Publicerat November 19, 201213 yr Hej Long time reader first time poster! Jag står nu inför mitt första vapenköp efter att äntligen ha tagit jägarexamen. Har sedan tidigare skjutit mycket med .308 Win och trivs bra med den kalibern. Åkte ut till den närliggande vapenaffären för att se på utbudet och fastnade ganska omgående för Remington 700 modellen. När jag sedan såg att den fanns inom min tänkta budget så var det nästan klart. Gick hem och började läsa på och insåg ganska snabbt att det fanns en del små problem med vapnet. Stocken Vad jag har förstått så är stocken inte "freefloat" och relativt lätt. Detta skall visst göra att vapnet tappar precision efter ett tag, samt att vapnet inte går bra tillsammans med skjutstöd. Eftersom mitt stora intresse ligger i vak och smygjakt så vill jag ju vara säker på att skottet sitter där det ska. Är det någon som har erfarenhet utav SPS'ns original stock? Hur beter den sig på avstånd upp till 200meter? Sedan undrar jag ifall någon kan ge klarhet i hur vapnet sköter sig med skjutstöd? Har läst en del där det framgått att lättare stockar ofta medför problem när det kommer till skjutstöd. Avtryckaren Har läst att avtryckaren är trög och bör justeras. Här har jag hört två olika varianter. Den ena nämner en skruv på avtryckaren som justerar känsligheten. Medan vissa säger att man måste plocka isär hela bössan för att nå fram till de tre skruvarna inuti för att ändra känsligheten på avtryckaren. Sedan uppskattas andras tankar och erfarenheter utav vapnet. Och ifall det finns andra vapen som jag kanske borde titta närmare på istället. All hjälp uppskattas och jag ber om ursäkt för ännu en tråd om Remington 700.
Publicerat November 19, 201213 yr Hej Long time reader first time poster! Jag står nu inför mitt första vapenköp efter att äntligen ha tagit jägarexamen. Har sedan tidigare skjutit mycket med .308 Win och trivs bra med den kalibern. Åkte ut till den närliggande vapenaffären för att se på utbudet och fastnade ganska omgående för Remington 700 modellen. När jag sedan såg att den fanns inom min tänkta budget så var det nästan klart. Gick hem och började läsa på och insåg ganska snabbt att det fanns en del små problem med vapnet. Stocken Vad jag har förstått så är stocken inte "freefloat" och relativt lätt. Detta skall visst göra att vapnet tappar precision efter ett tag, samt att vapnet inte går bra tillsammans med skjutstöd. Eftersom mitt stora intresse ligger i vak och smygjakt så vill jag ju vara säker på att skottet sitter där det ska. Är det någon som har erfarenhet utav SPS'ns original stock? Hur beter den sig på avstånd upp till 200meter? Sedan undrar jag ifall någon kan ge klarhet i hur vapnet sköter sig med skjutstöd? Har läst en del där det framgått att lättare stockar ofta medför problem när det kommer till skjutstöd. Avtryckaren Har läst att avtryckaren är trög och bör justeras. Här har jag hört två olika varianter. Den ena nämner en skruv på avtryckaren som justerar känsligheten. Medan vissa säger att man måste plocka isär hela bössan för att nå fram till de tre skruvarna inuti för att ändra känsligheten på avtryckaren. Sedan uppskattas andras tankar och erfarenheter utav vapnet. Och ifall det finns andra vapen som jag kanske borde titta närmare på istället. All hjälp uppskattas och jag ber om ursäkt för ännu en tråd om Remington 700. Har en Remington 700 SPS i 308win och får såhär i efterhand inse att jag gjorde en del felaktiga val då jag skulle skaffa mitt första kulvapen. Med de jag nu har i bagaget kan jag säga att Remingtons 700 SPS inte hamnat högt på min lista. - Kolven är plastig, ostadig och har du otur så spänner den mot pipan vilket förändrar träffläget - i sämsta fall rejält som för mig. Träffade övre hörnet på en inskjutningstavla 50x50cm när jag precis fått slut på justeringsmån i kikarsiktet. Slutade med att jag beställde hem en laminatkolv som systemet därefter plastbäddades ner i. Kostade mig cirka 2500kr för import av kolv, kolv och plastbäddning. Innan dess hade en vapensmed förgäves försökt få plastkolven att sluta spänna vilket resulterade i en hyfsad hög med plastspån på golvet. - Trycket justerades till ca 1,2kg av en vapensmed då man som orutinerad absolut inte bör ge sig i lag med dylika justeringar. Kommer inte ihåg vad jag fick betala för detta dock men efter justeringen blev plötsligt bössan betydligt bättre på att träffa där jag ville - Skjutstöd av benmodell är inte att tänka på med orginalkolven tyvärr. Den är för mjuk i sin konstruktion och jag upplevde förändring i träffläget på nästan 7cm då benstöd monterades på, förändringen fanns t.om då man använde inskjutningsstöd vilket jag var glad att jag upptäckte på skjutbanan och inte på ett pass i skogen. Efter plastbäddning och laminatkolv försvann detta fenomen. Allt som allt så kostade min "prisvärda" Remington 700 SPS med rapplig plastkolv lika mycket som en splitter ny Tikka T3 med plastkolv efter att jag fått modifiera bort de jag ansåg defekt. Mitt råd är att du istället försöker hitta en begagnad Tikka eller Sako i samma kaliber om det är prisbilden som är din begränsning. Då gråter du bara en gång... Om avsikten är att bygga om - annan kolv etc. så kanske en Remington är vad du söker. Finns bra utbud med eftermarknadsdelar till Remingtons 700 serie. Har du inte de drömmarna så är det nog roligare att ha en annan Remington modell i vapenskåpet, kanske en begagnad med träkolv eller för den delen vilket annat fabrikat som helst förutom just en SPS med plastkolv sladdrigare än en halvfull plastkasse från en större matvarukedja M
