Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Klass 2 för Rådjur vilken bössa & ammo?

Featured Replies

Publicerat

Hej.

Tänkte skaffa en Klass2 bössa för att skjuta Rådjur mm. Har bara tillgång till klass 2 vapen än då inte hela examen är klar än. Men jag känner att jag vill ut i skogen så fort som möjligt och framörallt övningsskjuta. Jag är vänsterskytt.

Vad har ni erfarna ute på sidan för tips? Tacksam för alla svar.

//Tomas

Publicerat

Kör med en Sako Vixen 222 med Lapua 3,6g kula. Funkar klockrent för mig :)

Publicerat
  • Författare

Min nybörjahjärna har fastnat för .243Winchester varför vet jag inte, är det en udda ammo? dyr?

Publicerat
  • Författare

Tackar! :smile:

Publicerat

Om du avser jaga rådjur mestadels så hade jag tveklöst valt just .243. Den är helt överjävla bra till rådjur, du får kortare flycktsträckor och en mindre vindkänslig patron. Nu är väl sällan vinden något problem då man skjuter på moderata avstånd men då jag höll på som mest med denna hantering så fanns inga andra alternativ än just .243. Nu sköt jag mest med Normas 6,5 gr blyspets och det var med den kulan en och samma riktpunkt till 200 meter. Det är i princip samma med .222 MEN .243 levererar avsevärt mycket mer kraft på 200 meter än .222.

Idag jagar jag med .222 så visst fungerar den utmärkt men anledningen till den kalibern nu är att jag jagar rätt mycket räv och då känns .243 jobbig.

Har för mej att Norma säljer jaktmatch i .243.. så övningsplugg finns.

Samtidigt, .243 blir dyrare att skjuta än .222 så kolla priser och bestäm dej. Såg även att de bromsat laddningen i deras 6,5 gr blyspets. Den gick tidigare ut med 945 m/s vilket gav den en trevlig kulbana men nu hade de backat som sagt. Skit samma, inga stora avvikelser.

Du kanske ska kolla efter en trevlig bössa som passar dej och sen får du väl se hur grovt hålet i pipan är? 5,6 eller 6,1?

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Tackar för infon, det kan hända att man får haka på på rävjakt också, vad menar du med att 243:an blir jobbig?

Publicerat

Jag vill lägga min röst på att du tar till dig Hippens sista mening.

Väldigt klokt råd som jag anser att allt för få tar till sig.

Publicerat

även jag är vänster skytt,och kan varmt rekomdera dig en ruger no1,å i just 243 brkar dom vara billiga,,, 243 finns som jakt match och det ser ut att vara en fin kula som jag tror skulle vara fin fin även för toppjakt med..

Publicerat
http://vildsvin.se/images/blank.gif här kommer en länk till en otroligt billig jaktammunition till 243 win vet inte om det är bra grejer men läs och bedöm ni som kan :smile:
Publicerat
blank.gif den där länken kan blivit konstig ledsen i så fall :wub:
Publicerat

testade att spara som och sedan lägga in sidan som bild kanske funkar bättre :smile:

post-10838-0-65111100-1353007967.gif

Publicerat

ledsen om jag tagit upp platsen lite på denna tråd ville bara hjälpa till men det gick inte att länka från den jäkla sidan :sad::wub:

Publicerat

Det är lugnt Linus :biggrin:

Tackar för infon, det kan hända att man får haka på på rävjakt också, vad menar du med att 243:an blir jobbig?

Det är bara jag som har dysfunktionella tankar.. Jag har någon sjuk idé om att inte använda för grova grejer till något vilt, skulle krasst sett nästan klara mej med 17 MachII tror jag.. eller 22lr men där sätter div lagstiftning hinder i min väg. Jag tycker att .243 är för mycket våld för räv helt enkelt.. samtidigt så ska du veta att när jag höll på som mest med rävjakten så köpte jag just en .243 enkom för räv :wallbash:

Nu laddade jag själv så jag fick ihop en rätt mysig rävpatron men fixade inte att skjuta med den bössan så den rök rätt fort pga bommade rävar. Därefter vart det .222 för jag insåg att jag nattetid sällan kunde utnyttja de där extra metrarna jag fick i räckvidd.

Men ska du huvudsakligen jaga rådjur så skulle jag försöka leta efter någon trevlig bössa, gärna ny, och sen välja just .243.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Tackar för tipsen, självklart kommer det bli en hel del klämmande och kännande. Det som känns lite lurigt är att man har pangat lite med höger bössa fast jag skjutit vänster med dem. Själva omladdningen har varit med höger hand. Skaffar jag en riktig vänster så sker omladdningen med vänster och det kommer nog kännas konstigt i början. Men man får träna och träna.

Publicerat

Varför inte en 223 en fin klass 2a med bra ammoutbud

Publicerat

Japp! TAcka inte nej till någon vettig pang med .223.. Lite extra drag i den kulan jämfört med .222.

Publicerat

Jag fick en underbar Sako 243 av pappa när jag konfirmerade mig. Den gudomligt en stund men sedan började den sprida mer och mer. Jag misstänker att ägaren före mig inte gjort det han borde i forma av vapenvård. Jag sköt kanske 500 skott och sedan var det kört. Vi laddade en äldre variant av Normas helmantel som var lite plattare i toppen och fungerade bra på fågel och sköt mycket tätt. Tippset att köpa en ny skall du ta på allvar eftersom kalibern rel fort jämfört med andra tar slut på pipan. Den som säljer en begagnad är kanske inte heller helt ärlig med skicket på bössan. Han kanske rent av säljer den för att pipan börjat skjuta sämre och vill bli av med skiten. :verymad: Om bössan skjuts utan att rengöras kan pipan vara slut efter bara så lite som 700 skott. Därefter blir det både dyrt och tråkigt.

Publicerat

En 5,6x52R i en fin kipplauf B-)

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Publicerat

Hör hemma någon annan stans kanske men Krall, var hittar du ammo till den och ev kulor. Lite svårt med utbud tycker jag. Har själv tittat på flera sådana...

Publicerat

Som vänsterskytt med siktet inställt på rå och räv är ju Browning BLR i 243 helt ideal.

HK 630 i 222 eller 223 vore ju ännu bättre men dom har tyvärr Svenska Jägarförbundet förbjudit.

MEN 243 är inte en bra kaliber för övning (i synnerhet inte i BLR som inte går att pipa om) eftersom den käkar pipa. HKarna däremot räcker livet ut.