Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ett utomordentligt bra initiativ!

Featured Replies

Publicerat

Mycket bra initiativ. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Kanske tom spinna vidare på idéen... Varför inte ett samarbete mellan närliggande jaktlag och skolan. Där jaktlaget förutom att tillhandahålla vilt för styckning och skolmat, så tar jaktlagen en dag/år med sig en elev/jägare till jaktskogen.

Publicerat

Kanske tom spinna vidare på idéen... Varför inte ett samarbete mellan närliggande jaktlag och skolan. Där jaktlaget förutom att tillhandahålla vilt för styckning och skolmat, så tar jaktlagen en dag/år med sig en elev/jägare till jaktskogen.

Ja visst skulle man kunna göra det, men då måste det planeras in tidigare på hösten.

Jag vet inte hur många kommuner i Norrbotten har det som skolbarnen i Kalix.

Från 1-9 klass så ska alla barnen plocka/ha med sig 10 l lingon till skolan under ett normalt bärår.

Blåbär fanns det gott om i år men lingon var det uruselt med här vid kusten.

Det är ju bra att barnen får äta riktig lingonsylt och inte köpessylt. :thumbsup:

Publicerat

Det bästa hade varit om man hade kunnat plocka in tamdjur för styckning också. Men jag tror inte skolornas lokaler (med något enstaka undantag) uppfyller normerna för detta.....

Publicerat
  • Författare

Ja visst skulle man kunna göra det, men då måste det planeras in tidigare på hösten.

Jag vet inte hur många kommuner i Norrbotten har det som skolbarnen i Kalix.

Från 1-9 klass så ska alla barnen plocka/ha med sig 10 l lingon till skolan under ett normalt bärår.

Blåbär fanns det gott om i år men lingon var det uruselt med här vid kusten.

Det är ju bra att barnen får äta riktig lingonsylt och inte köpessylt. :thumbsup:

Här hemma så går klasserna ut i skogen och plockar bär under en skoldag. Inget krav på antal liter, men dom är ute och plockar iaf.

Publicerat
  • Författare

Det bästa hade varit om man hade kunnat plocka in tamdjur för styckning också. Men jag tror inte skolornas lokaler (med något enstaka undantag) uppfyller normerna för detta.....

Alla skolor med hemkunskap har väl iaf ett godkänt kök. Borde inte vara så stor affär och få till en styckhörna också. Det är ju helt klart något som skulle behövas i skolorna runt om i landet.

Till det så borde alla skolor ha en skolträdgård där dom kan odla lite morötter och potatis.

Publicerat

Här hemma så går klasserna ut i skogen och plockar bär under en skoldag. Inget krav på antal liter, men dom är ute och plockar iaf.

Se där ja! Lite ordning på skolorna i Jämtland också. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Se där ja! Lite ordning på skolorna i Jämtland också. :thumbsup:

Dom har haft en väderstation vid skolan. Samt ett trädgårdsland som dom odlat lite i. Men jag tror att båda dessa projekt är avslutade. Trädgårdslandet blev lite väl "vild vuxet" under sommarlovet.... Om det fick vara ifred för "pallare" och dom som bara ville förstöra. :sad:

Publicerat

Dom har haft en väderstation vid skolan. Samt ett trädgårdsland som dom odlat lite i. Men jag tror att båda dessa projekt är avslutade. Trädgårdslandet blev lite väl "vild vuxet" under sommarlovet.... Om det fick vara ifred för "pallare" och dom som bara ville förstöra. :sad:

Ok! Bra initiativ på skolan, men det är tråkigt när inte folk kan låta saker och ting vara. :sad:

Publicerat

I dagens nummer av Svensk Jakt Nyheter så finns det ett utomordentligt bra initiativ av föräldrar och personalen i Tärnabys förskola Kotten. Du har artikeln nedan scannad av mig.

post-144-0-20612800-1352897280_thumb.jpg

Sådana initiativ borde dom ta på flera förkolor och skolor så att barnen lär sig något om naturen från tidig ålder.

5 av 5 tummar upp :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Publicerat

Till "kias husse"

Åker V8 varje dag!men annars ett bra initiativ!