Publicerat November 25, 201213 yr Hej! Kommer troligtvis inhandla en dämpare inom kort. (maxim) Jag kommer även att kapa pipan på mina Tikka t3 från 570mm - 510mm. Min stora fråga är om jag måste börja göra nya laddstegar och hitta nya laddningar när jag har monterat ljuddämparen eller kommer laddningarna fortfarande gå fint med ljuddämparen på? Kommer som sagt kapa pipan en 6 cm så jag antar att detta måste göras? Jag är även lite orolig och undrar ifall jag måste börja tänka på om jag ska använda ett långsamt eller snabbt krut nu, när pipan kommer bli kortare och ljuddämparen blir monterad? Jag skulle vara jättetacksam för svar från er!
Publicerat November 25, 201213 yr Du måste prova, men jag skulle ta en existerande laddning och prova rakt av. Skjuter den tillräckligt bra så behöver du inte göra nån stege.
Publicerat November 25, 201213 yr Författare Du måste prova, men jag skulle ta en existerande laddning och prova rakt av. Skjuter den tillräckligt bra så behöver du inte göra nån stege. Ja, precis så blir det. Men börjat fundera på det här med snabba och långsamma krut, men jag har fått för mig att det inte spelar så stor roll eftersom jag inte kapar pipan speciellt mycket. Jag valde just 51 cm eftersom det är måttet på tikkas originalpipor som är gängade. Vad tror du?
Publicerat Januari 1, 201313 yr Ja, precis så blir det. Men börjat fundera på det här med snabba och långsamma krut, men jag har fått för mig att det inte spelar så stor roll eftersom jag inte kapar pipan speciellt mycket. Jag valde just 51 cm eftersom det är måttet på tikkas originalpipor som är gängade. Vad tror du? Menar du om du borde byta krut/använda långsammare eller snabbare krut? Vad har du för kaliber?
Publicerat Januari 2, 201313 yr Kapade allt som gick på min sako i 308w Inte bytt krut för det, laddar med n202 och skickar 150 och 155er i omkring en 800m/s Monterade en ctm-4 på min.... Mvh Mangan.
Publicerat Januari 2, 201313 yr Som nämnt tidigare... Har du en laddning som skjuter bra nu, så fortsätt med den. Den kan mycket väl fortsätta att slå bra. Du kommer troligen att få lite lägre fart och annat träffläge. Men precisionen behöver inte förändras.