Publicerat November 9, 201213 yr Hej! Svara bara om ni verkligen vet, spekulationer är kul rent allmänt men nu vill ja veta. Min son är 10 år. Jag hade tänk köpa honom en 22lr samt en hagelautomat kaliber 20. Vad säger lagen? Om han är med mig, i min direkta närhet får han då skjuta tex kråka med sin 22lr? Finns det någon åldersgräns? Måste han först ha jägarexamen?
Publicerat November 9, 201213 yr Hur fungerar uppsiktsjakt? Kategorier: Bli Jägare,Utbildning,Jägarexamen Enligt vapenlagen får ett vapen lånas ut till den som fyllt 15 år. Den som lånar vapnet får ha det och använda det under långivarens direkta uppsikt. Det betyder i princip att låntagaren befinner sin inom "armlängds avstånd" från utlånaren. Den som lånar ut sitt vapen får också bära med vapen (eget eller lånat). Detta för att snabbare kunna ingripa vid behov. Jägarexamen behövs inte vid uppsiktsjakt, men däremot statligt jaktkort. Undantaget är om du är under 18 år vid jaktårets början. Du slipper betala jaktkortet också så länge du inte har eget vapen.
Publicerat November 9, 201213 yr Författare Se där! Tackar Sonen blir inte glad när jag meddelar att de dröjer 5 år till i alla fall när någon ser!
Publicerat November 9, 201213 yr Är ju inga problem med att jobba på själva skyttedelen fram tills dess att han har åldern inne! Har han dessutom intresset, se till att han pluggar inför, och gör, proven för jägarexamen. Ingen åldersgräns där och han har något att pyssla med!