du radar upp kanske ett järnspet skulle pasa som handsken??? tränar du lite kanske du kan få iväg spettet 70-80m (Hehe)
Publicerat November 7, 201213 yr Författare Med dom kriterierna du radar upp kanske ett järnspet skulle pasa som handsken??? tränar du lite kanske du kan få iväg spettet 70-80m (Hehe) Funderade faktiskt på om det gick att borra ett hål i ett järnspett och skjuta med..... Men jag tror det blir för tungt och långt.....
Publicerat November 7, 201213 yr Nej då, glöm inte den... Vill man ha en kort .308 så är själva stuket på LTR rätt så nice, måste jag erkänna. Men glöm inte att torka av och olja in bara. En tunn olja som fäster bra. T.ex. Nycolube 127.
Publicerat November 8, 201213 yr Remington Seven lär inte göra dig missnöjd bara du torkar och lägger på lite olja ibland, exakt hur mycket de tål innan dess vet jag ej då min är rostfri under den svarta ytan.
Publicerat November 8, 201213 yr T3 battue lite , brukar gå att få för under 10 på blocket iallafall. Alternativt en vanlig lite o kapa pipan, brukar gå o få tag på ännu billigare:)
Publicerat November 8, 201213 yr Författare Remington Seven lär inte göra dig missnöjd bara du torkar och lägger på lite olja ibland, exakt hur mycket de tål innan dess vet jag ej då min är rostfri under den svarta ytan. Finns dom i SS också? Hur är dom andra lite billigare SS bössorna typ Howa mm? Om man skulle bygga en pang själv och vill ha den i SS. Vilken bössa har en låda värd att bygga vidare på, som inte kostar skjortan beg? Om jag sen vill lägga lite pengar på en stabil och bra kompositkolv, vad är mest prisvärt? Sen pipan, kort och i ss som också är prisvärd. Prisvärd= inte det allra bästa på marknaden, utan som är riktigt bra i förhållande till priset!
Publicerat November 9, 201213 yr Den görs inte i rostfritt längre men den har gjorts så du kanske kan hitta en beg. Min är rostfri/laminat, modellen heter LSS.:-)