Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tips o goda råd till ny el. beg. kikarsikten

Featured Replies

Publicerat

Jag söker efter tips och goda råd vid inköp av ny el. beg. optik av bättre kvalitet nu.

Till 416 rem mag har jag tänkt köpa ett 1,1-4 el. 1,5-4 *20 el. någonstans där runt omkring med 30 mm tub. Inte medförstorande riktmedel. Inte belyst riktmedel.

Till 8 mm rem mag har jag tänkt mig 1,5-6*42 el. 2,2-10*42 el. någonstans där runt omkring med 30 mm tub. Inte medförstorande riktmedel. Vet ej här ännu om det blir med el. utan belyst.

Prisklass 5-6000 kr/st är jag beredd på lägga.

Det finns ju en hel uppsjö av kikarsikten av god kvalitet. Jag håller på och kikar runt på säljannonser på bägge forumen (robsoft) samt blocket.

Sikten som jag tittar på nu är Helia, SoB, Zeiss, Leupold, Vortex, Karl Karps, Swarovski o Nikkon.

Jag har även läst igenom FAQ- tråden på robsoft om optik och dess kvalitet. Vilka som är köpvärda.

http://forum.robsoft...hp?f=31&t=53038

:thumbsup:

Bägge mina gamla Helia S for direkt efter jag lagt ut annonsen på blocket till en o samma köpare. :thumbsup: Den ena var 27 år (märkt Husqvarna Vapen från den tiden då Husqvarna hade agenturen på dom) så den hade några år på nacken och den andra hade jag ingen ålder på men den bör har varit något åt det hållet också.

Jag tackar på förhand för alla goda tips och råd. :smile:

Publicerat
  • Författare

Jag är själv oerhört nöjd med mitt Vortex Viper HS 1-4x24 som sitter på min 9,3x62, läs mer här: http://lipoptena.blo...-riktmedel.html

Och en liten bild genom siktet:

PA100136b.JPG

Det ser bra ut! :thumbsup:

Publicerat

Jag har tittat lite på Karl Kaps o det verkar som att de inte är FMC vilket givetvis i s f påverkar skärpa, ljustransmition mm till det negativa.

Publicerat
  • Författare

Jag har tittat lite på Karl Kaps o det verkar som att de inte är FMC vilket givetvis i s f påverkar skärpa, ljustransmition mm till det negativa.

Ok! Då kan man stryka Kaps sikten.

Publicerat

Helia S är mitt tips ;-)

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

Helia S är mitt tips ;-)

Ja, dom var bra med ståltuben men jag tänkte förnya mig och slippa medförstorande riktmedel. Jag vet inte om någon annan Helia S som inte har medförstorande riktmedel. Vet du?

Publicerat

Ja, dom var bra med ståltuben men jag tänkte förnya mig och slippa medförstorande riktmedel. Jag vet inte om någon annan Helia S som inte har medförstorande riktmedel. Vet du?

Nä jag har aldrig sett nåt heller, förresten sitter jag i samma tankar som dig men om jag byter blir det till ett belyst :-)

Publicerat
  • Författare

Nä jag har aldrig sett nåt heller, förresten sitter jag i samma tankar som dig men om jag byter blir det till ett belyst :-)

Ok! Hela siktet är gjort i stål och väger drygt 1/2 kg i modell 1.5-6*42 och är rekyltåligt i grova kalibrar och även stötar.

Inte en gång har jag behövt skjuta in siktet igen oavsett om det har suttit på 8 mm rem mag el. 416 rem mag och en sak är då säker. Det är stålklackar och stålringar som gäller.

http://www.blocket.se/lulea/Karl_kahles_helia_s_43460629.htm

Såhär ser det ut ett 2,2-. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Är det ingen som har några fler tips att komma med???

Publicerat

Jag har nån Docter som är optisk och i övrigt helt ok. Har ju även Varipoint o Swarre PVI-2 HG att jämföra med. Störrsta skillnaden är (förutom pris) att Varipointens självjusterande belysning är helt klart bättre än övrigas. Blir lätt en massa justerande av belysningen i gryning o skymmning. Har även en Duralyt som är ok, ingen självjusterande belysning o mer kantoskärpa än övriga men ändå helt ok för sitt pris.

Publicerat
  • Författare

Hej!

Eftersom mina kunskaper är ganska så begränsade inom detta omr. med självjusterande riktmedel/belysning så får du du gärna förklara det lite för mig.

Jag har ju inget behov av belyst riktmedel mer än att det ska kanske bli det på 308:an någon gång i framtiden nu när man har köpt sig en jaktkoja där man kan sitta o vaka på räv bl. a.

Någon grisjakt är inte aktuell för mig ännu vad jag vet.

Du får gärna ta lite foton på resp. och skicka till mig på bondersbyn@hotmail.com

så får jag något att se och jämföra med och gärna på riktmedlerna till resp. sikte om du inte kan länka dom från resp. hemsida.