Publicerat November 19, 201213 yr Författare Tack för ett bra svar! Ska försöka ta en titt på de nämnda alternativen. Har 700 LTRen lyckats rätta till de problem som SPSen har? Är det någon som har erfarenheter utav märket: Howa? Verkar ju också vara en "lågpris" bössa, men frågan är ifall den lider utav samma problem som SPS'en. *Tänk att vapen köp skulle vara så svårt.*
Publicerat November 19, 201213 yr Vad jag minns så ska LTR:en vara mycket bättre än SPS var endel som gjorde precisions riggar med LTR som grund så den sak vara klart bättre men finns andra här som har bättre koll än vad jag har. /Fredrik
Publicerat November 19, 201213 yr en LTR har så vitt jag minns och minns rätt en HS precison stock, det är ett enormt kliv upp i kvalité jmfr med en GB glasslådeplast stockade SPS, det är dock inte det som är poängen, alla stockar utöver en SPS är att rekommendera, trä, laminat, komposit, metall. Alla rem 700 har advokatsäkra tryck från fabrik, låt någon som kan justera det.nu Alla rem 700 är en och samma låda+pipa om det inte är frågan om en sån där tre kantig pipa och eller en pang från costum fabriken, 5R pipa eller rigg som går till det militära. Det är således inte så mycket att göra med pipa/låda/trycke om man får det att skjuta tightare än såg 25 mm på 100 meter. Därefter är det bara skyttens praktiska förmåga som gäller/Christian
Publicerat November 19, 201213 yr Alla rem 700 har advokatsäkra tryck från fabrik, låt någon som kan justera det.nu Där fick juristen allt till det M
Publicerat November 19, 201213 yr Författare Tack för många givande svar! Tikka bössorna är mycket intressanta men de nya ligger utanför min tänkta budget och efter ha sökt (började sökandet för några veckor sedan) så har jag haft svårt att hitta begagnade Tikka bössor. Undrar ifall någon har erfarenhet utav Howa 1500. Verkar vara solid och mycket prisvärd, och den har en bättre stock än SPS'n(?). De enda dåliga kommentarerna jag har hittat är det faktum att de är en billig bössa, utan att de beskrivit vad som gör bössan "dålig". Samt den eviga frågan. Är Howa och Weatherby Vanguard samma vapen med olika namn. Om inte är det bara stocken som skiljer sig (kvalitets skillnader, erfarenhet)? Som sagt evigt tacksam för all hjälp!
Publicerat November 20, 201213 yr Tack för många givande svar! Tikka bössorna är mycket intressanta men de nya ligger utanför min tänkta budget och efter ha sökt (började sökandet för några veckor sedan) så har jag haft svårt att hitta begagnade Tikka bössor. Undrar ifall någon har erfarenhet utav Howa 1500. Verkar vara solid och mycket prisvärd, och den har en bättre stock än SPS'n(?). De enda dåliga kommentarerna jag har hittat är det faktum att de är en billig bössa, utan att de beskrivit vad som gör bössan "dålig". Samt den eviga frågan. Är Howa och Weatherby Vanguard samma vapen med olika namn. Om inte är det bara stocken som skiljer sig (kvalitets skillnader, erfarenhet)? Som sagt evigt tacksam för all hjälp! http://www.blocket.s...?ca=23_8&w=3��- Se denna som ett exempel, prisklass som en Remington SPS men troligen väldigt mycket bättre. Harva igenom blocket så kommer du att hitta, kanske till och med där ett vettigt kikarsikte ingår! M
Publicerat November 20, 201213 yr Trycket går ju att justera själv med medföljande insexnyckel? Det som är själva grejjen med X-Mark Pro trycket. Kolven skall ligga mot pipan där framme, preassure point kallas det. Detta är pga den rappliga konstruktionen av kolven. Har själv en likadan. Inte direkt någon bänkskytte dröm
Publicerat November 20, 201213 yr Tja en pressure point är till för att sätta tryck på en annars sladdrigt tunn pipa, det amerikanarna kallar sporter pipa, inte vår beteckning, så att den inte skall värmesprida för mycket, det förutsätter per definition för att det hela skall fungera en stadigare framstock som inte slår sig eller skevar som en glacelåda. Det är faktiskt inget fel med en trästockad rem 700 om man bara ser till att bädda lådan och frilägga pipan. Angåndee Tikka http://www.blocket.se/jonkoping/Vapengarderob_43722941.htm?ca=11&w=3 http://www.blocket.se/gavleborg/TIKKA_M65___Schmidt_Bender_43521471.htm?ca=11&w=3 /CHristian
Publicerat November 20, 201213 yr http://www.blocket.se/jamtland/Husqvarna_1900__Remington_seven_med_mera_43248400.htm?ca=11&w=3&last=1 En rem seven, den lilla men braiga remingtonen./CHristian
Publicerat November 20, 201213 yr Jag skulle absolut rekomendera en begagnad bössa i stället för ny. Visst är det härligt att köpa en ny men du betalar väldigt mycket extra för just att den är ny. Det finns många riktigt fina bössor på blocket som är i så gott som nyskick speciellt i stockholmstrakten. Jag köppte min Benelli Comfort så och den var inte ens använd alla lappar satt kvar.
Publicerat November 20, 201213 yr http://www.blocket.se/jamtland/Husqvarna_1900__Remington_seven_med_mera_43248400.htm?ca=11&w=3&last=1En rem seven, den lilla men braiga remingtonen./CHristian Vilket kit, löp och köp Skickat från min HTC Sensation Z710e