Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Drilling vid sällskapsjakt?

Featured Replies

Publicerat

Jag har funderat ett tag på att skaffa drilling, rätt sådan har dock inte visat sig än.

En fråga som har dykt upp är om det vid sällskapsjakt, vi kan säga klappjakt på hare eller fasan, anses ok att bära drilling med oladdad kulpipa? Eller anses det i likhet med halvautomat som en säkerhetsrisk, pga kulpipan?

Anledningen till frågan är att min jaktvapengarderob för stunden inte rymmer både drilling och en till hagelbössa, och att jag mycket sällan deltar i sådan jakt.

Publicerat

Jag sällskapsjagar mestadels med människor jag känner, men några få okända har varit med, och jag har aldrig upplevt någon form av oävenhet mot drillingar. Bara possitiva och nyfikna kommentarer. Känner man sig lite osäker man man ju öppna upp dagen med att berätta att man inte har med sig några kul-skott.

Publicerat

Jag skulle då inte säga ett knyst om det, även om jag skulle bli förvånad av att se en drilling på en fasanklapp - de brukar inte vara stockade för höga skott så den om har en drillig där får nog leva med att hen har ögonen på sig - inte av ovilja eller så, utan för att se om hen reder ut skyttet. Funkar det så lär mer än en bli imponerad..... Harklapper har jag sett folk med drillingar på - utan minsta gnäll.

Däremot har jag själv drabbats av att drillingen ses som en köttorgel och satans påfund, ett rådjursjaktens fördärv som är orsaken till att rådjursstammen skjutits sönder och samman fläckvis. Drillingar har bara skjutkåta köttjägare som inte förstår att bevara den svenska jaktens skäl och kultur. Knappast klappjakt så det har i sak inte med frågan. Men de är bara avundskjuka smålänningar.....

/T

Publicerat
  • Författare

Bortse från kolven, denna lär ordnas till på ett eller annat sätt så den hyfsat motsvarar den som sitter på min hagelbössa.:)

Publicerat

Jag har en drilling som används ofta vid jakt. Tycker det är viktigt med säkerheten så alltid vid jakt så informeras alla kamrater om detta. Står vid pass som är avsedda för kulvapen. Säkerhet först. Alltid veta var passgrannar är. Alltid kulfång. Kan bara se till mig själv, tänk först avstå skott om man inte är 100.

Publicerat

Men hur kan man vara säker på att den som tagit med sig en drilling på fasanklappen inte råkat pula dit en 7x57 också som i stridens hetta råkar avlossas och träffa en drevkarl, eller kanske torparjanne som är ute och slår morgonpissen 3km därifrån, rakt i pannan? Eller för den del på harjakten med resultatet att kulan studsar mot någon sten eller frusen mark och träffar passgrannen.

Publicerat

Men hur kan man vara säker på att den som tagit med sig en drilling på fasanklappen inte råkat pula dit en 7x57 också som i stridens hetta råkar avlossas och träffa en drevkarl, eller kanske torparjanne som är ute och slår morgonpissen 3km därifrån, rakt i pannan? Eller för den del på harjakten med resultatet att kulan studsar mot någon sten eller frusen mark och träffar passgrannen.

Genom att helt sonika svetsa igen patronläget vid morgonsamlingen! :cool:

Det kan du givetvis aldrig vara säker på, men nånstans måste man ju lita på/hoppas att man inte jagar med totala grönsaker som av vana laddar kulpipan med pansarbrytande ammunition.

Publicerat
  • Författare

Som exabit säger, säker kan man inte vara. Jag har bevittnat en hööög fasan som kommit ned pga slug genom bröstet, skjuten ur en brytbar hagelbössa i bästa engelska vinkel... Hur många bommar jag sett med slug vill jag inte veta.:o

Publicerat

Som exabit säger, säker kan man inte vara. Jag har bevittnat en hööög fasan som kommit ned pga slug genom bröstet, skjuten ur en brytbar hagelbössa i bästa engelska vinkel... Hur många bommar jag sett med slug vill jag inte veta.:o

Onekligen ett imponerade skott!

Publicerat

Som exabit säger, säker kan man inte vara. Jag har bevittnat en hööög fasan som kommit ned pga slug genom bröstet, skjuten ur en brytbar hagelbössa i bästa engelska vinkel... Hur många bommar jag sett med slug vill jag inte veta. :o

Jag har klyvt en hare med slug.....

/T

Publicerat
  • Författare

Outa historian bakom detta tilltag.;-)

Fasanen påminde för övrigt om en donut när den kom ner. Synd, för jag har aldrig sett en så ståtlig uppsättning stjärtfjädrar, eller så klara färger, varken före eller efter. Fanns väl en anledning till att han ensam orkade upp på vad jag bedömde som 40-45m medan övriga klarade 25-30 max.