Publicerat November 13, 201213 yr Detta är en populär post. Här är en utmaning till alla jaktlag och kretsar runt om i landet. Ställ upp för er lokala skola så att ungdomarna får lära sig vart maten kommer ifrån. http://ltz.se/nyhete...g-pa-skolbanken
Publicerat November 13, 201213 yr Författare Kanske tom spinna vidare på idéen... Varför inte ett samarbete mellan närliggande jaktlag och skolan. Där jaktlaget förutom att tillhandahålla vilt för styckning och skolmat, så tar jaktlagen en dag/år med sig en elev/jägare till jaktskogen.
Publicerat November 13, 201213 yr Kanske tom spinna vidare på idéen... Varför inte ett samarbete mellan närliggande jaktlag och skolan. Där jaktlaget förutom att tillhandahålla vilt för styckning och skolmat, så tar jaktlagen en dag/år med sig en elev/jägare till jaktskogen. Ja visst skulle man kunna göra det, men då måste det planeras in tidigare på hösten. Jag vet inte hur många kommuner i Norrbotten har det som skolbarnen i Kalix. Från 1-9 klass så ska alla barnen plocka/ha med sig 10 l lingon till skolan under ett normalt bärår. Blåbär fanns det gott om i år men lingon var det uruselt med här vid kusten. Det är ju bra att barnen får äta riktig lingonsylt och inte köpessylt.
Publicerat November 13, 201213 yr Det bästa hade varit om man hade kunnat plocka in tamdjur för styckning också. Men jag tror inte skolornas lokaler (med något enstaka undantag) uppfyller normerna för detta.....
Publicerat November 13, 201213 yr Författare Ja visst skulle man kunna göra det, men då måste det planeras in tidigare på hösten. Jag vet inte hur många kommuner i Norrbotten har det som skolbarnen i Kalix. Från 1-9 klass så ska alla barnen plocka/ha med sig 10 l lingon till skolan under ett normalt bärår. Blåbär fanns det gott om i år men lingon var det uruselt med här vid kusten. Det är ju bra att barnen får äta riktig lingonsylt och inte köpessylt. Här hemma så går klasserna ut i skogen och plockar bär under en skoldag. Inget krav på antal liter, men dom är ute och plockar iaf.
Publicerat November 13, 201213 yr Författare Det bästa hade varit om man hade kunnat plocka in tamdjur för styckning också. Men jag tror inte skolornas lokaler (med något enstaka undantag) uppfyller normerna för detta..... Alla skolor med hemkunskap har väl iaf ett godkänt kök. Borde inte vara så stor affär och få till en styckhörna också. Det är ju helt klart något som skulle behövas i skolorna runt om i landet. Till det så borde alla skolor ha en skolträdgård där dom kan odla lite morötter och potatis.
Publicerat November 13, 201213 yr Här hemma så går klasserna ut i skogen och plockar bär under en skoldag. Inget krav på antal liter, men dom är ute och plockar iaf. Se där ja! Lite ordning på skolorna i Jämtland också.
Publicerat November 13, 201213 yr Författare Se där ja! Lite ordning på skolorna i Jämtland också. Dom har haft en väderstation vid skolan. Samt ett trädgårdsland som dom odlat lite i. Men jag tror att båda dessa projekt är avslutade. Trädgårdslandet blev lite väl "vild vuxet" under sommarlovet.... Om det fick vara ifred för "pallare" och dom som bara ville förstöra.
Publicerat November 13, 201213 yr Dom har haft en väderstation vid skolan. Samt ett trädgårdsland som dom odlat lite i. Men jag tror att båda dessa projekt är avslutade. Trädgårdslandet blev lite väl "vild vuxet" under sommarlovet.... Om det fick vara ifred för "pallare" och dom som bara ville förstöra. Ok! Bra initiativ på skolan, men det är tråkigt när inte folk kan låta saker och ting vara.
Publicerat November 14, 201213 yr I dagens nummer av Svensk Jakt Nyheter så finns det ett utomordentligt bra initiativ av föräldrar och personalen i Tärnabys förskola Kotten. Du har artikeln nedan scannad av mig. Sådana initiativ borde dom ta på flera förkolor och skolor så att barnen lär sig något om naturen från tidig ålder. 5 av 5 tummar upp :thumbsup: :thumbsup: