Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nightforce eller Kahles

Featured Replies

Publicerat

Gokväll. Har fått lite angenäma problem vad gäller val av kikarsikte.

Efter att mitt NF 2,5-10x50 havererat har jag på garantin blivit erbjuden ett NF 8-32 benchrest eller ett Helia CSX 2,5-10x50. Det var dom jag kunde få snabbast. Skulle gärna ha ett NF till men ett 8-32 har jag ju ingen större nytta utav. Nån som har nån erfarenhet av Helian? Vakar ganska mycket gris och mitt gamla sikte tyckte jag passade bra, gillade NP1 riktmedlet.

Hur håller sig Helian gentemot NF rent generellt?

Tacksam för svar och förslag. /Lars.

Publicerat

Men ta Helian för eventuell högre makts skull! Det är ju en helt ny värld som uppenbarar sig!

-- Mats

Publicerat

Gillar...plussettar...ditto...osv osv :)

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Publicerat

Ja, ganska enkelt val :thumbsup:

Publicerat

Vad hände med siktet som havererade?

Publicerat

Helian är helt klart det vettigaste valet till det du ska ha siktet till! Och om du tyckte att din gamla NF var bra till vak så kommer du att bli riktigt possitivt överraskad av Helian när du ska vaka.

Publicerat

Helia håller väldigt hög kvalitet på sina sikten och ligger inte långt efter dom bästa på marknaden. :thumbsup:

Publicerat

Inte tror jag att NF har något att komma med då det gäller vak så instämmer i kören. Vad hände med NF ?

Publicerat

Helian alla dagar i veckan! :)

Publicerat
  • Författare

Mitt NF tappade inställningen. Spred skotten 10 cm på 80 meter. Berodde på antingen att fettet i justeringen hårdnat eller att fjädrarna mattats av.

Siktet blev skickat till USA,men det fanns ej reservdelar att få tag på längre då siktet är drygt 16

Publicerat
  • Författare

Fel knapp... År gammalt.

Finns det nån på forat som har jämfört ovan nämnda Helia och ett NF NXS 3,5-15x56?

/Lars.

Publicerat

NXS 3,5-15x56 är helt klart bättre val för jakt än NF 8-32x56, men skymningsegenskaperna i Helian är fortfarande lite bättre, men ska du kombinera lånhållsskytte och jakt så är NXS 3,5-15x56 inget dåligt val. Jag hade ett sådant på min rävlocks pang förut.

Publicerat

Nja, mycket bättre skulle jag vilja säga, därtill oftast med ett riktmedel som är mer anpassad för vaktjakt än vad NF har i sina, de har för övrigt inga lite mer bastanta rm att fnula med./Christian

Publicerat

Ta Helian, min 1,5-6x42 ur samma serie mäter sig med min Zeiss Victory 8x42 handkikare i mörker. Ska tillägga att 8x56an ur samma serie är det enda jag kikat i hittills som är bättre än min 8x42.

CSX x50 lär därför knappast lämna dig besviken.:)

Publicerat
  • Författare

Hmm,ok. Får ta mig iväg och titta på en Kahles. Men ingen optiktillverkare verkar ha lika bra garanti som NF,livstids även på elektroniken.

/Lars.