Publicerat November 12, 201213 yr Skrivit lite i min dagbok att Zally gråhundstiken gjorde sitt första riktiga älgjobb i lördags och då tredje gången vad jag vet hon haft kontakt med älg. Kortfattat så gick hon på slag i 600 m med fast ståndskall i en 20 minuter tills jag förmodligen stöter djuren! Osäkert vad som hände! Frågan är hur man går vidare finns ju en del med stor erfarenhet av spetsar här på forumet. Hon är född 2012-03-20, man vill ju inte gå för fort fram och kanske förstöra henne!
Publicerat November 12, 201213 yr Ut och nöt! Det enda som ger något och har gett något för min spets åtminstone!
Publicerat November 13, 201213 yr Ja nu vet du att hon jagar. Då skulle jag lägga extremt mycket tid på lydnad och inkallning. Jag har själv gråhund och jag känner att jag skulle lagt lite mer tid på annat än jakten när hon va ung. Det är jätte kul när hundarna gör bra jobb när dom är unga men tänk på att tiken bara är 8 mån och har hela livet framför sig. Nöta i all ära men som oftast behövs det inte med gråhundarna för dom blir bara jaktidioter om du jagar med henne för hårt nu. Men det är bara min åsikt
Publicerat November 13, 201213 yr Författare Ja nu vet du att hon jagar. Då skulle jag lägga extremt mycket tid på lydnad och inkallning. Jag har själv gråhund och jag känner att jag skulle lagt lite mer tid på annat än jakten när hon va ung. Det är jätte kul när hundarna gör bra jobb när dom är unga men tänk på att tiken bara är 8 mån och har hela livet framför sig. Nöta i all ära men som oftast behövs det inte med gråhundarna för dom blir bara jaktidioter om du jagar med henne för hårt nu. Men det är bara min åsikt Tänkvärt styrbara jaktidioter är ju det optimala!