Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vänsterskytte - hjälp!

Featured Replies

Publicerat

Hallå!

Jag börjar med historien bakom, orkar du inte läsa så står frågan längst ner! :)

Min fru har börjat med jägarexamen (och kanske slutat?) och idag var dom på skjutbanan (redan!! Dom har träffats 2-3gånger förut och aldrig fått se ett vapen). Min fru, som är vänsterhänt OCH vänsterskytt, blev mer eller mindre hånad och som hon själv säger "förnedrad inför hela gruppen".

Anledningen var att deras kursledare dyl. skjutinstruktör inte kunde lära henne hur hon skulle hålla vapnet som vänsterskytt. Ja, hon fick rent av inte prova för hon skulle prompt skjuta med högerfattning.

När jag hämtar henne så brister hon i gråt och bara går och sätter sig i bilen.

(Och det händer typ aldrig!)

Whata hell tänkte jag och frågade ledaren vad som hade hänt.

"Ja det blir liksom för mycket"

Jaha tänkte jag och trodde det var för min fru det blev mycket.

Nej, då var det tydligen svårt för ledaren att tänka om och visa hur hon ska skjuta från vänster och stod mer eller mindre och skrattade åt henne (inför studiegruppen!.).

Han säger dessutom "Det finns ju många vänsterhänta som ändå skjuter från höger..."

(Jaha?)

Hon har aldrig skjutit förut och knappt ens tittat i vapenskåpet.

Så nu är min fråga: HUR gör jag för att bäst lära henne hur hon håller bössan korrekt?

Jag är en trögfattad högerskytt och kan knappt pinka rätt om jag håller med vänster..

Är det bäst att införskaffa en bock byggd för vänsterskyttar?

Eller funkar det lika bra med en vanlig?

Det enda jag kan se är att toplevern blir på fel håll..

Tack för svar.

Publicerat

Välkommen i klubben..Är vänsterskytt själv, fick inte alls på klubben låna en vänsterbössa för att skjuta upp. nej öva och träna med högerstockad hagelpangare blev det :thumbsup: Kan säga att väldigt svårt var det! men gick efter ett tag gjorde det när man fick sig en bild av hur fel svärmen låg..så kunde man kompensera :smile: ..

Om det berodde på bössan eller det som stod bakom kan man sia om,

Men bättre träffar med min vänsterbössa blev det verkligen :biggrin:

Kan bara ge rådet att antingen så försöker du höra med någon skytt på klubben som är vänsterfattad om dem kan låna ut sin bössa för träning (svårt) eller kika om inte klubben kanske har en att låna fast det kanske du redan kikat?..annars kör du på med skyttet fast låter henne skjuta från sin sida..till sist

hoppas på det bästa för frugan din :thumbsup:

Publicerat

En tanke är väl att se om det finns någon bössa som är ganska neutral i skränkningen då kan det ju vara lättare att skjuta även för en vänsterskytt.

Alternativet är väl att ni hittar en hagelbössa som passar henne som du får söka licens på och som hon kan träna med och ta över när hon har klarat examen.

Tycker förövrigt att den där skjutledaren borde göra något annat min bror är vänsterskytt och det är tillräckligt svårt att det inte finns vapen anpassade, men att skratta ut någon det är riktigt illa

Hoppas hon inte ger upp

/Fredrik

Publicerat

För sök att få tag i en rakstockad bössa som ni båda kan stå och torrträna med hemma. Hitta en punkt tex en klocka eller en tavla gör sen anläggningar båda två och jämför era synbilder och jobba därifrån. Håller på din fru och vet att med din stöttning kommer allt gå bra :yes: be sen provledaren dra åt :devil:

Publicerat

Kan ju bara säga att vissa personer ska bara inte vara instruktörer!

Jag är själv vänsterskytt pga dominant öga. Jag hade ingen stor erfarenhet av hagelskytte innan jag tog jägarexamen. Det kan varit positivt för jag visste inget annat. Jag fick lära mig skjuta som vänsterskytt med högerbössa. Men det funkade för instruktören var väldigt duktig och engagerad.

När examen var fixad så köpte jag en bössa med rak kolv men med ställbar kolvkam.

Hoppas hon kämpar vidare och lyckas!

//Micke

Publicerat

Riktigt dålig instruktör!

