Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bästa jaktkulorna? (Barnes TSX, MRX & Winchester XP3 mfl)

Featured Replies

Publicerat

Jag har kollat runt en massa för vad som kan vara den bästa kulan. Det är självklart så att olika kulor har olika positiva och negativa förmågor. Men som den mest generella kulan för allt från kort håll till långa håll är det jag letar efter. Vill skapa en vettig diskussion kring detta.

Det finns där vissa enkla självklara saker som kan förklaras med tekniska, fysiologiska förklaringar. Detta är taget från massa fakta och egna teorier, så kommentera gärna om jag missat en vinkel.

En spetsig kula kommer ha ett mindre luftmotstånd och således behålla farten längre, tappa mindre i höjd tack vare det och behålla energin längre pga just det.

Boat tail, har enligt mig,  :D helt och endast att göra med att det skapar ett ytterligare minskad luftmotstånd med mindre virvlar etc., som också skapar stabilitet och på så viss förstärker den generella förmågan hos kulan. Då ska tilläggas att alla kulor som skjuts ur jaktvapen har höga hastigheter. Snack om att det bara skulle behövas/dras nytta utav magnum kalibrar med höga hastigheter ser jag som rent bullshit. Självklart så förstärks dock behovet av boat tail ju högre hastighet kulan har.

Sen har vi saker som vikt placering där vad jag förstår att en vikt placering som ligger längre bak ger kulan ytterligare positiva egenskaper i "höga" hastigheter med en balans som får kulan att hålla höjden längre. Positivt till den grad där kulan kommer ner i så "låg" hastighet att den i teorin skulle vända sig i luften. Vilket skulle betyda att gravitationen har starkare påverkan än luftmotståndet. En annan sak här skulle vara att den minsta kvist eller löv skulle kunna påverka stabiliteten såpas mycket att kulan "välter". Alltså skulle en sådan kula vara direkt dålig som en "skogskula" om man ser sig ha risk eller behov av att skjuta genom sly.

Så för att sammanställa kan man säga att alla dessa saker skulle ses som positiva. Man får bättre flygegenskaper, med bra precision och högre hastighet (beroende på laddning), med anslagsenergi som följd.

Hög restvikt betyder rent fysiskt mindre splitter i köttet och en större genomträngning, i och med bibehållen vikt/energi. Men då kommer då frågan kring den dödande effekten, vilka kulor slår "sönder" etc. Hur mycket uppsvampning är nödvändigt? Hur påverkar det den dödande effecten och vilken är den mest "lagom" uppsvampning en kula kan ha? Större uppsvampning - mer motstånd - minskad chans för genomslag. Vilken hastighet är bäst, låg medium eller hög? Kan man trotts hög hastighet med rätt kula få allt det bästa utan att den samtidigt slår sönder för mycket?

Så vilken kula är då den bästa?

Enligt alla dessa faktiska saker plus egna tankar och teorier har jag kommit fram till att Barnes MRX (ny för 2006 se http://www.barnesbullets.com/prodmrx_new2006.php ) plus Winchesters XP3 (också ny för 2006 se http://www.winchester.com/products/newitems/XP3product.aspx# ) måste vara något av det bästa. dock är det svårt att få tag på dessa då dom är såpas nya.

Vad tänker ni andra? Vad har n i att säga? Tycker det är enormt jobbigt att jag än så länge inte laddar själv... Erfarenheter är  många ggr bättre än teori.

Skjuter för övrigt med 30-06.

Publicerat

Vilken kula som är den bästa finns det nog många åsikter om ;)

Jag är för egen del mer intresserad av hög effekt än köttförstöring,dock är köttförstöringsgraden inte helt ointressant så det gäller att hitta en acceptabel balans.

I min 9,3x62 så är än så länge den optimala kulan Normas 15g Vulkan,den har bra presicion/kulbana ut till 200m,har hittills alltid gett genomskott(hjort och älg)och en initialt mycket kraftig effekt vilket enligt mig ger korta flyktsträckor,vid träff genom bägge bogarna har endast den ena behövt kasseras=acceptabel köttförstöring.

Har under de senaste gått tillbaks till de klassiska obondade kulorna i mina övriga kalibrar då de bäst motsvarar mina önskemål.

