Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Äldre luftgevär med V0>200 m/s, licens?

Featured Replies

Publicerat

Om man har ett äldre luftgevär inköpt runt -90, och man minns att V0 på kartongen var satt till 218m/s för licensgränsen gick vid 220 m/s på den tiden. Hur är det med licens för ett sånt luftgevär idag??

Måste man införskaffa det eller finns det något, som mitt minne säger, före år som gör det godkänt?!

Publicerat

Om man har ett äldre luftgevär inköpt runt -90, och man minns att V0 på kartongen var satt till 218m/s för licensgränsen gick vid 220 m/s på den tiden. Hur är det med licens för ett sånt luftgevär idag??

Måste man införskaffa det eller finns det något, som mitt minne säger, före år som gör det godkänt?!

Du har fel vad gäller gränsen: den ligger idag på E0 max 10 Joule (energi, inte hastighet) medan den före 1988 eller 1991, minns inte riktigt, då lagen ändrades låg på ett V0 max 200 mps (hastighet, inte energi).

Glöm hastigheten - det handlar om energin: 10 Joule blir precis 200 mps med en kula som har vikten 0,5 g - som en standarddiabol i 4,5 mm. Skulle kulan vara en sån där helgjuten blydank som levereras med billiga kinesbössor får den inte ens göra 110 mps innan bössan blir olaglig, men Crosmans HV-kula får gå i nästan 280 mps helt lagligt.

Är det kaliber .22 så ligger en vanlig diabol runt 1 g, vilket ger strax över 140 mps innan gränsen passeras - men kineskulorna får inte ens gå i 100 mps...

Ifall du har köpt en idag tillståndspliktig men då tillståndsfri bössa för lääääänge sen så får du fortsätta äga den, men ifall du avyttrar den måste nya ägaren söka tillstånd.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Jag äger en gammal El Gamo Magnum i kaliber 4,5mm som enligt spec på kartong, och efterforskningar i nu tid för och kontrollera mitt minne, hade en V0 på 218m/s. Gränsen då det såldes skall ha varit 220 m/s vill jag minnas, där av spec på 218...

Det var i vartfall licensfritt då det inköptes, men idag med en standard kula 0,5g kommer det upp i nästan 12 Joule och hade mao varit licenspliktigt. Jäkla skjuts i den ivartfall och bra precision med om än kantig och lite grov kolv!

Kikar man på någon av de hunting pellets som finns på luftvapen.se med lite högre vikter kommer man upp i 14 Joule, så det borde vara rätt ohälsosamt och bli träffad av en sådan kula!