Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

kombis vara eller icke vara

Featured Replies

Publicerat

Då man studsar runt i skogen med hunden så är det en ruger lyx som ligger stadigt i handen. Öppna riktmedel som suger så där kommer nya in. Hagelbössan ja den har fått svingas lite då o då efter gråkappor. Mer är det ej. 222:an i skåpet är helmysig o ja den tar räv o rå so tittar förbi passet i framtiden. Klass 1:an är ett jäkla ocker till hva 1640 ala mögsmed ( nämligen mig ). Ful som stryck men qr o aimpoint samt 2,5-10x56 kikare av tysk härkomst kommer göra den duglig iaf.

Men kombi. Det är något tilltalande där. Vet ej varför men det är bara så. En kombi/drilling ska självfallet ha en hakmonterad tysk kikare av lagom storlek. 1,5-6x42 eller varför inte 6x42 för enkelhetens skull. Klass 1 helst då. Hagel kal 16 för prisets skull. Japp import då.

Har man kombin för vakjakt då klass 1 kan dyka upp? Kombi för skogspassen när man jagar med hund? Inte hänt iår men kanske kommer det någon dag iaf.

Vad befattar sig kombin med hos er? Vilka jakter får den följa med på?

• Svar 65
  • Visningar 12,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Var på lite "slyngeljakt" i helgen (älg, gris, rå och räv på listan). Där jag stod på pass i mittsåten så fick jag en såndär gyllne ide om att en kombi hade ju varit bra på en sådan här jakt och hjär

• Det är i detta man inser varför den engelska kolven är överlägsen...... /T

• Jag har haft ett flertal kombis och när jag använder dom som ovan dvs börjar morgonen med lite smyg eller vak och fäller en fin bock för att sedan notera att det sträcker bra med duvor över en holme 1

Posted Images

Publicerat

Läste kompis :(

Publicerat
  • Författare

Jaktkompis har jag resan. Hon må va liten men jäkel till o skälla på dom små sakerna under jorden ;) så nu va de kombi de v frågan om :D

Publicerat

Köpte en kombi nu till höstens jakt får jag jagar mycket rådjur/räv med drivande hund. Beror på vart man är ich jagar med försöker alltid ha med den nu, kanske är för att den är ganska ny men oftast kommer djuren på ca 50 meter och då är det tråkigt att ha hagelbössan ;)

Publicerat
  • Författare

Helt klart ett vettigt användningsområde det! Det är en anledning till o ha kombi vilket jag ju har funderat på några ggr.

Kan tänka mig det är skönt o slippa ha med två vapen ut när man bara går ut o går på marken utan någon direkt plan för något öht. Då har man till allt från sträckande fåglar till löpande rävar på marken. Samt när det börjar mörkna slår man sig bara ned o slänger på kikaren så vips så har man lämplig bössa för detta oxå.

Hmm där är ett användningsområde som skulle tilltala mig mkt. Känns sådär lustigt o ha vapen i bilen även om man så bara går in på macken o betalar soppan :o

Publicerat

Var på lite "slyngeljakt" i helgen (älg, gris, rå och räv på listan).

Där jag stod på pass i mittsåten så fick jag en såndär gyllne ide om att en kombi hade ju varit bra på en sådan här jakt och hjärnan satte igång och skulle övertala köptarmen att det nog var läge att börja leta efter något vettigt.

När jag kommer hem så sätter jag mig som vanligt ner vid datorn med ett nyöppnat worddokument där jag ska lista för och nackdelar.

Det som jag efter mycket om och men kommer fram till är att för min del så finns det inget i kombins fördelshörna som kan slå magasinkapaciteten på studsaren och med en välanpassad studsare så tar man rävarna i språng också (med lite träning givetvis, vilket behövs med hagel också).

Därför lär det inte bli något kombiköp för min del inom den närmsta tiden.

Vad det gäller montage så är det både snyggare och smidigare med vridmontage på en kombi, hakmontage det har man på drillingar och grova dubbelstudsare.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

Kan hålla med dig om mkt men hak ska man ju självfallet även ha på kombi. Det är ju så stilfullt o lyfta av kikaren ;)

Mkt klarar man med studsare istället som du säger. Det är väl där argumenten haltar lite för kombi för ens egna garderob. Tyvärr tror jag inte att jag blir vass nog med kulgevär för o skjuta upphoppande rävar ur gryt med kula. Där vill jag nog ha alla hjälpmedel jag kan få i form av hagel i mängder. Men man kan ju inte få allt.

