Publicerat November 25, 201213 yr Jag är inne på att köpa min första jakthund (en jämte). För att det ska gå hem riktigt här hemma med sambon är det nästan ett krav att den skall fungera att ha inomhus som "familjehund" också. Alltså inte stå i hundgård när man inte är ute och jagar eller tränar honom. Hur fungerar jämtar att ha inne? Alla jag känner har sina ute i hundgården dygnet runt, året runt, vilket jag inte tycker är så trevligt då jag vill ha en duktig jakthund som även är en trevlig familjehund. Dock är ju min fråga om det går/är optimalt? Huvudsyftet är ju givetvis att ha en riktigt duktig jakthund och då vill jag ju inte att det hämmas av att han även är en familjehund med vad allt det innebär.. Så ni med erfarenhet kom med era synpunkter hur dom fungerar. Är min önskan en utopi eller är det fullt möjligt med en jämte som ska fungera optimalt i skogen?
Publicerat November 25, 201213 yr Jämtar är defintivt hundar som man kan ha inne! Det är väldigt trevliga familjehundar. Du ska ha riktigt rejäl otur om du inte kan ha den inne och då menar jag OTUR!
Publicerat November 25, 201213 yr Din hund kommer inte hämmas av att vara en familje/innehund. Snarare kommer du stärka kontakten med din hund om den får vara med er större delen av tiden. Och en jämte är en härlig hund. Som tillägg till kommentaren ovan. Räkna inte med att det går perfekt om du inte jobbar med ledarskap och grundlydnad. Utan det fungerar ingen hund som innehund eller jakthund för den delen... Tänkt vad skönt med en hund som har dig som självklar ledare och du kan kalla in när den fått tag i fel djur. Står på grannmarken etc. Det gör det ofta i Småland . Ett plus är att du blir populär i jaktlaget också.
Publicerat November 25, 201213 yr Författare Tack för alla svar! Ja grundlydnad är väldigt viktigt för mig. Har haft hund innan, dock ingen jakthund. Nu får det bli till att börja leta efter duktiga uppfödare/avkommor.
Publicerat November 25, 201213 yr Enda nackdelen att ha hunden mycket inne är väl att du kommer att få flänga runt med dammsugaren stup i kvarten Jag tror också på att hunden snarare bli en bättre jakthund tack vare den kontakten du har med en familjehund.
Publicerat November 25, 201213 yr Har mina inne, funkar perfekt. En jämte och en wachtel. Båda är helt underbara med barnen också.
Publicerat November 25, 201213 yr Nu har jag inte en Jämte men min Finnspets funkar att ha inne och hon funkar att ha inne och som jakthund. Hon står bara några timmar i Hundgården när jag är o jobbar eller riktigt varma dagar då är hon hellst i hundgården. Men iövrigt så är hon inne med oss. Så jakthundar funkar att ha inne, sen skriver jag under på det dom andra skriver du får ett bättre band med din hud om du har den inne. Sen ser jag ju att det är inte bra jag som får trängas med hund i sängen, Min hon vill inte flytta sig från täcket när hon väl lagt sig.
Publicerat November 25, 201213 yr Enda nackdelen att ha hunden mycket inne är väl att du kommer att få flänga runt med dammsugaren stup i kvarten Jag tror också på att hunden snarare bli en bättre jakthund tack vare den kontakten du har med en familjehund. Får väl hålla med i båda påståenden. Första året vill man gärna kasta ut dom hela tiden men det går över
Publicerat November 25, 201213 yr Har båda våra hundar inne. en Jämte och en stövare. Funkar fin fint. Har dom ute ibland några timmar om dagen och så om vädret tillåter. Är nog bara mest positivt att ha dom inne. Plus att jag bor mitt i "stan" eller samhället kan man säga så det är mycket folk och bilar m.m. och det gör bara psyket starkare på hunden om den är van all rörelse, till skillnad mot en hund som sitter i hundgård 24/7 i nån by ute i skogen som blir nästan knäpp när den ser barnvagnar, andra hundar och bilar m.m. och ägaren tar bort den bara för att den tror att hunden är dum i huvudet när det igentligen var hans eget fel att hunden blev som den blev...