Mvh

Publicerat

Hur är nikon kikarna då? Funderar också på att köpa nytt. Inte allt för dyrt. Är det bra kvalite?

Publicerat

Jag har en Monarch E 2,5-10x50 belyst som jag haft sen 06 tror jag. Jag är jättenöjd med den och den fungerar oklanderligt. Har läst om folk som har problem med att det är svårt att finna bilden i den med ändrad förstoring men det är inget jag upplevt.

Jag hjälpte en kompis beställa en icke belyst Monarch Africa 1-4x20 och även han är helnöjd, han har den på sin 9,3a och ska byta bössa nu men behåller siktet för nästa bössa.

Publicerat

Leupold vx6!

Ligger möjligtvis aningen högre i pris än vad du tänkt, men är milsvida bättre än de begagnade äldre europeiska i samma prisklass. Jag har en 1-6x24 som jag är toknöjd med. Känns lite som den perfekta kikaren för drevjakt, i en rimlig prisklass i förhållande till swarovski.

Publicerat
  • Författare

Hur är nikon kikarna då? Funderar också på att köpa nytt. Inte allt för dyrt. Är det bra kvalite?

Läs hår i tråden så har du omdöme på det mesta på marknaden.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=31&t=53038

Publicerat
  • Författare

Nu har jag bestämt mig för det ena siktet och det blir ett Vortex 1-4*24.

http://www.lightforce.se/sida7.html?app=2&product=viper-pst-1-4x24-mrad-42755

Jag har fått ett bra pris och säljaren på Lightforce som jag pratade med igår garanterade att det klarar av 416 rem mag utan några problem. :thumbsup:

Publicerat

Tror Vortexen blir kanon. Tycker det verkar vara ett riktigt intressant sikte. Recension när du provat det :smile:

Publicerat
  • Författare

Tror Vortexen blir kanon. Tycker det verkar vara ett riktigt intressant sikte. Recension när du provat det :smile:

Fråga laddgårdsväggen Flex! :wink::thumbsup: Han har minst ett tror jag. :thumbsup:

Publicerat

Jo har själv haft ett Viper PST 6-24x50 SFP som jag tyckte var riktigt bra men såldes pga att jag ville ha lägre lägstaförstoring. Inget fel på siktet i sig alltså

Publicerat

Hej!

Eftersom mina kunskaper är ganska så begränsade inom detta omr. med självjusterande riktmedel/belysning så får du du gärna förklara det lite för mig.

Jag har ju inget behov av belyst riktmedel mer än att det ska kanske bli det på 308:an någon gång i framtiden nu när man har köpt sig en jaktkoja där man kan sitta o vaka på räv bl. a.

Någon grisjakt är inte aktuell för mig ännu vad jag vet.

Du får gärna ta lite foton på resp. och skicka till mig på bondersbyn@hotmail.com

så får jag något att se och jämföra med och gärna på riktmedlerna till resp. sikte om du inte kan länka dom från resp. hemsida.

Mvh

Självjusterande - justerar automatiskt ljusintensiteten på belysningen i siktet efter omgivningens ljus. Är mest ett "problem" när man vakar i skymningen. Blir ju ofta att man ser ett djur, sätter igång belysningen, justerar den till lagom nivå, avvaktar på att djuret ska ställa sig rätt vilket kanske tar en kvart. När du sen sätter siktet till ögat så blir du bländad för det har ju blivit rejält mycket mörkare under tiden du väntat. Man kan utan tvekan justera efterhand men då blir det till att böka med det o vifta med bössan vilket jag undviker när det står djur framför tornet.

Använder man belysningen mest på natten eller dagen så är det ett mycket mindre bekymer eftersom ljuset ändrar sig mycket mindre då.

En annan sak som jag upptäckt är att reglagen till belysningen helst ska vara enkla o snabba att sätta igång. Skottchanserna kommer ju som en snigel o försvinner som en blixt. Att försitta en skottchans för att man inte hann få igång belysningen känns bittert.

Bäst belysning jag upplevt är Trijicon:s som är igång alltid och som justerar sig själv.

Publicerat
  • Författare

Ok! Då förstår jag lite hur det fungerar. Det är inte lätt att förstå när man inte har haft med belysta riktmedel att göra förut.

Jag kommer ju att få belyst riktmedel nu på Vortexen som jag har beställt så jag får väl se om jag blir klok på det till slut men kan jag jaga utan belyst riktmedel så gör jag det så länge jag kan det utan att sätta på det. Det är tur att man har bekantar som har kläm på den biten och som får visa mig hur det fungerar. Den ena jobbar på Jaktcenter här i Kalix så han ska få lära mig hur det fungerar.

Jag får nog tacka nej till dina sikten för jag tror att dom hade överstigit min budget kraftigt.