Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Undrar om någon vänlig skäl vill hjälpa till värdera ett sikte. Snälla?

Featured Replies

Publicerat

Köpte ett vapen på Widfoss auktion idag och på det satt ett, "Leupold Scandinavian 3-9x40 Vari-X IIc", som kan vara tillverkat -98, eftersom bössan är tillverkad då. Det ska vara i bra skick med något enstaka märke. Är det någon snäll forumist som kan berätta vad ett sådant sikte är värt, om man säljer det till privatperson och om man går till torsbo, för jag har inte den blekaste aning och de hade ingen liknande på torsbo jag kunde jämföra med och googling gav inget.

Stort tack på förhand,

Beatless

Publicerat

2-2500 är nog marknadsvärdet. Brukarvärdet anser jag vara betydligt högre, precis tvärtom i jämförelse med Blaservapen således. :wink:

Publicerat

Jag skulle nog slå av minst en femhunka på det förslaget, tiden då man fick de slantarna för gamla Leupold är förbi - idag köper man ju splång nya grejer med tillförlitlighet och med Leupoldmått mätt riktigt bra optik för mindre än så...

Åldern kan du få på ett grisblink ifall du ger mig bokstaven i serienumret och om det står framför eller bakom numret: OM den är från 1998 ska den iaf ha suffix F.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Tack så mkt för svaren. 1500-2000 är ju inte fy skam iaf.

Publicerat

Hur var det??? Scaninavia serien hade väl X111 coating men den enklare mekaniken.. Rätt hyfsat sikte alltså...

//j

Publicerat

Scandinavia är Vari-X II med MC4-behandlingen (från Vari-X III) på ytterlinserna. De har också, i vissa fall, klickjusteringar istf friktionsdito.

Liiiite bättre färgåtergivning men lika tröstlöst oskarp...

-- Mats

Publicerat

Jag skulle nog slå av minst en femhunka på det förslaget, tiden då man fick de slantarna för gamla Leupold är förbi - idag köper man ju splång nya grejer med tillförlitlighet och med Leupoldmått mätt riktigt bra optik för mindre än så...

Oj, vad kostar mindre än 2K och är bättre maskinellt, garantimässigt och optiskt än en scandinavian?

Publicerat

Nikon och Burris, kanske fler också, kan handlas för under tvåtusingen och spöar en gamm-Leupold med en hand på ryggen, Redfield (same shit men nyare) kostar väl strax över. Går man på andra sidan pölen blir det ännu fler.

Garantin är en annan femma, men nu var det ju tillförlitlighet jag skrev: väldigt många Leupoldägare vet hur bra deras garanti är - hur kommer det sig? De är vanligen bra, men lååååååååååångt ifrån ofelbara. :wink:

Jag äger flera Leupold idag och har väl genom åren omsatt några tjog, adressen och telefonnumren till Småländska har jag i huvet. Det är inte två månader sen jag skickade in den sista...

-- Mats

Publicerat

Nikon och Burris, kanske fler också, kan handlas för under tvåtusingen och spöar en gamm-Leupold med en hand på ryggen, Redfield (same shit men nyare) kostar väl strax över. Går man på andra sidan pölen blir det ännu fler.

Garantin är en annan femma, men nu var det ju tillförlitlighet jag skrev: väldigt många Leupoldägare vet hur bra deras garanti är - hur kommer det sig? De är vanligen bra, men lååååååååååångt ifrån ofelbara. :wink:

Jag äger flera Leupold idag och har väl genom åren omsatt några tjog, adressen och telefonnumren till Småländska har jag i huvet. Det är inte två månader sen jag skickade in den sista...

-- Mats

Och ändå harvar du på med dom!? :thumbsup:

Publicerat

-- Mats

Om du bemödade dig med att jaga med dom och inte bara omsätta skulle du inse att kvallan är bättre än mycket annat. :wink:

Sneglade på handla digitalt då det är en välkänd benchmarker för de flesta. Hittade fantastiska versioner av tasco, bushnell banner och simmons som alla hade en sak gemensamt - dom kostade under 2000 spänn och var förmodligen gjorda i samma fabrik en bit österut. Burris och Nikon är ok sikten men du får dom inte för <2000 här eller knappt i staterna.

Nä Leupold är bra, enkel och prisvärd optik för normjägarna.

Publicerat

Jag tror inte det är några problem att få iaf 2000 för det, förutsatt att det är i bra skick. Krängde mitt VX-I 3-9x50 för 1900 för nån månad sedan.

Publicerat

Problemet är väll att vi forumfolk minns att någon sålde något för 1500kr för fyra år sedan, och sedan såg någon ett på blocket för tre år sedan för 1400kr osv, och helt plötsligt är sakerna värda 1500kr och inte en krona mer.. :happy:

Hur som, den allmänna värderingen(som säljer snabbt) bland optikpuckon borde ligga ganska nära de sagda 1500, på blocket kan man säkert få 2000 efter lite väntan!

//Peter

Publicerat
  • Författare

Ja, jag förstår att det råder lite delade meningar om både bruksvärdet och det ekonomiska värdet av en hyfsat gammal Leupold. Jag är glad, det verkar inte vara skräp ändå.