Skulle jag välja ett alternativ till min nuvarande medecin med bondad kula så blev det nog en 300 Win Mag laddad med Trophy Bonded,den kulan har uppfört sig bäst av de jag provat.

/Micke

Publicerat

Hej,

det är en intressant fråga du tar upp men enligt min uppfattning är det en fråga som inte går att ge ett svar på. Däremot har vi allihop en massa mer eller mindre välgrundade uppfattningar i frågan och helt säkert kommer du att få ta del av dessa :D :D

Enligt mig är det så att det inte finns en kula som är bäst utan vilken kula som jag använder beror på applikationen d v s vad är det för djur jag jagar, vilken bössa använder jag och hur ser jakten ut? Idag använder jag Barnes TSX, Swift Scirrocco, Nosler Accubond, Ballistic Tip och Norma Oryx bland andra dessutom hoppas jag snart kunna utöka listan med Sierra Game King. Dessa kulor har olika användningsområden och beter sig olika i olika kalibrar.

Barnes TSX använder jag i 308 win (150 grain) och 9.3x62 (250 grain), i 308 win är det den kulan som används för all jakt utom för bockjakt men i 9.3x62 använder jag den främst till eftersök på trafikskadat vilt även om jag genom åren använt den till både rådjur och räv i min 9.3:a. Denna kula är en ganska bra allround kula med en hel del förbättringar jämfört med "vanliga" Barnes X.

Scirroccon använder i 308 win (150 grain)till bockjakt men jag har även skjutit ett par hjortar med gott resultat i denna bössa.

Accubond är den kulan som jag oftast använder i min 300 WSM (200 grain) och den har jag skjutit älg, gris och hjort med. Syftet med den laddningen är egentligen att ta fram en riktigt bra långhålls laddning även om jag sällan använt mig av långhållsegenskaperna. Däremot undviker jag att skjuta rådjur med den och eftersom jag aldrig provat den på rådjur så vill jag inte uttala mig om resultatet även om jag föreställer mig att det skulle bli ganska kladdigt.

Ballistic Tip använder jag dels som allround kula i 9.3x62 (250 grains) och dels som bock- och rävkula i 6.5x55 (120 grain) dessa två kulor uppträder på två olika sätt beroende på att ballistic tip i 8mm och grövre har en annan utformning än de i .308 och nedåt. Me i båda dessa applikationer är jag nöjd med den effekten jag får.

Oryx använder jag numera uteslutande i min lilla dubbelstudsare i 8x57 IRS (196 grain) men å andra sidan skjuter jag allt möjligtvilt med den och den enda situationen där jag inte varit nöjd med den kulan är vid eftersök på älg där den inte ger tillräckligt med penetration vid ogynnsamma skottvinklar.

Sierra Game King hoppas jag använda i min lilla 6x45 (85 grain HPBT) som jag ännu inte fått från smeden (det tar förmodligen 6-7 månader till  :-[ ).

Detta är i stora drag mina val men samtidigt är jag fullt medveten om att andra människor gör andra val, det finns till exempel en massa jägare som absolut inte vill ha genomskott på sina grisar eller älgar och de väljer då lite andra kulor. Andra som vill ha maximal skotteffekt och är villiga att acceptera lite mer köttförstöring. Sedan kan markerna se ut på ett sådant sätt att högsta prioritet blir att undvika rikoschetter och då påverkas kulvalet av det.

Eller som amerikanarna säger "your miles may vary"

Henrik

Publicerat

Hej Henrik,

Hur har de djur du skjutit med Accubonden sett ut, du nämner att du skulle undvika den på rå, innebär det att den förstör mycket på de större djuren? På de bilder jag sett på expanderade Accubond ser det ut som vingarna får en del stryk och att kulan släpper en del fragment när den expanderar.

Mvh Kalle

Publicerat

Hej Kalle,

det är snarast så att jag har uppfattningen att en 200grains kula med en utgångshastighet på 870-880m/s är lite i kraftigaste lage för rådjur. Det skall inte mycket till innan du har en massa våm i rådjuret med den kombinationen. Men jag har egentligen ingen riktig anledning att klaga på kombinationen när det gäller de djur jag skjutit med den. Om jag räknar rätt tror jag att det är 2-3 älgar, 2 grisar och en dovhjort men jag har ingen jaktdagbok med här i Peking så jag skall inte svära på det.

