Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Leupold VX-3 2,5-8x36

Featured Replies

Publicerat

Är det ett bra sikte för drev/sitta och vänta på hjort på kvällar?

Kanske VX-R 2-7x33 med firedot?

Tror säkert ett VX-R 2-7x33 eller VX-3 2.5-8x36 är bättre än mitt gamla Tasco 3-9x40 på kvällen iallafall? :P

Eller ska man lägga lite till och gå på Docter 1,5-6x42 med 4A?

Publicerat

Jag är helnöjd med min VX-2 scan. 2-7x33 och har funderat på byta mot VXR för belysningen men i ditt fall är nog en Docter bättre för vakjakten.

Publicerat
  • Författare

Jag är helnöjd med min VX-2 scan. 2-7x33 och har funderat på byta mot VXR för belysningen men i ditt fall är nog en Docter bättre för vakjakten.

Har nog bestämt mig efter att blivit tipsad om att beställa leupold från USA för ett mycket billigare pris att det blir en sån, då VX-R 2-7X33 med Firedot 4.

1783_s7.jpg

Sen i framtiden när man har jobb och lite mer pengar att röra sig med blir det nog swarre eller nåt liknande detta får duga tillsvidare!

Som sagt bara det är snäppet bättre än min gamla Tasco så :)

Publicerat

För att svara på din första fråga. Nä... det är inte särskilt bra varken för drevjakt eller att vaka hjort på kvällarna.

Varför??

Sann lägsta förstoring är ca 2,5x och i tillägg det har du ett tämligen snävt synfält.

Optisk kontrast hos VX-R sjunker ganska drastiskt i dåligt ljus plus 33 mm är ganska klen objektivstorlek.

Jag skulle lägga på nån tusenlapp och köpa en ny Karl Kaps Classic 1,5-6x42 ...eller för all del Doctern du nämner ...eller en Meopta Meostar B-)

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

För att svara på din första fråga. Nä... det är inte särskilt bra varken för drevjakt eller att vaka hjort på kvällarna.

Varför??

Sann lägsta förstoring är ca 2,5x och i tillägg det har du ett tämligen snävt synfält.

Optisk kontrast hos VX-R sjunker ganska drastiskt i dåligt ljus plus 33 mm är ganska klen objektivstorlek.

Jag skulle lägga på nån tusenlapp och köpa en ny Karl Kaps Classic 1,5-6x42 ...eller för all del Doctern du nämner ...eller en Meopta Meostar B-)

Men är den bättre än min gamla 80 tals tasco på kvällen är det okej, är den det?

Publicerat

I princip 'allt' är bättre än din gamla Tasco...och VX-R är inget skitsikte...långt ifrån. Ett robust och bra DAGLJUSSIKTE. Grejen är att du kan göra en vettigare affär och få ett sikte MYCKET bättre för dina ändamål... än att du stirrar dig blind på att köpa en ny billig USA-kikare. För i stort sett samma peng kan du få något riktigt bra. Ha lite is i magen. För en tid sedan sålde tex Herbert ett belyst Meopta Meostar 1,5-6x42 i nyskick här på forumet för ca 5000 kr B-) Jag har haft ett VX-R 2-7x33...och jag sålde det ganska snabbt. Det är som en 30-06...klarar det mesta men är inte bra på nånting :wink: Synfältet känns riktigt snävt...på 2x förstoring (sann förstoring 2,5x) känns det väldigt trångt på korthållspass eller som hundförare. När det skymmer blir det snabbt 'murrigt' i siktet. Belysningen är dock bra med med en stor spännvidd på intensiteterna. Och som sagt...Leupolds robusthet och pålitlighet är det få som ifrågasätter :)

Publicerat

Jag har ett VX-R med Ballistic firedot som riktmedel.

Jag skjuter räv utan snötäcke som ljuskälla och är över det hela taget ganska nöjd med siktet, välj hellre duplex som riktmedel eftersom ringen i mitt sikte kastar en lite skum skugga.

Detta om du ändå väljer att köpa ett VX-R trots Kralls sågning :dry::wink:

Tjörnbon som också använder 30-06 som är riktigt bra på att slå ihjäl allt jag pekar på :thumbsup:

Publicerat

Nja...jag sågade det väl ganska kärleksfullt ändå!? :wink: Missförstå mig rätt...VX-R är bra sikten...om än med vissa begränsningar (som jag försökt belysa). Men för priser man får de för i USA helt klart prisvärda! 2-7x33:an är ett bra dagljussikte...kanske det perfekta siktet för nordisk älgjakt som passkytt om man prioriterar låg vikt och smidighet!? :cool:

Här exempel på en Europé som är bättre för trådstartarens specifika ändamål (drevjakt och vaktjakt kvällstid...dock med liiiten brasklapp för rm2 som är ett bra drevjaktsriktmedel men som kan vara lite sämre i dåligt ljus)... :yes:

http://forum.robsoft...p?f=61&t=151062

Här är antagligen samma sikte på Blocket...

http://www.blocket.s...24.htm?ca=3&w=3

Psst! Prutmån till ca 5000 kr skulle jag drista mig att säga...

Publicerat

Det här hittade jag också vid en snabb Blocket-koll (nu är ju trådstartaren från Finland dock...)... :geek:

Nikon Monarch E är bra sikten...om du vill ha belyst för överkomlig penning...prisvärt. Detta skulle jag noga överväga om jag vore i dina skor Anton! Du kanske har nån 'ruotsi-kontakt' som kan vara mellanhand!? :cool:

http://www.blocket.s...tm?ca=3&w=3

Kippis! :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Det här hittade jag också vid en snabb Blocket-koll (nu är ju trådstartaren från Finland dock...)... :geek:

Nikon Monarch E är bra sikten...om du vill ha belyst för överkomlig penning...prisvärt. Detta skulle jag noga överväga om jag vore i dina skor Anton! Du kanske har nån 'ruotsi-kontakt' som kan vara mellanhand!? :cool:

http://www.blocket.s...tm?ca=3&w=3

Kippis! :thumbsup:

När du säger det så har jag ju en gudfar som bor i stockholm, har importerat en bil från sverige mha av honom så ett litet mesigt kikarsikte borde väl inte vara nåt problem? ;)

Publicerat

Inget att fundera på...köp! :)

Publicerat
  • Författare

Inget att fundera på...köp! :)

http://www.camerasto...r4b-p-2209.html

Detta är väl inte samma sikte, det har inte ratten ovanpå? Endå har det samma namn som det i annonsen?

IL borde väl stå för illuminated?

På dethär står det belyst, har de bara blandat ihop beskrivningarna?

http://www.camerasto...tta-p-2210.html

Virrigt...

Publicerat

De verkar ha förväxlat bilderna. Monarch E finns både med och utan belysning...det är de två varianterna som du länkar till...men med förväxlade bilder som sagt. Men det är väl bättre att köpa den från Örebro och spara 200€ :)

Publicerat
  • Författare

De verkar ha förväxlat bilderna. Monarch E finns både med och utan belysning...det är de två varianterna som du länkar till...men med förväxlade bilder som sagt. Men det är väl bättre att köpa den från Örebro och spara 200€ :)

Hur är det med garanti osv isåfall :/

Publicerat

Vet inte hur det är med Nikons kikarsikten...men för deras kameraprylar gäller Europagaranti. Det är ju dock inte allom givet att garantin 'hänger med' när man köper begagnat...även om siktet i princip är helt nytt. Har för mig att en handlare/generalagent inte är tvungen att erbjuda garanti annat än till förstahandsköparen...även om de flesta gör det av 'goodwill'. Du får väl ringa Nikon Finland och fråga! :)