Är själv vänsterskytt och allt är precis samma vad gäller fattning och ställning men bara spegelvänt. Är vänster öga dominant tyckar jag hon skall lära sig skjuta vänster har hon kolla vilket öga som är dominant? Det görs enkelt med att peka fingret på något en bit bort med båda ögonen öppna sedan hålla fingret still och stänga ett öga i taget det öga som fingret pekar på samma punkt är dominant.

Visst är det bra med en anpassad vänsterbössa men toplevern går åt samma håll även på vänster bössor det är kolven som skiljer, men det går att skjuta helt ok med en höger bössa även som vänsterskytt. Jag tävlade mina första år med en högerstockad bössa och upplevde inte någon större förförbättring då jag skaffade en vänsterstockad men helt klart en fördel att lära sig skjuta med en inpassad bössa direkt.

Publicerat

Jag är vänsterskytt. Köpte mig en bock med rak kolv. Behöver inte vara nån särskild vänsterbössa, bara den passar.

Publicerat

som redan sagt hur man håller vapnet är bara spegelvänt från en höger skytt så har du inte vapen som är för skränkt för en höger skytt så är det bara att hon lånar din studsare och kör anläggningar hemmet annars om du har plats i skåpet så införskaffa en vänsterbössa eller en neutral

råttan som är högerskytt men skjuter nästan lika bra från vänster

Publicerat

Förr i iden gick läraren och slog eleverna med linjal när dom skrev med vänster, man trodde ju vi utvecklats något.

Publicerat

1-2 av tio är vänsterhänta. Kanske dags att acceptera detta. Själv sköt jag upp med en hagelbössa med rak kolv :thumbsup: :thumbsup: och ett kulgevär för vänsterhänta. Tyvärr var nog inköpet av kulgeväret och siktet lite förhastat( de fick det nog jäkligt billigt) för slutstycket fastnade i siktet varje gång man repeterade. :wallbash: :wallbash:

Ett väl anpassat hagelgevär med rak kolv och självklart, att man tar sig tid och lär känna sitt vapen, både i vikt och i hantering, borde göra susen. :yes:

Alla vi kvinnor är envisa och biter ihop när det väl gäller, och ser till att fixa "hindret" utmed vägen. Men du, va inte för snäll, mjäkig och " gubbig" utan låt det lilla "rivjärnet" komma fram. Nu jäklar ska det smälla i varje buske.... ;) ;)

Publicerat

Med risk för att vara inte så lite messerschmittig här.....

En rak kolv är en kolv med liten skillnad i höjd mellan näsa och häl - typ 10-12mm, en krokig kolv har stort avstånd i höjd mellan näsa och häl - typ 20-30mm.

En oskränkt kolv kallas neutral kolv, till skillnad mot en vänster eller högerskränkt kolv.

Och för att nu koppla det till ursprungsfrågan så har den ett enkelt svar - som en högerskytt, fast tvärs om då.... MEN och det är ett inte så lite MEN man kan stå rakt mot skjutriktningen eller med axeln emot skjutriktningen så det finns inte ett svar på frågan - ens för en högerskytt. Hur man står är beroende på tycke, smak, kroppskonstitution och skjutstil.

Att en neutral kolv skulle vara lösningen köper jag inte, varför ska då högerskyttar ha högerskränkta kolvar - när vänsterskyttar klarar sig med neutral kolv? Man pratar ibland om brittisk resp. amerikansk kolvdesign - de brittiska fokuserar på kindkontakt och att man ska ha huvudet rakt - då blir kolven ganska kort, hårt skränkt och rak, amerikansk kolvdesign kallas ibland "heads up" eftersom man fokuserar mindre på kindkontakten utan lutar huvudet över kolven - då måste kolven vara lägre och krokigare för att huvudet ska få plats, och oftast längre. Själv kan jag inte skjuta heads up med någon reda utan ett konsekvent anlägg med bra kindstöd och huvudet rakt är i min värld A och O i hagelskyttet. Men det finns procentuellt fler vänsterhänta i USA än här så det ska ju på intet vis förvåna att de ofta talar sig varm för sina jävla Unisexmodeller - det är ju för en tillverkare rena drömmen, en kolv utan skränkning i en eller möjligen två höjder. Att jämföra med 4 vänsterkolvar och 4 högerkolvar......