Jag upplever köttförstöringen som helt likvärdig med den jag fick när jag använde 200grains oryx.  Men den kula som gett minst köttförstöring i 300 mag för mig är 180 grains Barnes X i 910-920 m/s. Eftersom jag alltid fått genomslag med accubonden har jag ingen aning om hur kulan ser ut efter att den expanderat i vilt.

Hoppas att detta redde ut några av dina frågetecken.

Henrik 

Publicerat

Absolut, tack för det Henrik  :)

För att återgå till huvudfrågan är det helt klart som Henrik mfl säger att olika kulor har olika ändamål, allt från små varmintkulor som skall splittras inne i djuret till solida (helmantlade) som måste förbli intakta för att säkerställa maximal penetration på framförallt elefant och buffel, många afrikanska jägare laddar med en "soft point" i loppet samt helmantlat i magasinet vid jakt på farligt vilt btw.. Min erfarenhet av kulors förmåga väger ganska lätt men det jag har sett är att Oryx och Alaska fungerar bra och tenderar att stanna i större vilt (älg) medans Nosler Partition förstörde en hel del men då rörde det sig om en mycket underlig skottvinkel (snett underifrån) med skadskjutning som följd.

Något som intresserar mig är vad som orsakar "bang flop" hos djuret, dvs en chockverkan som gör att det faller omedelbart även vid skott enbart i mjukdelarna. Är det fragmentering från kulorna, snabb expansion hos kulan, beror det på om djuret är stressat eller ej?

Exempelvis så har jag aldrig sett en hjärt/lungskjuten gris falla direkt, medan om den skjuts i bog eller hals så tenderar de att falla direkt.

Blev visst lite anatomi över det hela...men ok

Kalle

Publicerat

Hej,

det här med terminalballistik är ett intressant (och invecklat) ämne.

När det gäller "Bang flop" effekt så kan den nog delas in i ett antal olika möjliga orsaker.

1. Träff i centrala nervsystemet, vilket alltid resulterar i omedelbar "bang flop".  Men även träffar i närheten av CNS gör att djuret immobiliseras (åtminstone tillfälligt), till exempel gör ju en träff i taggutskottet att djuret omedelbart går i backen men samtidigt är den träffen inte dödande. Om man däremot sätter skottet högt i lungarna och i bakkant av bogen får man ganska ofta effekten att den temporära sårskadan (eller möjligen "chockverkan") tillfälligt påverkar CNS så att "bang flop" uppnås samtidigt som träffen genom lungorna gör att djuret dör. Hur långt ifrån ryggraden detta skott skall träffa för att både uppnå temporär skada på ryggraden och tillfredställande skada på lungorna varierar beroende på kaliber och kulkonstruktion. Detta är ett skott som enligt mig ger lite större marginal än övriga skott mot CNS eftersom vingelmånen blir lite större.

2. Genom att tillfoga rörelseapparaten tillräcklig skada för att göra det fysiskt omöjligt för viltet att komma från skottplatsen. Typexemplet här blir ett skott som knäcker båda bogarna. Nackdelen blir givetvis en ökad köttförstöring.

3. Sedan finns det alltid "freakaccidents" d v s skott som verkar vara oförklariga, dessa kan fungera åt båda hållen med positiva likväl som negativa överraskningar. Ibland bero det givetvis på att en kula som släpper ifrån sig en massa fragment har en större chans att även påverka CNS trots att träffen inte direkt berör CNS. Nere på kontinenten gillar de denna typen av kulor, det finns en anledning att Norma säljer en massa plastspets kulor i Frankrike och Spanien trots att de knappast är säljbara på hemmaplan. Vi lägger större fokus på köttförstöringen medan kontinentala jägare oftare prioriterar kort flyktsträcka.

Nu skall jag avrunda detta inlägg innan jag flummar iväg på ännu större avvikelser från det ursprungliga ämnet.

