Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

"uppborrning" av pipa för grövre kaliber

Featured Replies

Publicerat

hej, har ett erbjudande att köpa en krieghoff drilling i kaliber 5,6*52r till bra pris. eftersom de är en kaliber med riktigt dåligt ammunitionsutbud och för att jag helst vill ha en klass 1 kaliber. jag har hört lite att det finns någon som kan "borra" upp och fixa om slagstift och utdragare och de för ca 8000. är de någon som har erfarenhet av de?

Publicerat

Mig veterligen är det bara Englund i Klippan som gör det jobbet, sedan om det går på just ditt vapen eller inte får man se - det hänger på hur tjock kulpipan är i godset.

De jag har sett som han borrat upp har blivit väldigt bra.

T

Publicerat
  • Författare

okej. hur blir de precisionsmässigt? jo vet att godset måste vara nog tjockt.

Publicerat

okej. hur blir de precisionsmässigt? jo vet att godset måste vara nog tjockt.

Som jag skrev - väldigt bra.

/T

Publicerat

Jag har en bekannt i samma sits bortsett från att han redan äger bössan...

Vad rekomenderar ni för kaliber?

Något i 6,5 eller skall man rekomendera 7x57R?

Om 6,5 (p.g.a. något lite snällare med godset) vinner man något på att krångla till med vildkatt eller är det 6,5x57R som gäller?

(Bara aktuellt med randpatroner i detta fallet)

Eller skall man helt enkelt låta vapensmeden säga vad som passar bäst med tanke på gods i pipa och patronläge?

// Henrik

Publicerat

7x57.. finns ingen anledning att försöka vara snäll mot godset, ska du mängdträna så är väl inte drillingen förstahandsvalet? Visst ska man skjuta men det tror jag fungerar annars backar nog smeden oavsett. Jag räfflade om en Merkeldrilling och den sköt bättre efteråt än innan med klass II kalibern.

Mvh!

• 2 weeks later...
Publicerat

Har en kompis som gjort det hos nämnda smed.

Precisionen och arbetet finns det inget att klaga på.

Detta är iofs en Merkel kombi.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Publicerat

Om du har en Krieghoff med friliggande kulpipa borde det väl inte vara någon omöjlighet att bara byta pipan?

Vad menar ni med uppborrning förresten är det att lina in en anna kaliber? Det finns ju svensk uppborrad mauser och den brotschade man väl om, men det är väl ingen dödlig smed som har dragbänk idag?

/M

Publicerat

Precis Markus, smeden borrar upp pipan till en ny kaliber. Även jag är riktigt sugen, men tänkte göra ett försök att nöta lite på de bommar jag har nu innan jag byter ut dem.

Publicerat

Sen är det ju också en fråga om hur mycket ammo man behöver till en sån bössa. Jag har en Valmet i kalibern och det finns helmantel och blyspets... Det räcker ju rättså långt.

Det blir inte många skott per år.

/M

Publicerat
  • Författare

norma har sluta tillverka jaktmatch i den kalibern. så vars köper du helmantel???

Publicerat

norma har sluta tillverka jaktmatch i den kalibern. så vars köper du helmantel???

Vapex har S&B hel och halv.

/T

Publicerat
  • Författare

har inte direkt nå goda erfarenheter av s&b... måste vara de sämsta märke på marknaden...

Publicerat

har inte direkt nå goda erfarenheter av s&b... måste vara de sämsta märke på marknaden...

Man använder inte S&B när detta kan hända.

Publicerat

Ett av de mer ojämna..... Men köper man smalare kalibrar så har i alla fall aldrig jag fått en dålig pil i mina askar - och då snackar vi i runda tal 10 år och något tusental skott.

Köper man billigast möjliga bulkjunk så får du vad du betalar för.

/T

Publicerat

S&B "jaktmatch" suger, jaktammunitionen däremot funkar.

/M