Publicerat Juli 6, 200620 yr Pga av mycket arbete fick jakten ta ett kliv tillbaka i vintras, därav uteblev premiären för min så efterlängtade .358W. Nu har jag dock fällt första viltet med .358:an. I runda slängar gick det till ungefär så här: 18.50 - framme på passet. 18.55 - tre skjutbara djur -brungrisar- smyger fram mot åteln. Tyvärr kände de av min odör innan jag fick ett vettigt skottillfälle och tog till de snabba små grisklövarna... 19.30 - foderspridaren går igång. 19.35 - det blir så där tyst som det alltid blir när något vilt smyger sig fram. Kort efter att jag har konstaterat att något är på gång smyger sig en galt fram. Efter en noggrann könsbedömning väntar jag på det perfekta skottillfället. Galten ställer intet ont anande upp sig med full bredsida på 25-30m håll, sekunden efter ligger riktmedlet i bogen följt av smällen... Grisen stegrar i skottögonblicket för att sedan ge sig av i full karriär. 10m bort kör galten trynet i backen en sista gång! 19.50 - fyra suggor med två dussin kultingar besöker åteln och bjuder på fin underhållning i väntan på upphämtning. En av suggorna går halvvägs fram till den skjutna galten och vänder kvikt tillbaka till åteln för att gluppskt mumsa i sig maten tillsammans med de andra. Kulan som passerde grisen var en 225gr Sierra GK laddad med 44grs N202. Kulvalet blev som det blev av ren nyfikenhet men kulan gjorde jobbet och lämnade ett fint utgångshål på 6-7cm. Galten vägde 125kg levande och 85kg passad. Betarna är hos konservatorn för montering, mer info om dem samt bild får jag återkomma med vid leverans. Bilden är tagen utanför slaktboden:
Publicerat Juli 6, 200620 yr Hej Kindbo, kul att du lyckades skrämma ihjäl en gris. ;D Var både in- och utgångshålen i bogarna? Hur tyckte du att det funkade med riktmedel 11 på galten? För det ser ut som du använde din 2.5-10x42? Jag har inte sett till dig på ett tag men jag är den första att förstå att ibland blir det lite väl mycket jobb... Och springer man omkring i ett 35 gradigt Peking i kostym inser var och en att något måste vara fel Henrik
Publicerat Juli 6, 200620 yr Grattis! Men varför solbrillorna? Är du rädd att vi ska ta reda på var din postlåda bor?
Publicerat Juli 6, 200620 yr Författare Hej Kindbo,kul att du lyckades skrämma ihjäl en gris. ;D Var både in- och utgångshålen i bogarna? Hur tyckte du att det funkade med riktmedel 11 på galten? För det ser ut som du använde din 2.5-10x42? Jag har inte sett till dig på ett tag men jag är den första att förstå att ibland blir det lite väl mycket jobb... Och springer man omkring i ett 35 gradigt Peking i kostym inser var och en att något måste vara fel Henrik Henrik, Kulan passerade båda bogarna och passade på att mala båda lungorna till hundmat för att sedan lämna ett utgångshål på ca 6-7cm. Bilden ljuger lite, grisen är lite sträckt så det ser ut som ingångshålet är lite väl långt fram, så är dock inte fallet. Jag stormtrivs med riktmedlet och kikaren i övrigt, jag skulle inte bli helt förvånad om man snart hittar en till 2,5-10x42 i skåpet... Som sagt, jag har jobbat riktigt mycket ett tag. Nu skall det dock vara lite lungnare ett tag iaf. 35 grader och kostym låter riktigt klibbigt, det låter som om du är i behov av ett gäng riktigt kalla pilsner Föresten, hur går det med din trippel? Er andra vill jag tacka för alla gratulationer!!!
Publicerat Juli 7, 200620 yr Hej Kindbo! Det är alltid kul när det funkar som det skall, jag tror att vi delar uppfattningen att det är synd att den gamla "tyska ettan" eller Zeiss tolkning av detta riktmedel inte är så populärt som de kanske borde vara. När det gäller pilsner så finns det ett par lokala ölsorter som är lämpliga törstsläckare till exempel Tsingtao eller Singha, förmodligen hade de varit odrickbara hemma men här funkar de utmärkt! Nu har jag bara 4-5 dagar kvar här sedan bär det av hemåt och då är det dags för lite semester. Efter några bakslag med smeder och kolvmakare för min trippel fick jag slutligen som jag ville och lyckades övertala hr Eliasson att ta sig an projektet i sin helhet. Efter ett par ingående diskussioner kring hans köksbord (med ett par vorstrar i knät) har vi kommit fram till en lååång lista på de arbeten som skall göras. Det har handlat om allt från kalibrar till piptillverkare, piplängd, räffelstigning, pipprofil, val av kolvträ, kolvens utformning etc..... Om du är sugen kan jag skicka över det diskussionsunderlag som vi hade som utgångspunkt för diskussionerna. Det blir en 6x45:a som Leif hoppas kunna leverera inom 6-8 månader och en 308win inom 10-12 månader. När det sedan gäller storebror i trippeln väger det just nu över till 375 H&H fördel. Det visade sig dessutom att Leif genom en finsk kontakt kunde fixa fram ett pre-72 L61R system som var helt oanvänt och aldrig varit pipat! Men jag har inte tänkt färdigt när det gäller den största bössan, just nu känns det som en customvariant på den gamla Sako safari ligger nära till hands. Ha det så bra i sommarvärmen! Henrik
Publicerat Juli 7, 200620 yr Författare Henrik, Visst är tyska ettan ett väldigt underskattat riktmedel. Om fler "vågade" testa något annat än det som ligger i hyllorna hos handlaren är jag rätt övertygad om att det skulle finnas fler som lärde sig att uppskatta riktmedlet. Vad det gäller pilsner så är jag bekant Singha vilken har släkt min törst ett antal gånger i semesterparadiset i Asien... Du får jättegärna maila mig uderlaget, din trippel låter riktigt intressant! Sako safari är en av de elegantaste bössorna som har fabrikstillverkats i modern tid om du frågar mig. Själv var jag nära att köpa en i .338WM för något år sedan, hade den varit i .375HH hade den stått i skåpet nu... Personligen är jag riktigt sugen att få ta del av dina erfarenheter av 6x45 när den är testad, en pipa i 6x45 till min lilla Sako vore inte fy skam! Jag vill även ta tillfället i akt och önska dig och din familj en trevlig semester! Själv får jag vänta tills den 17/7...