En drilling är ju klart bättre på alla punkter iom att dom har två hagelpipor. Men tyngden gör det mindre intressant för mig vilket jag kan tänka mig är en stor anledning för andra likaså?

Publicerat

Skulle vilja säga att i frågan hak eller vrid så fälls avgörandet på vad för sikte som ska monteras. För alla sikten utom de med rak tub så föredrar jag vrid eftersom du då slipper att ha ring kring objektivet för DET är fult.

Nåväl, vad gäller skott mot rävar som kommer ur gryt så är hagelgevär helt klart att föredra. Våra jakter skiljer sig vessäntligt åt så att jämföra våra behov kommer bara ge upphov till onödigt diskuterande. Själv är jag inte så glad i grytjakten, vilken jag förstått har en vesäntlig del i ditt jagande därför kommer diskutionen att halta.

Drilling eller kombi?

Här resonerar jag enligt följande, rätt eller fel, inte vet jag.

Kombi = En kipplauf med MÖJLIGHET att avlägga ett hagelskott om läget är rätt.

Drilling = Ett hagelgevär med MÖJLIGHET att avlägga ett kulskott vid rätt tillfälle/läge.

I ditt fall mad grytjakt osv så är nog drillingen ändå att föredra.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Jag använder en gammal Brno kombi till samma som David skrev, drevjakt på rådjur och räv främst.

Ofta i skogsterräng och då är möjligheten till en snabb hagelsmäll ett måste. Jag står oftare beredd med hagelpipan på de markerna.

Samtidigt är det bra att ha räckvidden med kulpipan nära till hands.

En kombi blir ju en kompromiss på många sätt, och jag tycker inte att den är så väldigt allround som det skrivs ibland.

Men visst är det praktiskt på en del jakter. Framförallt om man väljer riktmedel och montage noga.

En annan fördel är att det är lätt att hitta bra och billiga beg. kombin. Då kan det ju vara värt att testa konceptet, så att säga.

Publicerat

Som Joacim skriver ovan ser jag min kombi som en kipplauf med möjlighet till hagelskott. Har en 'äkta finne' dvs en Valmet 412 i 5,6x52R/12. Precisionen i kulpipan är riktigt bra...håller klisterlapp på 80 m...och ingen värmestegring. Toppas av en Kahles C 1,1-4x24 som är fast monterad i riktigt låga MAK-ringar. Använder den ffa till trädskällarjakt (bra när man jagar in unghund att kunna ta skott med hagel på nära håll genom lite ris och grenar), bäver och rådjur :)

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Publicerat

Jag har jagat mycket med en Tikka Kombi 12-222 kanonfint kulvapen med fin precision, allt som allt så har det gått iväg kanske 3 hagelskurar genom den på jakt , sätter du det i jämförelse till alla 222:or så hade jag likväl kunnat haft min vixen redan då.

Det har alltid suttit ett kikarsikte på den ska i ärlighetens namn sägas.

Farsgubben skulle skjuta Rå med sin Drilling(utan kikarsikte) i helgen och fipplade till det med att skjuta kula i en hagelsituation vilket som tur var resulterade i en praktbom!

Valmöjligheter kan vara bra men är ändå bara en möjlighet till att välja fel eller fippla bort ett bra läge för att sedan skjuta i ett sämre.

Publicerat

Klart intressant ämne! Jag får erkänna att jag under många år trodde/ansåg att en kombi är "en drilling fast med bara en hagelpipa" - och betydligt billigare.

Idag är väl frågan snarare om min jakt kräver två hagelpipor och om jag i så fall även ser behov av en kulpipa för att sträcka ut avstånden lite. Eftersom jag aldrig jagar med hagel i princip så är inte en drilling överst på önskelistan. En kuldrilling kunde ju däremot kanske vara nåt annat.

Ska man tänka kombinationsvapen så är det nog ändå en kombi för den ultimata rävlockbössan som ligger bäst till. Har även tänkt en del på en bergstutzen men det var av fel skäl, så att säga. Där skulle en kipplauf med en klen klass 1 pipa ligga bättre till tror jag.

Med en R8 i skåpet har jag dock tillgång till allt jag vill ha på ett kulvapen förutom den lägre vikten och ffa charmen/känslan av att jaga med en kipplauf. Men det är smällar man får ta ;)

Publicerat

Lånade kusinens kombi i 12+7x57R med ett Aimpoint för några år sedan. Han lånade ut den för att han inte kom överens med den.

Jag tyckte den var bra i början men rätt snart så kom jag underfund med att den var som en dåligt injagad blandras av lustigt kombination... Typ den funkar till allt men är inte bra på nått.

