Publicerat November 13, 201213 yr hej, jag har lite småfunderingar på att gå viltmästareutbildningen. är de någon som vet ungefär hur konkurrensen ser ut för att få bra gods att vara på som elev? hur är konkurrensen sen när man ska in på öster malma?
Publicerat November 13, 201213 yr Har inte stenkoll men gör du bra ifrån dej under praktiken så har du lättare att få plats på de lite roligare ställena. Du ska sen göra minst två elevplaceringar så du lär hamna ok vid åtminstone något tillfälle. Se till att sök praktik plats på "rätt" gods så lär du känna jägaren och folket runt om vilket underlättar.. speciellt om du gjort ett bra jobb. När du väl är klar med det praktiska dvs praktik och elevplaceringar på godkända ställen SAMT fixat elevprovet då är du väl i princip garanterad plats på Öster-Malma. Sen finns det halvfigurer som får svårt pga bristande social kompetens men det är väl ett fåtal tror jag, är man bara hyggligt rätt programmerad och har ett närmast sjukt intresse för jakt så fixar man det. Sen ska du veta att som färdig viltmästare så visst blir det en del jakt men all din arbetstid går i princip åt till att förbereda jakt för andra. Mvh!
Publicerat November 13, 201213 yr Författare okej. saken är den att ag är från norrbotten och har ett mål att söka mig tilllbak hit sen om jag går den utbildningen. det finns ju inte mycket jakt jobb här uppe, men inte heller många utbildade heller så man har en stor chans att få jobb tror jag om man är en viltmästare
Publicerat November 13, 201213 yr okej. saken är den att ag är från norrbotten och har ett mål att söka mig tilllbak hit sen om jag går den utbildningen. det finns ju inte mycket jakt jobb här uppe, men inte heller många utbildade heller så man har en stor chans att få jobb tror jag om man är en viltmästare Nu vill inte jag vara negativ här men i Norrbotten, hur många gods/gårdar har en viltmästare anställd där? Jag ser inte den uppsida som du anger inom branschen, låt gå för att jag inte vet bättre men det är mycket i detta som är motsägelsefullt. Gillar man att jaga skall man inte arbeta med andras jakt, dess planering och utövande, anser jag, man skall arbeta skiftarbete och eller jourarbete så att man är ledig för jakt med stor regelbundenhet. Vill man ha garanterat arbete i Norrbotten måste det finnas ett stort antal utbildningar inom process styrning, regler teknik eller annan form av industriellt orienterad verksamhet som inte är fysiskt hårt arbete men som kan generera goda inkomster och en stabil framtid. /Christian
Publicerat November 13, 201213 yr Håller med Christian här. Sök dig till en bra och gångbar utbildning häruppe, tex starkströmselektriker eller bergmekanik. Sedan kan du jaga så mycket du vill på fritiden och du kommer att ha råd att göra det du vill och inte bara vad du måste.
Publicerat November 13, 201213 yr Jag gör ingen bedömning om utsikterna att få jobb i norr. Men för att få mer info kan du kontakta http://www.yrkesjagarna.se Lycka till med det du bestämmer dig för att satsa på! //Micke
Publicerat November 13, 201213 yr Har varit inne på samma väg, men efter att ha varit elev så slog jag helt in på Christians linje... Minimera utgifterna, tjäna tillräckligt på ett minimum av tid, och JAGA för ditt eget nöjes skull.! :-)
Publicerat November 14, 201213 yr Författare okej tack för svaren. som sagt var de bara lite funderingar