Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Merkel 47S - något att ha, eller inte ha?

Featured Replies

Publicerat

Jakt & Trofé i Boliden har lagt ut en sådan bössa på sin hemsida och på Blocket.

"Nyskick" och "fynd" skriver man...

Borrning 1/4 och 1/1 och ejektor.

Fin valnöt på bilderna.

9.900 kr begär dom.

Vad tycker ni om det priset?

Är en sådan SVS :yucky: ? Eller :smile: ?

Publicerat

SbS är mycket trevligare att se på och kan vara väldigt pekbara o föriga. Merkel byggda i gamla öst brukar inte tillhöra denna kategori men det finns undantag. PMT kanske vill dela med sig av sina kunskaper i ämnet o då lär du få reda på om det är ett vapen att köpa eller ej.

Publicerat

Nu brukar jag aldrig lita på vad en handlare (säger han med handlartillstånd....) eller privatperson sätter för modell på en Merkel, Sauer eller Simson.....

Normalt är sviten för SvS från Thälmann: 8/47, 147, 247, 347 med tillägget E har de ejektor. 8, 47, 147 är vanliga boxlås, 247 är ett boxlås med sidoplattor och 347 är ett äkta sidolås, låt vara en smula förenklat.

Men för att göra det lite kul finns 47S, 147S, 247S och 347S där S står för sidolås - äkta dito, ofta omnämt som H&H kopia vilket är direkt felaktigt - det skiljer en massa detaljer mot det traditionella H&H låset. Renomesnyltning är nu ingen nyhet så.....

Om det är en 47S är priset kanske inte direkt ett fynd - utan ganska normalt i Sverige, kanske på gänsen till billigt om den är i mint condition. Det är nu inga underverk i flyktskytte utan är som det mesta från Thälmann stabilt och ofta lite stabbigt. Men de flesta skjuter ju bättre med tröga pipor än snabba så det är väl bara jag som är lite jobbig.....

Men som sagt - är det en 247E eller lägre så är det dyrt. Så kolla upp vad det är - ordentligt - så kanske det kan vara en bra affär. Men du får ingen H&H, även om låset och ejektorn är kopierat.

/T

Publicerat

Med den gravyren är det en 147E, priset är "normalt". I kaliber 20 med engelsk kolv hade den kostat det dubbla.

/T

Publicerat
  • Författare

http://www.blocket.se/gotland/Merkel_47S_kal_12__NYSKICK_43885631.htm?ca=5&w=3

PMT, jag har läst mycket av vad du har skrivit, både här, i VT och på Shotguns.

Vad jag har förstått så kan äldre Merkel vara lika varierande som stadsbussarnas hålltider ungefär...

Just den här bössan har jag ingen möjlighet att se "live" före ett ev. köp. Boliden är ju en bit upp...

Nu har jag inte bestämt mig för den här Merkeln. Men jag har lämnat halvauto-tankarna i förmån för en SVS, eller möjligtvis en fin bock.

Helst inte mer än 10-12 tusen.

Publicerat

..........

Vad jag har förstått så kan äldre Merkel vara lika varierande som stadsbussarnas hålltider ungefär...

Ja, och desto enklare modell desto mer varierande. Det verkar onkeligen vara mer åt 47S än 347E av bilden att dömma, och det minskar riskerna drastiskt.

Just den här bössan har jag ingen möjlighet att se "live" före ett ev. köp. Boliden är ju en bit upp...

Nu har jag inte bestämt mig för den här Merkeln. Men jag har lämnat halvauto-tankarna i förmån för en SVS, eller möjligtvis en fin bock.

Helst inte mer än 10-12 tusen.

Annars har jag en Fortuna Sauer i samma stuk i samma prisklass, den vet jag är bra.

/T

Publicerat
  • Författare

OK, den ska jag kolla upp :)

Finns en Bernadelli Roma 4 där också.

Publicerat

OK, den ska jag kolla upp :)

Finns en Bernadelli Roma 4 där också.

Ja.

/T