Publicerat November 20, 201213 yr Någon som har någon erfarenhet om denna i 308win? har ett gäng sånna hemma och tänkte prova dessa på älgen. Vad jag läst mig till så är den lite hårt för rå? Igentligen hade jag tänkt prova 165gr men fick tag på dessa till ett bra pris.
Publicerat November 21, 201213 yr Författare Ingen? Nån som har någon erfarenhet av kulan alls? Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat November 21, 201213 yr Svårt att tänka mig att den är för hård för rå. Tror du kommer bli nöjd. Jag har skjutit rätt mkt vilt med 180gr AB i 300WM. Nästan alltid samma resultat med den. (dvs knall o fall)
Publicerat Januari 15, 201313 yr Har kört med 165 gr AB i308 ett tag nu.796 m/s med 43,5 gr N202 och F215. 50 cm Blaserpipa. Bra precision och kulbana men slår sönder rätt bra vid benträff. Sköt en räv rakt framifrån på 40 m, inget utgångshål!
Publicerat Januari 16, 201313 yr Har kört med 165 gr AB i308 ett tag nu.796 m/s med 43,5 gr N202 och F215. 50 cm Blaserpipa. Bra precision och kulbana men slår sönder rätt bra vid benträff. Sköt en räv rakt framifrån på 40 m, inget utgångshål! Den expanderar rätt fort och får sedan ett relativt liten diameter. Kan lova dig att den gick genom men gav ett litet utgångshål.
Publicerat Januari 16, 201313 yr Jag tycker att du skall läsa här och bilda en egen uppfattning om kulan, det lilla jag har testat AB kulor så har de inte direkt imonerat på mig i frågan om precision, dvs skjutit ung ok men inte heller dåligt, dock har kulans uppförande varit helt utan invändningar och jag har varit väldigt nöjd i den delen. /Christian
Publicerat Januari 16, 201313 yr Christian, Jag skrattade lite inombords då du länkade till Nathans hemsida då han nyssens på hemmaplan (Nya Zeeland) blivit anklagad för att enbart pyssla med "klipp&klistra" och alltså inte har några egna erfarenheter av varken kulor/kalibrar eller skytte/jakt. Detta får andra dryfta om, hemsidan är ett utmärkt uppslagsverk för att skaffa sig information och Nathan vet ett och annat om mycket inom jakt och skytte. Raggarö .
Publicerat Januari 16, 201313 yr ?-tja det var ju faktiskt ganska roande, för egen del har jag inte kunnat säga på en enda punkt att han har fel, att jag sedan inte skulle gå fullt så långt som han i vissa slutsatser ser jag mer som en personlighetsfråga. Jag gillar allt utom två saker som han gör, det ena är detta med att hålla framstocken, det fungerar inte för mig, två är att hålla på med att värmeglödga kulor, det tror jag inte på som koncept, utan man får hålla sig till andra metoder och eller kulor. Jag gillar i övrigt hur han ser på detta med jakt. /Christian
Publicerat Januari 16, 201313 yr Nu är det väl så enkelt att Nathan blivit synad ett par gånger av "fel folk", dvs människor med andra erfarenheter. Kan då dessa inte acceptera att alla inte behöver tycka lika = det förhatliga konsensus så skriver de en massa negativt t.ex klipp&klistra. Raggarö
Publicerat Januari 16, 201313 yr Fick den att skjuta som en dröm i min .308 och jag har några grisar och rådjur med den, inga problem. Mvh!