Henrik

Publicerat

Jag har börjat bli mer och mer ointresserad av kulor. Jag har kommit till slutsatsen att 180gr kula av "konsumkonstruktion eller stabilare ändå" är skitfarligt för varje i Sverige förekommande vilt om skytten gör sitt. Naturligtvis kanske man vill välja superduperkulor för farligt vilt (=björn) eller vid eftersök där man vill nå hjärta/lungor äver vid "det klassiska rövskottet". 

BC... tja.. När jag tittar i min jaktdagbok i kapitlet "antal gånger jag har haft jaktlig nytta av en hög BC" så är den sidan tom?  ;D Jag tror att Bruhner kan få vänta år innan hans funderingar om den ultimata kulan skapar någon reell jaktlig effekt i något märkligt specialfall. Det finns andra prylfrågor som är viktigare: magasinskapacitet, kvalitet i optik, eller för den delen val av kängor.

Låt ss grunna lite på vad BC egentligen betyder i kaliber 30. Tag en 180gr Hornadykula med en fantastisk BC på 0,425 och en vanlig Oryx flatbotten. Skjut båda i 801 m/s (klockat i min kronograf) och skjut in "mitt i" på 160m... P 250 m kommer det att skilja 5cm i kulbana, på 300 är det 8cm. På 300 skiljer det typ 15 cm. Inte heller har jag förstått behovet av att alltid ligga på max i sina vapen (maximal anslagsenergi etc).

Det finns inget man kan göra med en flackskjutande kula som man inte gör bättre, 10 ggr av 10, med en laseravståndsmätare  :) Och befinner man sig inom 150 m behöver man inte det heller.

Så hur väljer jag kula? Mina skallkrav är:

* skall ha pålitlig effekt för avsett vilt (notera: vem fan behöver helkopparkulor eller bondade kulor för att skjuta småvilt?)

* duga precisionsmässigt för den jakt som kulan är till för (jag har högre krav på en bäverkula än på en älgkula)

* skall vara lätt att få tag på (inga postordrar som tar ett halvår)

* skall vara skapligt billig - kostnaden drar iväg om man skall skjuta in tre kikarsikten (kör med snabbfästen).

Publicerat
Nere på kontinenten gillar de denna typen av kulor, det finns en anledning att Norma säljer en massa plastspets kulor i Frankrike och Spanien trots att de knappast är säljbara på hemmaplan.
´

Är detta den förnämliga silverblixtkulan, som KH Lundin mulade ett fyrsiffrigt antal älgar med?

Publicerat

Det är väl den Norma kallar för Plastic Point på sin hemsida kan jag tänka mig.

Publicerat

Jäpp, det är plastic point som avses. Jag har en fransk fd kollega som med emfas hävdar att Norma plastspets i 9.3x74R är guds gåva till alla franska jägare.

När det sedan gäller Herr Bergs inlägg angående hans ointresse för kulor kan jag till viss del hålla med. Som vanligt är det dock en fråga om hur du väljer kaliber, kulvikt och hastighet.

Ta till exempel 308 win, tidigare använde jag mig av Lapua mega 185 grains kulor och visst sjutton dog älgarna då med. Och med den kulvikten och de hastigheterna är inte behovet av bondning eller kopparkulor särskilt stort. Men sedan bestämde jag mig för att istället använda mig av 150 grains kulor började det bli intressant med kopparkulor.En av anledningarna till att jag ville gå ner i kulvikt var att jag ville ha en bättre kulbana men också för att det gör det lite enklare att få bössan att samskjuta med övningsammunitionen (som ofta har kulvikt på mellan 140-150 grain). Det är nu drygt 10 år sedan jag gick ner i kulvikt och det har jag aldrig ångrat men för att kunna använda en 308win med lätta kulor till älg och gris vill i vart fall jag ha lite bättre kulor än vanliga blöta blyspetsar. Till exempel skulle jag aldrig vilja använda en 150 grains Sierra i den.

I min kommande 6x45 kommer jag att välja enkla blyspetsar, framför allt beroende på att användningsområdet för den bössan är mycket smalare. den skall "bara användas till rådjur, räv och annat småvilt. Här har valet fallit på 85 grains Sierra.

Och min 8x57IRS kan jag tänka mig att stoppa i nästan vilken blyspets som helst bara den samskjuter, för i de aktuella hastigheterna fungerar det mesta.

