Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

monteringsproblem tikka med warneringar.

Featured Replies

Publicerat

Monterade min sub 2,5-10x56 på bössan häromdagen. Skulle skjuta in nu ikväll. Fick leta bra mkt o många skott senare så inser jag att träffbilden ( bra sådan ) tar ca halvmetern åt vänster.

Bössan är en tikka m55 i 222R

Ringarna är warneringar QD som är gjorda för tikka.

Siktet är en S & B och ska enligt föregående ägaren va hel.vilket jag tror på.

Vad kan va fel :/

Publicerat

Släpp på ringarna och gör om montaget. Kikarn ska kunna röra sig trögt när man skruvar dit den med snabbskruvarna på lådan. Därefter tar jag loss den och fixerar alla skruvar. Då brukar det bli bra.

/Må

Publicerat

1) Nolla kikaren med spegelmetoden.

2) Sätt fast ringhalvorna över kikaren, med spakarna på samma sida.

3) Dra fast de undre skruvarna - ända i bott!

4) Dra fast kikaren på bössan med spakarna, lika hårt på båda och indexera spakarna. Se till att rekylstoppet sitter rätt, flytta främre ringen så långt fram det går mht monteringslängd och ögonavstånd.

5) Justera kikaren rak och med rätt ögonavstånd.

6) Dra fast de övre skruvarna.

7) Skjut in.

Är det begagnade kikare brukar det vara ettan som ställer till det, annars är det tvåan och/eller trean. ;-)

-- Mats

Publicerat

Kikarn ska kunna röra sig trögt när man skruvar dit den med snabbskruvarna på lådan. Därefter tar jag loss den och fixerar alla skruvar. Då brukar det bli bra.

Ren tur isf. Vanligaste felet folk gör med Warne är att inte begripa hur viktigt det är att man drar de nedre skruvarna i botten - halvorna SKA vara hårt ihopdragna, eftersom det är en förutsättning ifall ringarna ska linjera.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Ska ta isär dom igen o göra om. O se om de hjälpte. Rekylklacken fungerar inte o ha på mtp att de är en m55:a jag har som saknar de hålet. Tycker dock ringarna borde hålla fast för rekylen av en 222a iaf

Publicerat

Kan mycket väl vara rekylstoppet eller rättare sagt avsaknaden av en som ställer till det.

Rörelseenergin i bössan är klart större än vad man kan tro även vid en såpass klen kaliber som 222rem.

På M55an kan du sätta ringen med rekylstoppet där fram, då sätter du den lilla rekylpinnen mot främre delen av utkastarporten.

Hoppas att det var någotsånär lätt att förstå hur jag menar.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Ett förslag!

Skrota ringarna/klackar och köp optilock så är problemet löst. lite dyra men bra och problemfria!

Publicerat
Ett förslag!

Skrota ringarna/klackar och köp optilock så är problemet löst. lite dyra men bra och problemfria!

Inget större fel på Warnes fästen, bara man monterar de rätt. Fungerar inte dessa fästen så är nog risken större att han får skrota finnskräpet istället :tounge:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Inget större fel på Warnes fästen, bara man monterar de rätt. Fungerar inte dessa fästen så är nog risken större att han får skrota finnskräpet istället :tounge:

Precis. Problemet är ifall ringen inte blivit ihopdragen i botten, iom att kikaren då förskjuts mot den sidan klämklacken sitter på - det kan tom bli så illa att kikaren inte sitter fast och precisionen går åt helvete.

Jag har fixat exakt det felet tjogtals gånger på nästan lika många bössor genom åren. Jag har också, efter dessa justeringar, inte stött på några som helst problem med vare sig precision eller träfflägesförändring vid av- och påmontering.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Optilock lockar inte alls o införskaffa. Gillar warneringar överlag. Aldrig haft problem förut med dom.

Tack mats för hjälpen. Har monterat ett par ggr förut utan problem men nu ville de sig inte iaf. Sk dock följa din beskrivning punkt för punt o hoppas de blir bra. Ku inskjuten med fasta warneringar o mitt nya nikonsikte. Funkar kalas o skjuter bra som den ska.

Finska skrotet behålls. Make till skön bössa får letas efter. Ångrar bara att min klass 1:a är av svensk härkomst o därmed känns som ett knippe ihoptvingat skrot!

Publicerat

Har skjutit med mina Warne ringar på min M/65 6,5x55 i 4 år snart utan rekylklack, kikaren har inte rört sig ett skit, men det var en smart lösning som Joacim skrev att sätt den mot utkastarporten, borde funka!

• 2 years later...
Publicerat

Kluddar i gammal tråd. Ska montera kikare i warnefästen på min nyss hemkomna tikka m65 continental, om jag förstått det rätt med att sätta rekylpinnen mot utkastarporten kommer även ringen bygga in en bit bakåt över utkastarporten och bara sitta fast i främre kilspåret till hälften?