Publicerat November 25, 201213 yr Detta är en populär post. Vet flera som har bra jämtar inne, bland dom bästa jag jagat med är innehundar. Förstår inte varför man har hunden i hundgård 24/7 faktiskt, mycket trevligare att ha den inne.
Publicerat November 25, 201213 yr VI har hundarna med så mycket som möjligt, det ger mycket nöje att ha med dem hela tiden. Att folk har dem ute har alla möjliga orsaker, allergi i familjen, vill inte städa, tradition(jakthundar ska inte klemas med) osv.
Publicerat November 25, 201213 yr Jag har min jämte alltid med mig,sover alltid inne, går och lägger sig självmant i buren som alltid står öppen,hoppar givetvis upp i sängen när hon får lov,har ett staket runt min uteplats gjort av kompostgaller alltså 1 m högt,där är hon när jag är hemma har hittills aldrig hoppat över fast det går hundar ute på vägen,kan voffa till om det kommer nån hund som hon inte känner igen lös ute själv när jag är i stallet på dagarna har inte stuckit än...har haft henne lös ända från början.Även med mig på jobbet ligger inne på kontoret helst med huvudet på tröskeln så hon har koll,men går inte ut även när det kommer folk,lite trotsig runt året men vilken hund är inte det! Så det handlar om hur man vänjer dom från början tror jag,och älg jagar hon och älg har det skjutits för henne oxå Så nog ska man ha dom inne som med alla andra hundar tycker jag
Publicerat November 25, 201213 yr Har båda jämtarna inne och det är inga problem. Tror också att du får en bättre relation till hunden om den är med så mycket som möjligt.
Publicerat November 26, 201213 yr Stämmer in i kören jag också. Har en tik på 6 mån. Världens trevligaste hund att ha inne. /Lars.
Publicerat November 26, 201213 yr I mina ögon är hundgården endast en nödlösning, där ska hunden vara när inga andra alternativ finns, här har alltid hundarna bott inne, schäfer, jämthund och nu finsk spets, hunden är en familjemedlem inta nån jaktmaskin som man tar fram och dammar av ett par månader om året.Det är inte besvärligare att ha en jämte inne än det är med en pudel ( kanske lite mer dammsugning)
Publicerat November 26, 201213 yr har båda jämtarna inne, ute i hundgård på dagarna när vi jobbar men sedan är det att vara med familjen...
Publicerat November 26, 201213 yr Jämthunden är nog den bästa av alla hundar att ha inomhus(iaf av dom större raserna) Lugn, trygg men pigg och vaken. Finns med hela tiden men är inte störande. Är inte i vägen som tex en labbe kan vara när dom tussar runt fötterna. Naktdelen är förstås 2-3 månader med "hundvalpar" i alla hörn... Vår och höst fällningen. Hundar är flockdjur och följer sin ledare. Ska du vara ledaren för flocken så måste hundarna och du umgås. Antingen att du sover i hundgården eller att hunden får vara inne.
Publicerat November 27, 201213 yr Vi har våra tre inne på kvällarna/nätterna men är ute på dagarna, som innehundar är de jävligt trevlig.... Dom får va ute lite mer när vintern kommer så de blir ordentligt pälsade.... Jaktligt så spelar det ingen roll, man har ju en del kontakt "gratis"
Publicerat November 27, 201213 yr Man ska ju komma ihåg att hundarna är jävligt anpassningsbar och de som säger att hundarna inte går att ha inne osv de har nog lärt hundarna att vara ute från början och därmed vant sig med att va ute.... Man har ju samma problem om man vänjer hundarna att va inne jämt och så kommer man på att man ska skaffa hundgård, nu är det ju lite lättsammare att vänja dom med hage i efterhand än att vänja en vuxen hund som inte varit inne tidigare att va innehund...
Publicerat November 27, 201213 yr Instämmer med övriga, förutom den extra dammsugning det innebär tycker jag inte att du har något att oroa dig för, varken för att ha jämten som innehund eller att det skulle påverka jakten. Mina spenderar dagarna i hundgård och kvällar/nätter inne, tycker dom verkar trivas bra på båda ställena.
Publicerat November 27, 201213 yr Ett gott tips är att vänja jämten vid dammsugaren så kan man dra av pälsen ibland. Jag har en "påslös", annars skulle jag bli fattig.