Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fundering på att byta spett ..

Featured Replies

Publicerat

Flytta gärna tråd om den ligger i fel. Kändes fel att lägga i säljes då det inte är helt hundra att jag ska byta och ett eventuellt byte sker inte förrän efter säsongen.

Så, till ämnet.

Jag har sedan ett tag tillbaka funderat på att byta mitt huvudspett till nästa säsong och funderar därför ungefär vad jag kan räkna med att få för den jag har idag. Ställer därför frågan här om värdering och om någon är intresserad av att köpa är ni välkomna att skicka ett PM. Observera att jag inte under några som helst omständigheter gör mig av med vapnet innan den 28/2 2013.

Vad är det då för spett?

Sako 85 Synthetic stainless 30-06, förlängd och har ställbar kolvkam från kolvkam.se. Den är bestyckad med ett Zeiss Victory Varipoint 2,5-10x50, apel vridmontage samt öppna riktmedel av typen gul pyramid och rött korn från recknagel. Allt köpt nytt inför säsongen 2009. Bössan har gått knappt 2500 övningsskott och ett par hundra jaktskott.

Publicerat

Spontant tycker jag att du ska behålla den, skjuta slut pipan som redan är rätt sliten och sen pipa om till den kaliber du nu vill ha.:-)

Detta förutsatt att du gillar bössan!

Publicerat

Lite fult...........men tala inte om hur mycket pipan gått, kan avskräcka en del........men det beror ju helt på ditt samvete..... :biggrin:

Publicerat
  • Författare

ack denna ärlighet. skämt åsido, där är gott om smällar kvar i bössan och jag kan ha tagit i något i överkant. jag utgår ifrån att pipans kondition bestäms av laddning, underhåll etc likväl som antalet bulor. en eventuellt köpare får inspektera och bestämma dess skick. vid ett eventuellt inbyte kommer jag inte uppge antalet skott utan det får vapenhandlaren bedöma.

ingen som har en uppfattning? jag har för mig att kalaset kostade runt 45 tusen när jag införskaffade den och hade tänkt mig att den tappat ungefär halva värdet. är jag snett på det eller det är en rimlig uppfattning?

Publicerat

Nja, jodå jag har en uppfattning,men det är ingen rolig sådan, mellan 15-17 tkr för pangen, (tråkigt nog får man inget extra för de fina öppna rm du låtit montera) för fästena runt 2 tkr, för tuben som jag antar att du avser att behålla, tror jag att det är svårt att få mycket mer än 12-13 tkr om man ens får ut så mycket, XXL har på ett mycket effektivt sätt förstört marknaden även på beg optik av högsta klass.

Summa 30-32 tkr om du säljer delarna separat, som ett komplett vapen kommer du att få ut mindre av någon anledning, de senaste omgångarna där jag sålt delar, vapen mm separat har summan av intäkterna överstigit en förväntad köpeskilling för det kompletta vapnet med 10-15 procent./CHristian

Publicerat
  • Författare

Tack för din input Christian!

Absolut är det nog mest ekonomiskt fördelaktigt att stycka upp paketet men ändå bedömer du värdet till något högre än vad jag räknat med.

Vi får se vad framtiden har med sig.