Om vi sedan börjar prata magnum hastigheter så ökar ju kraven på kulan igen.

Men till syvende och sist handlar det om tycke och smak inte om fakta, du kommer med största säkerhet aldrig att förlora en enda älg som du skjuter med en 180 grainskula i 800m/s. en om d börjar skjuta på rävar på +200m med bössan kanske situationen ser lite annorlunda ut???

MVH

Henrik

• 4 months later...
Publicerat

Hej på er!

Lyfter denna tråd istället för att skapa en helt ny inom samma ämne.

OK. Nu ligger det till såhär...har nyss (igår) inhandlat en .300WM som ska användas uteslutande till större vilt (Älg, gris och hjort)...nu tänkte jag hitta en lämplig kula till denna...hade tänkt mig att använda en kula inom viktspannet 150-165 grs...laddad till förhållandevis höga hastigheter, skulle tro runt 930-980m/s beroende på vad min bössa skjuter som bäst med.....och nu vill jag då ha tips på en kula som har anlag för att kunna erbjuda bra precition, samtidigt som den ska kunna hålla ihop bra även vid en träff genom t.ex båda bogbladen på en älg utan att nödvändigtvis slita sönder hela utgångsside bogen...MEN, jag tar hellre lite köttförstöring än ett eftersök.

Mina funderingar kring kula har resulterat i några tänkbara kandidater: Nosler Accubond 150grs, Barnes MRX 150grs, Speer Throphy Bonded 150grs och Swift Scirocco 2 150grs.

Vad tror ni?

/Fredde

Publicerat

Men Fredde då, har du gått och köpt dig en långskottskanon :o:P  Räcker inte 308an längre eller fick du storspelet av halvskoveln ;D

Testa en 150grn Barnes TSX vettja, du kommer få en jäkla fin effekt av den i en 300Wm skulle ja tro. Annars e Sciroccon en riktigt fin kula OM din pipa gillar den, känd som en problemkula som om den funkar brukar trivas bäst med thight friflykt.

Publicerat
Men Fredde då, har du gått och köpt dig en långskottskanon :o:P  Räcker inte 308an längre eller fick du storspelet av halvskoveln ;D

Testa en 150grn Barnes TSX vettja, du kommer få en jäkla fin effekt av den i en 300WM. Annars e Sciroccon en riktigt fin kula OM din pipa gillar den, känd som en problemkula som om den funkar brukar trivas bäst med thight friflykt.

Publicerat

Testa en 150grn Barnes TSX vettja, du kommer få en jäkla fin effekt av den i en 300Wm skulle ja tro. Annars e Sciroccon en riktigt fin kula OM din pipa gillar den, känd som en problemkula som om den funkar brukar trivas bäst med thight friflykt.

Hehehe :D...jepp...gillar .308:an skarpt, men har alltid velat ha nått lite kraftigare :D...så då blev det ett impulsköp av en 300wm ;D ;D

Tsx:en...visst är det den som har rillor?...

Publicerat

Japp det är den med rillorna. Superkula.. Om man kollar på expansionstester iaf  ;)

(Älg, gris och hjort)

Ska du flytta ???

Publicerat
Ska du flytta ???

nope...men livet är fullt av möjligheter... ;)

Publicerat

Tvärtemot herr berg så ser jag en stor fördel med hög bc på kulor.

Kulbanan må väl vara eftersom jag har avståndsmätare men vindavdriften blir avsevärt mindre med en kula med hög bc.

Däremot väljer jag inte kula efter bc. men jag ser det som en stor fördel om den är hög.

Mvh Fredrik

Publicerat

Det är en smaksak och att man får förtroende för en viss kula. Skjuter själv med 6,5x55 och 140 grains Nosler Partition och har så gjort i 25 år. Har skjutit ca 350 vilt med denna kula och längsta flyksträckan efter skott har jag haft på ett rådjurskid. Det sprang ca 125 m, men ofta har jag en knall o fall effekt med denna kula som jag har stort förtroende för.

• 8 months later...
Publicerat

För att lyfta en väldans gammal tråd... :)

Jag har nu beställt och ska snart hämta min nya Blaser R93 Match i 300WM. I den blir det Barns TSX i 150gr och jag hoppas lämna lite info om precision och annat kul framöver...