Publicerat November 12, 201213 yr Funderar på en grej.. fungerar aimpoint när det är mörkt? Tänkte kolla det för isf blir det kombin på vakjakt på räv. Kommer bara sitta när det är klart och fullmåne. Så man ser ju räven tydligt med ögonen men hur fungerar aimpointet då? Eller ska man köra safe och ta med studsaren som jag han 3-9x50 på?
Publicerat November 13, 201213 yr Den ger ingen förstärkning av ljuset, om du ser räven klart med enbart det bara ögat så är det säkert helt ok, tom bra att nyttja vid vak, men det förutsätter som sagt snö och månsken. /Christian
Publicerat November 13, 201213 yr Beror väl lite på det tänkta skjutavståndet med? Samt självklart ljuset. Sen, jag har inte stenkoll på lingonsikten, hur svagt går punkten att ställa? Då du ska utnyttja befintligt ljus så får punkten inte lysa det minsta starkt, då är du lost. Den ska vara knappt skönjbar i princip.. Och ska du sen skjuta en tveksam räv som inte gärna går hela vägen fram så är du nog rätt rökt tror jag, räven blir rätt liten på lite håll. Tror dessa sikten är genuint usla till detta faktiskt såvida du inte har dem inne på hagelhåll i gott ljus. Mvh!
Publicerat November 13, 201213 yr Har provat och det är inget jag rekommenderar. Hur svagt man kan ställa punkten är olika beroende på vilken modell du har, det finns tom modeller anpassade till mörkersikten... På mitt var det inget problem i alla fall. Det var det däremot med ljusförstärkningen. Iom att man saknar förstoring + att ljusinsläppet är relativt litet blir det väldigt snabbt väldigt mörkt! Högst på min önskelista för vakjakt är helt klart ett aimpoint med mörkersikte. Har testat militärvarianten en gång, och med den gick det inte att missa :-)