Skjuter hon med ett föreningsvapen är kolven med 90% sannolikthet på tok för lång, då underlättar det (även om det på sikt kanske inte rätt för henne) att stå ganska mycket med höger axel mot duvan (om duvan ska skjutas kl12 så ställ fötterna 9 och 12 typ)- då kompenserar hon bort en del av kolvlängden och bristen på skränkning åt rätt håll. Men generellt är de flesta kolvar i detta U-land för krokiga, för långa och i synnerhet så för kvinnor eller ungdomar.

Å andra sidan är det knappast speciellt komplicerat att ta examensduvorna även om kolven inte passar ens i närheten, de går i känd bana och i exakt samma bana - behovet av sving är ganska litet. Väl examinerad och godkänd köp en bössa med en rak vänsterskränkt kolv som passar i längd och höjd.

/T

Publicerat

Med risk för att vara inte så lite messerschmittig här.....

En rak kolv är en kolv med liten skillnad i höjd mellan näsa och häl - typ 10-12mm, en krokig kolv har stort avstånd i höjd mellan näsa och häl - typ 20-30mm.

En oskränkt kolv kallas neutral kolv, till skillnad mot en vänster eller högerskränkt kolv.

Och för att nu koppla det till ursprungsfrågan så har den ett enkelt svar - som en högerskytt, fast tvärs om då.... MEN och det är ett inte så lite MEN man kan stå rakt mot skjutriktningen eller med axeln emot skjutriktningen så det finns inte ett svar på frågan - ens för en högerskytt. Hur man står är beroende på tycke, smak, kroppskonstitution och skjutstil.

Att en neutral kolv skulle vara lösningen köper jag inte, varför ska då högerskyttar ha högerskränkta kolvar - när vänsterskyttar klarar sig med neutral kolv? Man pratar ibland om brittisk resp. amerikansk kolvdesign - de brittiska fokuserar på kindkontakt och att man ska ha huvudet rakt - då blir kolven ganska kort, hårt skränkt och rak, amerikansk kolvdesign kallas ibland "heads up" eftersom man fokuserar mindre på kindkontakten utan lutar huvudet över kolven - då måste kolven vara lägre och krokigare för att huvudet ska få plats, och oftast längre. Själv kan jag inte skjuta heads up med någon reda utan ett konsekvent anlägg med bra kindstöd och huvudet rakt är i min värld A och O i hagelskyttet. Men det finns procentuellt fler vänsterhänta i USA än här så det ska ju på intet vis förvåna att de ofta talar sig varm för sina jävla Unisexmodeller - det är ju för en tillverkare rena drömmen, en kolv utan skränkning i en eller möjligen två höjder. Att jämföra med 4 vänsterkolvar och 4 högerkolvar......

Skjuter hon med ett föreningsvapen är kolven med 90% sannolikthet på tok för lång, då underlättar det (även om det på sikt kanske inte rätt för henne) att stå ganska mycket med höger axel mot duvan (om duvan ska skjutas kl12 så ställ fötterna 9 och 12 typ)- då kompenserar hon bort en del av kolvlängden och bristen på skränkning åt rätt håll. Men generellt är de flesta kolvar i detta U-land för krokiga, för långa och i synnerhet så för kvinnor eller ungdomar.

Å andra sidan är det knappast speciellt komplicerat att ta examensduvorna även om kolven inte passar ens i närheten, de går i känd bana och i exakt samma bana - behovet av sving är ganska litet. Väl examinerad och godkänd köp en bössa med en rak vänsterskränkt kolv som passar i längd och höjd.

/T

Själv lyckade jag skjuta upp med högerskränkt, lånad halvautomat på examen, utan övning. Allt hängde på sista skottet. :)

Nu har jag köpt en gammal tysk, rak engelsk kolv, den sitter som en smäck (tur att hitta den). Tror att en rak (neutral) funkar fint för vänsterhänta, det hänger med på längd och höjd.

Tror att högerhänta har gått för långt och tappat fokus kring vad stocken måste vara...

: )

Publicerat

Själv lyckade jag skjuta upp med högerskränkt, lånad halvautomat på examen, utan övning. Allt hängde på sista skottet. :)

Nu har jag köpt en gammal tysk, rak engelsk kolv, den sitter som en smäck (tur att hitta den). Tror att en rak (neutral) funkar fint för vänsterhänta, det hänger med på längd och höjd.

Tror att högerhänta har gått för långt och tappat fokus kring vad stocken måste vara...

: )

Nej, det hänger på hur din kropp ser ut.....

/T