Publicerat Juli 7, 200620 yr Kindbo, du har fått underlaget till din mail. Det ger i varje fall en bild av vad jag är ute efter, men innan vi var klara med specifikationen och hade valt kolvträ etc... hade två kvällar förflutit. Nu är det så lyckligt att Leif och jag har en smak som ligger väldigt lika varandra vilket förmodligen är en förutsättning för att ett sånt här projekt skall innebära att alla blir nöjda. Men om man känner att man har enliknande smak och är helt överens om vilken stil och användningsområde som bössorna skall ha så vågar man överlåta en del små detaljer till smedens omdöme. annars har jag sett en del skräckexempel där smeden tagit sig friheten att "förbättra" slutprodukten till kundens förskräckelse... Och nu pratar vi inte om någon garagesmed! Jag vet inte om du är intresserad men jag har en del bakgrundsmaterial angående 6x45 som jag kan skicka dig om du är intresserad med laddata och en del annat... Även jag kan dessutom se fram emot att ta semester den 17:e men jag skall framföra din hälsning till dem ändå, du får väl komma och inspektera bössorna när de kommit på plats, kaffet sätter jag på direkt! Ha det, Henrik
Publicerat Juli 10, 200620 yr Författare Henrik, Tack för ditt mail! Även om jag kliade mig i huvudet en och två gånger...jag har bytt mailadress och trodde att du hade den nya varför jag inte stämmde av med den gamla. Min nya mailadress: dph.johansson@gmail.com Som du skriver är det nog en förutsättning att smedens och ens egna tycke och smak överensstämmer någorlunda för att slutresultatet skall bli lyckat. Dessutom motiverar det förmodligen smeden till ett bättre arbete... Jag skulle bli ytterst tacksam om du ville skicka mig materialet som behandlar 6x45. Givetvis vill jag dregla på din trippel, hör av dig när bössorna tåls att beskådas! Jag tar med mig egen haklapp... ;D Vi hörs!
Publicerat Juli 11, 200620 yr Hej Kindbo, när jag börjar intressera mig för en kaliber försöker jag skaffa så mycket bakgrundsinformation som möjligt. Normalt klipper och klistrar jag ihop ett (eller flera) worddokument och när intresset övergår i anskaffningsplaner brukar det också bli ett excelark där jag sammanställer laddata både från nätet och från andra källor. Under alla omständigheter har jag skickat materialet till din nya adress. Det vore kul om du hörde av dig med lite kommentarer efter att du gått igenom det. Just nu håller jag på med en annan tråd angående min Sakotrippel, där du kan föla mitt resonemang om du är intresserad; http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=4045.0 Om allt går som planerat vilket är föga troligt så är den första bössan (6x45) klar strax efter årsskiftet. Då är du givetvis välkommen att hälsa på (du är förresten välkommen när som helst som du vill diskutera bössor eller bara ta en kopp ) Som grädde på moset har jag kollat med lille Isak och han säger att du kan få låna en av hans haklappar (han har många att välja mellan). ;D ;D Ha det så bra, Henrik
Publicerat Juli 11, 200620 yr Författare Förmodligen går jag igenom materialet under nästa vecka då semestern har påbörjats, just nu är det lite hektiskt. Det är alltid intressant att ta del och diskutera ideer och tankegångar gällande vår kära passion, ffa dina då de allt som oftast tilltalar undertecknad. Dessutom lär man sig alltid något nytt. Vad det anbelangar din trippel så tror jag att du verkligen är inne på rätt spår för en allsidig sådan! Jag följer ditt projekt med stort intresse och nyfikenhet... Som sagt jag trillar gärna in på en kopp när bössorna börjar trilla in. Har jag vägarna förbi är det inte helt osannolikt att vi ses innan...F.ö antar jag erbjudandet från Isak ;D
Publicerat Juli 26, 200620 yr Grattis Kindbo, fin gris! Men vad har hänt med din fina Remington, har det farit en flisa ur stocken eller är det bilden som luras?
Publicerat Augusti 9, 200620 yr Grattis Kindbo, fin gris!Men vad har hänt med din fina Remington, har det farit en flisa ur stocken eller är det bilden som luras? Jag skulle tro att han har polerat den för väl så det är en spegling.... MVH/Jocke
Publicerat Augusti 10, 200620 yr Författare Jag kan försäkra er om att det inte har gått en flisa ur stocken, det är en oöm bössa tillika min ögonsten. Hade det inträffat någon incident med stocken hade det suttit en ny HS på den redan... Ha det bra i sommarvärmen!