Publicerat November 8, 201213 yr Har precis varit och skjutit in "nya" kikarn, en Schmidt & Bender Zenith 1,5-6x42 med Flashdot 7. Fick en bra inbytespris på min Klassik 3-12 hos en handlare och denna var i mkt bra skick, ca tre år gammal. Har under hösten mer och mer insett behovet av en dagljusbelyst kikare och lägre förstoring vid drev och annan jakt. Så jag tror denna kan uppfylla den delen av mina jakter samt vid vak- och spannmålsjakt efter vildsvin. Mina första intryck är mycket goda. Ergonomiskt trevlig med ett halvt varv från lägsta till högsta förstoringen. Tycker även att inställningsrattarna är bättre än på Klassik-modellen. Aningens större kanske. Går förvånansvärt bra att skjuta "precision" med x6 och inga problems att titta med båda ögonen vid lägre förstoringar. Belysningen verkar vettig med 11 lägen för både natt och dag. Mellan läge 6 och 7 finns det ett "låsläge" där man kan parkera vredet med belysningen avstängd. Enligt spec slocknar lyset efter 6 timmar om man glömmer stänga av. Punkten syns inte när den är avstängd, utan då är det ett vanligt 4a eller A7-rm (140 cm/100 meter mellan grovstolparna). Hela riktmedlet är medförstorande och jag tror inte kommer att ställa till nått. Punkten är 5 cm/100 meter och kanske kan upplevas som lite stor på x6, men belysningen kommer att användas vid drevjakt (låg förstoring) och vakjakt (korta håll). Vid exempelvis dagjakt efter ostört vilt blir det att skjuta med hårkorset.. Hur som, kul som f-n med lite nya grejor och något som jag tror kommer fylla en lucka. Sen vore det intressant att testa denna kikare ett helt år och se om man är hämmad av den låga högstaförstoringen.. Om så är fallet borde en smidig 1"-tub 4,5-14 eller 6-18 passa som komplement.. Läs Zeiss Conquest alt Swarre AV.. /Må
Publicerat November 8, 201213 yr Grattis till en riktigt fin kikare. 1,5-6X är ruggigt användbart tycker jag. Trevlig Tikka också. Halkskydds tejp är Guds gåva till alla som hanterar vapen! Speciellt för oss med laminatkolvar...
Publicerat November 8, 201213 yr Ähhh, den där är väck innan årskiftet Vet vars det finns en belyst swarre 2.5-10x42 om det behövs
Publicerat November 8, 201213 yr Det ligger något i vad Bohman skriver, du är ganska bytlig av dig.../Christian
Publicerat November 8, 201213 yr Författare Ähhh, den där är väck innan årskiftet Vet vars det finns en belyst swarre 2.5-10x42 om det behövs Det ligger något i vad Bohman skriver, du är ganska bytlig av dig.../Christian Ähhh... Märkestrogen i alla fall... :-) Må
Publicerat November 8, 201213 yr Jag har ett identiskt sikte som jag haft i några år nu och jag är kanonnöjd, grattis till ett bra val! //Mekus
Publicerat November 8, 201213 yr Helt rätt...det optimala jaktsiktet för allt som springer på backen. Till toppjakt på fågel kan dock lite mer förstoring vara indikerat Ju fler år jag jagar...desto lägre förstoring tenderar jag vilja ha på kikarsiktena! När man var lite patteglytt tyckte man ju inte man kunde skjuta annat än om villebrådet fyllde hela siktbilden...men man lär sig med åren Ps! De är riktigt 'läckra' sikten de däringa Zenitharna...gör sig fint på modernt formgivna bössor...såsom T3 B-) Ds!
Publicerat November 9, 201213 yr Ähhh, den där är väck innan årskiftet Vet vars det finns en belyst swarre 2.5-10x42 om det behövs Vilket riktmedel? Är som lite småpilsk på en kikare i de omfånget M