Publicerat November 16, 201213 yr Funderar på att skaffa en tax inom en snar framtid för att komplettera mot laikan. Till nästa höst kommer jag troligtvis börja studera i Uppsala och då bo i lägenhet där. Är det någon som har erfarenhet av hundhållning under liknande förutsättningar? Att få ut hunden i skogen kommer inte vara något problem, det har man helgerna till. Men jag tänker främst på vardagslivet. Hur tror ni det kan funka? Laikan kommer bo hemma, den vill inte föräldrarna släppa. Mvh!
Publicerat November 16, 201213 yr Funderar på att skaffa en tax inom en snar framtid för att komplettera mot laikan. Till nästa höst kommer jag troligtvis börja studera i Uppsala och då bo i lägenhet där. Är det någon som har erfarenhet av hundhållning under liknande förutsättningar? Att få ut hunden i skogen kommer inte vara något problem, det har man helgerna till. Men jag tänker främst på vardagslivet. Hur tror ni det kan funka? Laikan kommer bo hemma, den vill inte föräldrarna släppa. Mvh! Mycket beror väl på hur långt du har mellan universitet och bostaden och om du hinner smita hem under lunchen och rasta hundarna. Det bäste vore ju om taxen kunde bo hemma och hålla laikan i sällskap men å andra sidan är det ju trevligt med lite sällskap på orten också.
Publicerat November 16, 201213 yr Författare Mycket beror väl på hur långt du har mellan universitet och bostaden och om du hinner smita hem under lunchen och rasta hundarna. Det bäste vore ju om taxen kunde bo hemma och hålla laikan i sällskap men å andra sidan är det ju trevligt med lite sällskap på orten också. Det är ett problem som jag ganska sent kommer kunna värdera. Då lägenhetstillgången är som den är! Ja precis, det hade ju varit optimalt! Tyvärr så har föräldrarna klart och tydligt sagt att de inte släpper in en till hund, de är nöjda som det är. Kanske kommer de på andra tankar när de ser en taxvalp?
Publicerat November 16, 201213 yr Hund i lägenhet är ju inget problem. Sen beror det på vad du pluggar. Jag har aldrig haft så mycket fritid som när jag pluggade (Ekonom). Hade varit hur enkelt som helst att ha hund då. Men så hade vi ju väldigt lite föreläsningar.
Publicerat November 16, 201213 yr Det är ett problem som jag ganska sent kommer kunna värdera. Då lägenhetstillgången är som den är! Ja precis, det hade ju varit optimalt! Tyvärr så har föräldrarna klart och tydligt sagt att de inte släpper in en till hund, de är nöjda som det är. Kanske kommer de på andra tankar när de ser en taxvalp? Ja visst är det så med studentbostäderna. Det kan bli nära och det kan bli tvärs genom Uppsala tyvärr. Ja, du får väl hoppas på det sistnämnda. Dom är ju så små, söta & goa att kela med.
Publicerat November 16, 201213 yr Författare Ja valpsjukan är nog mitt starkaste kort. Jag kommer läsa till civilingenjör så i det långa loppet beror det kanske på hur nära lägenheten ligger..
Publicerat November 16, 201213 yr Det beror helt och hållet på ditt schema, men generellt sett har civ.ing utbildningar ganska mycket självstudier jämfört med tex. veterinär/läkare. Jag började själv att plugga i höst och jag har aldrig haft så mycket tid över till hundarna förut. Du kommer nog inte att ha i närheten av lika mycket fritid när du börjar jobba sen. Skaffa valp! förutsättningarna kommer sällan att vara bättre.
Publicerat November 16, 201213 yr Författare Det beror helt och hållet på ditt schema, men generellt sett har civ.ing utbildningar ganska mycket självstudier jämfört med tex. veterinär/läkare. Jag började själv att plugga i höst och jag har aldrig haft så mycket tid över till hundarna förut. Du kommer nog inte att ha i närheten av lika mycket fritid när du börjar jobba sen. Skaffa valp! förutsättningarna kommer sällan att vara bättre. Nej det är ju sant. Kanske skulle passa bra att vänta ett år? Så hinner man fixa bostad och komma igång ordentligt med studierna och allt vad det innefattar.
Publicerat November 16, 201213 yr Som skrivits innan så har man ganska mycket egenstudier under tiden man pluggar läser en biologikandidat och vi har mycket lärarledd undervisning och vi har oftast bara förmiddag ibland em. Tror som du skriver att det kan vara bra att hitta en lägenhet först, då har du kommit in i pluggandet osv. sen att tänka på är väl att hitta ett boende där du får ha hund /Fredrik
Publicerat November 16, 201213 yr Ja det kan ju vara en bra idé. Då har du tid att leta efter bra kullar och att tajma in valpåldern under första sommarlovet. Uppsala är ju ett litet helvete att hitta en bra lägenhet i. Om man inte har oändligt med pengar vilket man inte brukar ha som student. Har du otur måste du dela lägenhet/studentkorridor ett tag och då är det inte säkert att dom tillåter hund.
