Publicerat November 11, 201213 yr Hej. På min Brno 452 lux 22lr. så ligger pipan an mot framstocken. Detta ska det ju inte vara bra, men jag har läst luddiga svar om att på vissa bössor ska det vara så. Någon som vet hur det skall vara på Brno 452 lux 22lr.? Vh//Matte.
Publicerat November 11, 201213 yr Det skall inte vara så, ta bort pipan och gröp ur kanalen -Carl på sin galaxy
Publicerat November 11, 201213 yr Författare Ja jag misstänkte väll det. Tackar för svaren. Då får det bli bössmeck.
Publicerat November 11, 201213 yr Eh, den ligger an på min 453 också och den håller ihop skotterna mycket bra i alla väder i alla fall
Publicerat November 11, 201213 yr Är det modell 452 med lite kontinentalt stuk på kolven så har den inte friliggande pipa från fabriken. Pipan ligger an längs hela framstocken. Modellen kallas ZKM 452 och 2E (och det finns säkert små skillnader) Jag har haft två sådana .22:or och de fungerade bra. Rejäla mekanismer utan plast, i alla fall på de äldre.
Publicerat November 11, 201213 yr Författare Japp så heter den. Men det gör väll inget om den inte ligger an och man sandar ur lite eller?
Publicerat November 11, 201213 yr På min gamla 2E så vill jag minnas att det var en liten rekylklack under pipan och ett urtag i framstocken. Och pipan låg som sagt an jämnt längs träet. Ta isär bössan och kolla inpassningen lite. Om allt fungerar och sitter bra, så tycker jag inte att du ska slipa något faktiskt.
Publicerat November 11, 201213 yr Författare Det är bara urfräst trä i min. Den är väll typ 3 år gammal.
Publicerat November 11, 201213 yr Är det modell 452 med lite kontinentalt stuk på kolven så har den inte friliggande pipa från fabriken. Pipan ligger an längs hela framstocken.Modellen kallas ZKM 452 och 2E (och det finns säkert små skillnader) Jag har haft två sådana .22:or och de fungerade bra. Rejäla mekanismer utan plast, i alla fall på de äldre. Kan upplysa om att vissa har visst friliggande pipa från fabrik. Jag rek att frilägga och sedan förseglad med lack för att eliminera ev träffläges ändringar men smaken är ju olika 452 skall ha friliggande pipa om du inte har helstock modellen, är min uppfattning -Carl på sin galaxy
Publicerat November 11, 201213 yr Jag skriver så här då... Om bössan från början är gjord för att ha friliggande pipa - då ska den också ha det och åtgärdas om det behövs. Och sedan ytbehandla den slipade ytan, som nämndes. Om bössan är gjord för att inte ha friliggande pipa, och allt ser bra ut, så hade jag personligen inte härjat med den. Om man ändå vill frilägga så tycker jag att man ska plastbädda i samma veva. Och sen en ny ytbehandling av träet.
Publicerat November 13, 201213 yr Författare Hejsan. Jag får tacka för svaren igen. Jag tog och slipade ur framstocken med sandpapper så att en "Selma" lätt går in under pipan och träet. Träet behandlade jag med linolje/balsamterpentin blandning. Låt säga att det inte gör nått att träet ligger an mot pipan, så är det väll inget fel med att frilägga ändå? Det är ju en enkel match. Och varför pratas det då om att man inte ska ha anliggande pipa? Plastbädda kändes lite att ta i tyckte jag. Vh//Matte.
Publicerat November 13, 201213 yr Hejsan.Jag får tacka för svaren igen. Jag tog och slipade ur framstocken med sandpapper så att en "Selma" lätt går in under pipan och träet. Träet behandlade jag med linolje/balsamterpentin blandning. Låt säga att det inte gör nått att träet ligger an mot pipan, så är det väll inget fel med att frilägga ändå? Det är ju en enkel match. Och varför pratas det då om att man inte ska ha anliggande pipa? Plastbädda kändes lite att ta i tyckte jag. Vh//Matte. Anledningen är ju att om trät rör på sig så bildas spänning i pipan med träffläges ändring som följd -Carl på sin galaxy
Publicerat November 13, 201213 yr Författare Anledningen är ju att om trät rör på sig så bildas spänning i pipan med träffläges ändring som följd -Carl på sin galaxy Det är jag med på. Men varför finns det bössor som är byggda så? Med anliggande pipa/trä.