Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Första jakten, första dagen, första såten, första timmen!

Featured Replies

Publicerat

Måste bara få berätta, var ute på min första jakt igår och den var helt fantastisk!

Blev medbjuden av en kompis att hänga med och gästjaga med han och hans bror. Skulle upp till Harbo för småviltsjakt med stötande hund, en trevlig liten tysk jaktterrier.

Hade sedan ett halvår tillbaka försökt hitta någon jakt men utan resultat så han fråga om jag ville följa med var inte svår att tänka över. Åkte tidigt igår bitti för att möta upp mina jaktkamrater, vi skulle bara bli 3 st så jakten fick en väldigt personlig atmosfär. Första såten blev jag placerad i ett jakttorn med en skog i ryggen och ett öppet fält på ca 40 m fram till skogen framför mig. Klättrade upp i tornet och började plocka färdigt med alla grejer medans hundföraren tog en promenad rakt in i såten med sin hund i koppel. Hade lånat en jaktradio som jag inte riktigt kom överrens med till en början men efter en stund så hoppade den igång och jag hörde hundföraren hade kommit igenom såten och skulle släppa hunden. Pulsen steg och fullt fokus infann sig genast, men efter några minuter så förstod jag såklart att bara för hunden var släppt så skulle det inte storma ut 100 olika vilt på engång ur skogen.

Hunden fick upptag och hörde den fara runt där inne på skallet. 10 senare ser jag första rörelse i skogen, en räv smyger sig sakta mot mig ut mot fältet, precis när den kommer fram till gräset höjer den blicken och får syn på mig och vänder snabbt in under några granner, min puls hoppar snabbt upp i 180 och jag försöker se om den kommer fram någonstans...men jag ser bara svansen 10 m bort som försvinner bakom en sten. Försöker lugna ner mig igen och lyssnar intensivt, ca 20 minuter senare efter hunden haft några upptag och tappningar så hör jag det prassla lite i ett buskage precis i gräskanten och ut kommer 3(!!!) st rådjur rakt emot mig och tornet, pulsen hamner på 280 och börjar fumla med bössan då jag inte kan skjuta dem framifrån...tänker om och om igen vänster eller höger vänster eller höger, satsar på vänster och lägger upp bössan och håller tummarna, de tar vänster sida om mitt torn ca 2-3 m bort från det. De kommer ganska fort så jag visslar till för att få dem att stanna till varav 2 av dem tittar upp och får panik när de ser mig med laddad bössa, de tar ett skutt och försvinner, den sista verkar inte riktigt fatta vad som händer men märker att något är på tok åt helvete så den tar sats och gör en båge ut ifrån den säkre skogen hans kompisar precis försvunnet i och löper ut på fältet och slänger sig i det höga gräset mitt på fältet ca 30 m bort från mig. Håller på få hjärtsnurr i tornet, trodde jag var rökt då jag blev upptäckt men kanske får en chans till ändå.

Jag ser inte rådjuret som gömmer sig men jag vet PRECIS vart den gömmer sig, siktar intensivt och bara väntar och väntar på att han ska ställa sig upp. 10 minuter senare och inget händer, pulsen har lagt sig någorlunda och jag ropar på hundföraren över radion som börjar röra sig åt mitt håll för att stöta upp rådjuret. Han kommer ut från skogen och jag pekar åt rådjurets håll, han släpper hunden och den far iväg full fart fokuserad...MEN han springer förbi då han fick upp spåret efter de andra 2 rådjuren som sedan länge är borta. Hundföraren suckar och gör bössan redo medans han går närmare, ca 5-10 ifrån där rådjuret ligger står han när den förstår att den är upptäckt och slänger sig upp och först tar ett skutt så den står mellan mig och hundföraren och ingen av oss kan skjuta, sen en skjut till och försvinner in i skogen bakom hundföraren...båda sänker sina vapen och ser lite besvikna ut,..HELT plötsligt sekunder efter ser jag mellan 2 granar hur rådjuret stanna till för att slänga en snabb blick bakåt, jag ser en bredsida och tar min chansen...jag höjer bössan och trycker av...det blir tyst...så tyst jag ser inte rådjuret längre. Vad hände? Träffade jag ens? Tankarna började snurra i huvudet, jag klättrar ner från tornet och pratar med hundföraren 2-3 för att få ner bådas puls lite. Hunden är långt borta på egna äventyr så vi slänger en snabb blick bakom en av grannarna rådjuret tittade fram emellan och där ligger den fint stilla på marken. Lyckorus sprids genom hela kroppen och jag har gjort det jag länge länge velat göra =) Första jakten, första dagen, första såten, första timmen!

Skotten tog inte perfekt, blev lite sneskott då rådjuret han se mig precis innan jag tryckte av och tog ett halv steg i sidled, den gick in genom höger sida och ut precis vid vänster framben. Men det gav knall och inget lidande som resultat så jag är ändå nöjd.

Vi hängde upp den på en tjock gren och flådde och passade den på plats, alltid undrat om jag skulle klara av att döda ett sånt fint djur som Bambi...men kände ingen ångest eller oro alls utan bara tvärtom. Jag har fixat mat till mitt bord, precis som när jag fiskar. Bambi hänger nu och mörar i ett kall garage så nästa helg blir det förhoppningsvis festmåltid =)

Blev 2 såtar till denna dag, andra såten gav inget upptag eller kontakt, sista såten såg vi 6 rådjur men på ca 200m avstånd, då vi inte kunde täcka hela såten med passkyttar så fick vi njuta av synen av dem glatt skutta iväg över fälten =)

På bilden över passet är jag riktade åt vänster, i det mörka gräset låg rådjuret och lurade...

Längtar redan efter nästa tillfälle att få jaga, tackar Mattias och Andreas för denna otroliga upplevelse. Fick se 9 rådjur och en räv på mycket nära håll, och skjuta ett av rådjuren. Helt klart en av de bästa dagarna i mitt liv =)

post-12002-0-08819800-1353247030_thumb.j

post-12002-0-90330400-1353248925_thumb.j

Publicerat

grattis

Publicerat

Grymt kul, grattis!

Publicerat

Härliga tider! Grattis :smile:

Publicerat

strålande

Publicerat

Grattis!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Grattis o trevlig läsning! :smile:

Publicerat

Grattis första villtet är ju alltid speciellt

Publicerat

Trevlig läsning, och grattis! :)

Publicerat

Stort grattis!!

Publicerat
  • Författare

Tack =) blev riktigt hooked på jakt nu, vill bara ut igen...så hoppas jag får chans till jakt ännu engång.

Gillar att vandra i skog och mark, men som vanlig skogsturist så får man sällan se djuren på så nära avstånd(om man ens nu får se dem alls) så bara det är en upplevelse i sig.

Publicerat

Grattis till en trevlig jaktdag!!

Publicerat

Stort grattis, bra gjort!

Publicerat

grattis på dig och hoppas att pulsen lagt sig.....