Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sierra matchking på toppfågel

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Fungerar sierra matchking 168 gr i min 308 på fågel som man har tänkt äta?

Kändes som en optimal kula till skytte som kräver precision på längre håll.

Men nu i efterhand slog det mig att matchkingen kanske inte fungerar över huvud taget på t ex orre och tjäder?

Scenar vet jag att de finns delade meningar om och tänkte att de skulle vara ganska likvärdiga men så är kanske inte fallet?

Väldigt tacksam för svar!

Publicerat

Enligt mig är Sierra mycket mer aggressiv än scenar.

Publicerat
  • Författare

Enligt mig är Sierra mycket mer aggressiv än scenar.

Ja, det var det jag anade...tråkigt att jag nyss beställt matchking kulor som jag hade tänkt ha till toppjakten.

Är scenar en bra kula till toppjakten enligt dig?

Publicerat

Ja, det var det jag anade...tråkigt att jag nyss beställt matchking kulor som jag hade tänkt ha till toppjakten.

Är scenar en bra kula till toppjakten enligt dig?

är farten bara moderat så funkar det.

Publicerat
  • Författare

är farten bara moderat så funkar det.

Okej Ngn annan kula som är mer optimal?

Publicerat

.30 är nog bland det bästa om man önskar fina fåglar men med bra knock!

Har lite erfarenhet av den själv men känner dem som jagar toppfågel med 308 Lapua eller Sakos 123gr fmj är toppen kulor. Brukar sälja en del tjäder för uppstoppning och uppköparen är lyrisk över .30 skjutna tuppar han ratar ibland mina skjutna med 6br :wallbash:

Generellt håller jag med maddog att sierra är styggare än scenar speciellt i 6mm där är sierra bannlyst för mig medan scenar fungerar bra. Har däremot skjutit rätt mycket fågel med Sierra Matchking 130gr 7mm utan problem så vet faktiskt inte hur 168gr kaliber .30 fungerar

Publicerat

Innan jag skaffade min BR jagade jag toppfågel med 168gr matchking i 308win. En trevlig kula som är lätt att hitta bra laddningar till men det är en liten chansning på fågel. Det blir hur bra som helst om man inte träffar vingknogen eller lite fel i bröstbenet då blir det inte vackert! Mitt råd är att testa men fundera lite extra över hur fågeln sitter innan du trycker av.

Publicerat

Fmj av den trubbiga sorten är ett säkert kort.

Visst är din 7mm Sierrakula ganska lågt laddad vilken fart går den i.

Publicerat
  • Författare

Okej, intressant. Kanske vågar testa sierran, hade ialf tänkt skeda kulorna (om det är till någon hjälp?).

Kör med Lapuas FMJ, men är inte störtnöjd med den. Men det beror antagligen på att jag är en dålig skytt, det är ju gärna materialet man skyller på.

Kanske blir något inköp av Scenar, men vilken vikt är att föredra?

Publicerat

Okej, intressant. Kanske vågar testa sierran, hade ialf tänkt skeda kulorna (om det är till någon hjälp?).

Kör med Lapuas FMJ, men är inte störtnöjd med den. Men det beror antagligen på att jag är en dålig skytt, det är ju gärna materialet man skyller på.

Kanske blir något inköp av Scenar, men vilken vikt är att föredra?

har knappt sett någon större skillnad vid skedning, tror det är sierras mantel som ställer till det inte själva öppningen.

Publicerat

Jag testade både skedning och epoxytätning på Sierran men håller med galenvovven: det hjälper inte vid fel träff.

Lapuas åttagrammare funkade bäst för mig, tillräckligt bra precision och den gav döda fåglar utan överdrivet slask. Att rekylen minskar är en sjujävla fördel vid toppjakt också, jag laddade till 860-870 m/s om jag tar det från huvet och det var inte farligt med 4,5 kg bössa. :thumbsup:

-- Mats

Publicerat

Fmj av den trubbiga sorten är ett säkert kort.

Visst är din 7mm Sierrakula ganska lågt laddad vilken fart går den i.

Jo den sköt jag med 7br så farten var rätt måttlig runt Vo 800 använde den även lite till hundjakten och fungerade helt ok även på 20-40meter så lite mera fart tål den nog för toppjakt