Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blir detta licenspliktigt?

Featured Replies

Publicerat

Hejsan Jag har en stoeger x20 i licensfritt utförande men jag har skjutit cirka 15000 skott med den = fjädern börjar bli trött. tror ni den blir 10 joule eller blir den licensbelagd med denna fjäder? http://www.progunner...ml?cPath=90_118

post-13506-0-50439800-1353103807_thumb.j

Fråga i Jägarförbundets area här på jaktsidan, dom kan kanske svara dig för dom har rätt så bra koll på såna här frågor.

Publicerat

Även om förbundet är duktiga så har jag svårt att tro att de kan ha den formen av insikten, röskinnjägaren, det handlar helt enkelt om att du måste testa din V0 och med känd vikt på kulan,

om du har mer än 10 joule då så har ett bekymmer ie du måste byta till en annan fjäder.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Även om förbundet är duktiga så har jag svårt att tro att de kan ha den formen av insikten, röskinnjägaren, det handlar helt enkelt om att du måste testa din V0 och med känd vikt på kulan,

om du har mer än 10 joule då så har ett bekymmer ie du måste byta till en annan fjäder.

/Christian

jo det blir ju Inge bra. Det blir nog att köpa den och prova med rabbit magnum 15,74 grains kulor i kronografen. Blir det över 10joule så får jag leta vidare efter orginalfjäder. Tack för svaren.
Publicerat

Hej

Ni som har lite erfarenhet av det här, är det verkligen fjädern som är den vanligaste boven i dramat?

Känns på något sätt som att fjädern borde vara hyffsat enkel att dimensionera för en i princip oändlig livslängd.

Publicerat

Jag ägde ett gammalt gamo luftgevär som spökade varje gång jag sökte licens. Problemet var att det fanns någon lista över licensbelagda luftvapen hos polisen och min avlidne far hade varit tvungen att söka licens på vapnet då lagen om max 200m/s först kom. Sedan var bössan skjuten med pilar och allt möjligt och helt slut men licenskravet kvarstod när jag skulle ta över den. Ledsnade och lämnade in den på skrotning för att slippa uppge den i varje licensansöka jag gjorde.

Publicerat

Det sägs ju tydligt att det är en fullängd aka fullfartsfjäder! Detta innebär ju att den kommer att leverera mer än 10 Joul om bössan i övrigt är i skick.

Publicerat

Gör det enkelt för dig och beställ en originalfjäder hos en handlare i stället, Sako Sweden har Berettas produktfamilj och återförsäljare finns här: http://www.sako.se/aterforsaljare.php

Publicerat

å

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

yes yes jag har kapat den så den gör strax under 200m/s med en 8 grains kula.