Publicerat Juli 6, 200620 yr Jag undrar vilka vilt jag kan skjuta med hornady sst 150gr i min 308? Är kulan för klen till gris? Idag laddade jag upp en omgång patroner till 820 m/s. Är det tillräckligt?
Publicerat Juli 13, 200620 yr SST påminner ju mycket om noslers bst och är ju relativt mjuk. Så länge du håller dig till årsgrisar ska det nog inte vara några problem men storgalten med jätte pansar ska du nog hålla igen på för att slippa eftersök. mvh Dard
Publicerat Juli 13, 200620 yr Eftersök kan du få ändå trots klockrent placerad premiumkula i liten gris.. Sätter du kulan rätt så ska det funka även om det precis som Dard säger kan bli lite leta. Sköt en 120+ galt en vinter med en Sako Hammerhead som öppnade upp direkt i brosket på ingångs sidan. Kulan gick sedan uppsvampad igenom maskinrummet för att stanna i brosket på utgångs sidan. Nassen låg på plats. Mvh!
Publicerat Juli 13, 200620 yr Enligt mina erfarenheter ca 50 skjutna vilt med normas fabriksladdade nosler bst i 30-06 så funkar den till det mesta i våra svenska skogar, har skjutit rådjur, dovvilt, vildsvin 40-120kg, Två älgar varav en på ca 275kg slaktvikt och jag har haft genomslag på allt, denna säsong ska jag testa lapua naturalis under drevjakt/eftersök och fortsätta med noslern som pürsch/vakpatron för att försöka hitta den optimala kombinationen för min jakt...