Sen var trycket till kulpipan långt o släpigt och det gjorde inte kulskotten lättare. Givetvis behöver inte trycket vara dåligt på den du eventuellt väljer men på kombivapen i den lägre prisklassen så brukar det vara standard att trycket är lite halvkass enligt min mening.

En drilling är bättre på alla sätt. En vanlig drilling får man anse vara en hagelbössa med möjlighet till ETT kulskott och en kuldrilling som en dubbelstudsare med möjlighet till ETT hagelskott.

Publicerat

Jag har burit med mig min kombi rätt mycket i höst. Det har då gällt skogsjakt med tyskan. Ett par gånger har den smällt, och då har det varit nötisar och kajor som kommit i vägen. Några gånger har jag haft drevjaktspangen istället, av någon anledning är det de gångerna som rådjuren och rävarna dykt upp. Egentligen har jag inte saknat kombin de gånger jag valt drevjaktspangen, däremot har jag känslomässigt saknat drevjaktspangen när jag haft kombin.... Sammanfattningsvis, min kombi upplever jag som en kompromiss, en kompromiss som kanske inte riktigt motiverar sin plats i skåpet samtidigt som jag ändå gillar den....

Publicerat

Har svårt att se ett mer optimalt vapen till smyg/vak efter ostört vilt än en kombi. Förutsättningen är givetvis att kulpipan skjuter lika bra som en bultpang..

Optik och skjutteknik är en utmaning som jag ser det..

Idealet kanske skulle iof vara en kuldrilling med en klass 1 pipa + en klass 3 pipa. En bergstüdsen med en hagelpipa helt enkelt.. :tongue:

/Må

Publicerat

Har svårt att se ett mer optimalt vapen till smyg/vak efter ostört vilt än en kombi. Förutsättningen är givetvis att kulpipan skjuter lika bra som en bultpang..

Optik och skjutteknik är en utmaning som jag ser det..

Idealet kanske skulle iof vara en kuldrilling med en klass 1 pipa + en klass 3 pipa. En bergstüdsen med en hagelpipa helt enkelt.. :tongue:

/Må

Dvs en bockdrilling.:-)

Publicerat

Ahh!!

Där har vi den! Klass 4 dock på finpipan..

post-698-0-23194400-1353322631_thumb.jpg

Undra vad den väger?

/Må

Publicerat

Kombi eller drilling så gäller det att skjuta mkt och använda hjärnan vid skottillfällena, alldeles för mkt "tog fel pipa" när det gäller dessa kombivapen. Rätt använda är de kanon men gäller att man vet vad man pysslar med.

Publicerat

Jag har haft ett flertal kombis och när jag använder dom som ovan dvs börjar morgonen med lite smyg eller vak och fäller en fin bock för att sedan notera att det sträcker bra med duvor över en holme 100m bort,plocka av kikaren och skörda ett knippe fåglar innan hemfärd.

Där är jag riktigt nöjd med vapnet.

De gånger drevjakt efter klass2 och 1 vilt stått på agendan har jag inte trivts med att ha en kombi i nävarna,det kräver helt klart sin man att hantera en kombi på ett bra sätt när rådjur,grisar och allt annat med tassar och klövar kutar över trånga pass och smala skjutgator.

/Mike

Publicerat
  • Författare

En drilling i all ära men jag är uppbyggd med samma kroppstyp som en dagmask. Vilket inte ger några fördelar för en kal 12/12/någonting då tyngden blir ganska så hög oftast. I en perfekt värld hade man köpt en kal 20/20/7x57:a men så är inte fallet. Loclande snarare o testa kombi för sakens skull. Mad mikes jakt är mer min typ av jakt.

Har ren hagelbössa men de som följer med mest på gryrjakten är ruger 10/22:an då den är mest allround för den jakten då mest grävling ligger nere o hunden nyper fast som så vackert ! :D

Publicerat

Kör Kombi vid skogfågeljakten och även vid rådjursjakt är det tänkt. Har en 12/222

Publicerat
  • Författare

Okej skogsfågeljakten kan jag tänka mig den är praktisk för. 222 är klart enklast. Fast någon tysk kombi/drilling ska självfallet ha någon skev jäkla kal typ 5,6x52r eller liknande bara för sakens skull. Blasers äldre kombi lockar lite faktiskt..

Publicerat

Om jag inte har helt fel så finns det väl drillingar som inte är så tunga men då ffa äldre tyska/österrikiska vapen, som kan vara svårare att hitta

Hittar du en fin kombi så är det ju bara att testa och se vad du tycker.

/Fredrik