Publicerat November 16, 201213 yr Det beror helt och hållet på ditt schema, men generellt sett har civ.ing utbildningar ganska mycket självstudier jämfört med tex. veterinär/läkare. Jag började själv att plugga i höst och jag har aldrig haft så mycket tid över till hundarna förut. Du kommer nog inte att ha i närheten av lika mycket fritid när du börjar jobba sen. Skaffa valp! förutsättningarna kommer sällan att vara bättre. +1 Samma erfarenheter! /Må
Publicerat November 16, 201213 yr Skaffar du en tik så har du en dag/veckohusse här som kan hjälpa till att motionera den under veckorna
Publicerat November 19, 201213 yr Författare Skaffar du en tik så har du en dag/veckohusse här som kan hjälpa till att motionera den under veckorna Ja men titta. Jag skall absolut ha en tik då västlaikan också är en tik så det lät som ett riktigt trevligt förslag!
Publicerat November 19, 201213 yr Ställ dig även frågan om du kommer att hinna jaga tillräckligt med båda. Finns inget värre än att känna att man inte kan ge en jakthund tillräckligt med tid i skogen. Vet hur det var när jag även hade rådjurshund, sista åren fick han ju inte jaga alls så mycket som han borde.
Publicerat November 19, 201213 yr Författare Ställ dig även frågan om du kommer att hinna jaga tillräckligt med båda. Finns inget värre än att känna att man inte kan ge en jakthund tillräckligt med tid i skogen. Vet hur det var när jag även hade rådjurshund, sista åren fick han ju inte jaga alls så mycket som han borde. Det kommer nog bli ett större problem längre fram i jägarlivet. Just nu har jag relativt få kontakter, vilket gör att jag till och med kan tycka att laikan får för lite tid. Så var det i allafall förra året. Redan i år är det bättre. Men man får ju först kontakterna när man har en bra hund. Och det arbetet har jag väl en bit kvar med. Det svåraste i det läget är att jag inte kunnat jaga på hemmamarken hela tiden för då är ju grisarna borta efter ett tag, på lite mer lugna ställen. Men det är en mycket bra iaktagelse som jag faktiskt inte givit en tanke! Tåls att tänka på.
Publicerat November 19, 201213 yr Måste vara kanonläge att skaffa en smådrivare nu när alla ska jaga gris, vet om flera jaktlag som det inte finns en i överhuvudtaget. Alltså 1000tals ha som det i princip inte jagas rå på det tradionella viset längre. Men som sagt den måste få komma ut i skogen oxå.
Publicerat November 20, 201213 yr Författare Måste vara kanonläge att skaffa en smådrivare nu när alla ska jaga gris, vet om flera jaktlag som det inte finns en i överhuvudtaget. Alltså 1000tals ha som det i princip inte jagas rå på det tradionella viset längre. Men som sagt den måste få komma ut i skogen oxå. Mycket därför jag vill ha det komplementet. För mig ger det inget att skjuta ett rå med kula för en wachtel som kommer i 180 km/h. Men känslan när man får ett långsamt drivet småvilt inom 20 meter och får panga med hagelsmällan är ju otroligt mycket härligare och om man då får göra det för egen hund så blir ju känslan 100 gånger bättre.
Publicerat December 7, 201213 yr Sitter å läser nya JoF där krönikören Ekenström har blitt med drever och upplever "hungern" jag pratade om, som sagt kanonläge ;-)
Publicerat December 7, 201213 yr Klart man kan ha en hund både i lägenhet och när man pluggar. Men betänk också att studier handlar om lite mer än bara studier... Jag vet inte vad du har för situation eller intressen, men man är ju aldrig så fri som när man flyttar hemifrån och börjar plugga. Och man kommer aldrig igen ha så roligt. Kanske kan det då vara gott att inte behöva vara den som går först från festen för att gå hem till hunden... Tro det eller ej, men det kan faktiskt bli så att det kommer att finnas annat som lockar även på helgerna, kanske kommer du att välja att inte jaga varje helg ens... Har du redan tillgång till en hund så hade jag väntat och känt lite på studentlivet innan jag bestämde mig för en till!
Publicerat December 7, 201213 yr Det kommer nog bli ett större problem längre fram i jägarlivet. Just nu har jag relativt få kontakter, vilket gör att jag till och med kan tycka att laikan får för lite tid. Så var det i allafall förra året. Redan i år är det bättre. Men man får ju först kontakterna när man har en bra hund. Och det arbetet har jag väl en bit kvar med. Det svåraste i det läget är att jag inte kunnat jaga på hemmamarken hela tiden för då är ju grisarna borta efter ett tag, på lite mer lugna ställen. Men det är en mycket bra iaktagelse som jag faktiskt inte givit en tanke! Tåls att tänka på. visst är det med bra hund får man många kontakter.... hade en grå/wachtel på gång men fick avbryta pga allergi från äldsta grabben.... vänta och se hur schemat blir innan du bestämmer dig...
Publicerat December 12, 201213 yr Författare I nuläget känner jag att jag ska vänta tills nästa vår. Då har jag hunnit komma in i studietakten samt att jag har hunnit festa av mig det värsta!