Publicerat November 17, 201213 yr Första rådjuret skjutet idag:) Fick mig en skaplig bock på 80meter som stod och sökte av området med nosen sin. Tur att vinden låg precis som den gjorde annars hade han nog fått korn på mig innan jag fick det på honom! Han kom uttrevandes bakom en gran då hunden vi hade för dagen drev ett annat djur kanske 150meter bort. Först såg jag hornen bakom en grankvist sedan kom hela huvet fram. Jag väntade lite till och han trevade ett par steg till ut från granen och då lät jag skottet gå i hjärta/lunga området som nu var fullt synligt. Jag han aldrig se riktigt var han tog vägen men såg att det iaf inte var utåt vilket gjorde att jag misstänkte att han flytt åt samma håll som han kom ifrån. Så min rapportering på radion blev typ "Jakob här, skjutit på bock och skottet kändes bra men jag såg inte vart djuret gick, misstänker bakom gran". Svaret lät inte dröja på sig då hundföraren som hade sin andra hund bredvid sig var alldeles nära. "Stå kvar på pass så kommer jag alldeles strax så tittar vi hur det ser ut på skottplatsen". Efter en stund kom föraren och han tog en snabb titt på platsen och rapporterade "mycket blod, den här hittar vi snart på". Och det stämde! Bocken hade kastat in bakom granen och tagit sig cirka 15meter med ett skott som blåst ut både hjärta och lunga. Hundföraren gav mig till och med beröm för "föredömligt skytte"
Publicerat November 18, 201213 yr Författare Tackar igen:) riktigt skön dag som gav topp-utdelning för min del:) imorn ska jag försöka fixa till trofén:)